donderdag 30 april 2009

Mindmeister extra's

Mindmeister, het online mindmapping programma, heeft een aantal extra functionaliteiten gekregen. Je kunt nu bijvoorbeeld de geschiedenis van een mindmap zichtbaar maken. Zo wordt getoond hoe de mindmap is ontstaan.
Daarnaast is het nu mogelijk om iconen toe en afbeeldingen toe te voegen. Een heel aardige is "Wunderbild". Je klikt op het icoon "image" en Mindmeister kiest een toepasselijk plaatje.
Er zijn nog meer veranderingen, maar dit zijn de meest in het oog springende.



Op het weblog Computers in de klas staat behoorlijk veel informatie over het gebruik van mindmaps in het onderwijs.

dinsdag 28 april 2009

Hoezo presenteren?

Je kunt op allerlei manieren een presentatie maken. Laatst signaleerden we Prezi, maar er kan nog zoveel meer.

Wat vind je van de afbeeldingen hier onder? Ze zijn gemaakt binnen de applicatie Wordle. Je kopieert een tekst over een onderwerp waar je iets over wilt zeggen, waarna Wordle zijn werk gaat doen. Het resultaat is een word-cloud, maar woordwolk vind ik leuker klinken.
Je kunt op allerlei manieren het uiterlijk van de wolk aanpassen: kleurenscherma, lettertype, layout, en zo maak je snel een indrukwekkend plaatje, waarvan iedereen zal denken dat het je uren gekost heeft om het te maken. Getuige de twee voorbeelden. Ik vond deze naast nog veel meer andere ideeën op PresentatieKracht!



zaterdag 25 april 2009

Gebruik leermiddelen

SLO heeft de leermiddelenmonitor uitgebracht. Aan dit onderzoek werkten meer dan 1750 leerkrachten uit het PO, VO en (V)SO mee.
Belangrijkste conclusies voor het BO:

Leerkrachten maken vooral gebruik van methoden en methodegebonden software.
Zelfgemaakte leermiddelen worden vooral gebruikt bij projecten. Ze zijn verrijkend en verdiepend. De helft van de leerkrachten vindt het zelf maken van leermiddelen moeilijk. Ze vinden het schrijven van teksten het gemakkelijkst (70%), het maken van digitale leermiddelen het moeilijkst (65%).
Leerkrachten zouden graag willen investeren in meer tijd en ondersteuning om zelf leermiddelen te maken.
Slechts 8% van de leerkrachten krijgt externe ondesteuning bij het maken van leermiddelen. 82% van de leerkrachten vindt dat het maken van leermiddelen aanzienlijk tot veel tijd kost.

De conclusies zijn erg herkenbaar. Zelf maakte ik geregeld mijn eigen leermiddelen omdat dat precies aansloot bij wat ik wilde. Inderdaad: tijdrovend, maar het leverde ook veel op: een groter leerrendement, betere betrokkenheid. Ik had het er graag voor over. Ik ben benieuwd welke uitslag een dergelijk onderzoek in ons omringende landen zou opleveren. Ik word steeds meer bevestigd in mijn stelling dat de Nederlandse leerkracht verwend is met de beschikbare methoden. Er is bijna nooit behoefte om zelf lesmateriaal te maken.
Ik herinner me nog goed een bijeenkomst in Twente waar de ict'ers letterlijk zeiden: Lesmateriaal maken, dat is de taak van de uitgevers.
Er worden zoveel initiatieven genomen om leerkrachten te verleiden om zelf (digitaal) materiaal te maken en zelden komt het goed van de grond: tijdrovend, ze willen niet alleen geven maar ook ontvangen en zijn erg kritisch op materiaal dat door anderen gemaakt is.
Workshops waarin leerkrachten leren hoe ze zelf lesmateriaal kunnen maken, worden niet veel afgenomen, met uitzonderig van Levende boeken. En dan komt het er niet vaak van om er ook mee aan de slag te gaan. Echt iets voor de liefhebber dus!

Je kunt het rapport hier downloaden.







donderdag 23 april 2009

Wat Was Waar?

Cultureel erfgoed ...

Google Earth kennen we allemaal ...

Maar nu de geschiedenis in! Kadasters, militaire kaarten, oude luchtfoto's, etc. Alles samengevoegd in deze zeer informatieve website.

dinsdag 21 april 2009

De (on)zin van een digitaal bord (2)

Het digitale schoolbord is sterk in opkomst. Eind 2006 was 11% van de basisscholen en 42% van de scholen voor voortgezet onderwijs in het bezit van een digitaal schoolbord. Van de scholen die toen nog niet over zo’n bord beschikten, waren vier van elke tien scholen van plan om binnen twee jaar één of meerdere digitale schoolborden aan te schaffen (Kennisnet ICT op school, 2007). Het kan dus bijna niet anders dan dat het onderwijs in Nederland de komende jaren overspoeld gaat worden met digitale schoolborden. In dit artikel zullen we ingaan op de betekenis van deze borden voor de dagelijkse praktijk en proberen we verder te kijken dan de glitter en glamour van flitsende presentaties of gelikte folders.

Klik hier om het volledige artikel van Jos Cöp en Albert Rouschop te lezen.

De (on)zin van een digitaal bord

Het digitale schoolbord: door de verbinding met een computer en beamer is zo'n beetje alles onder handbereik, waaronder het volledige internet met een onuitputtelijke bron aan teksten, afbeeldingen, landkaarten, filmpjes, animaties en ga zo maar door. Met ongekende mogelijkheden als het gaat om het dynamisch presenteren. Dat steekt toch wel even af tegen de mogelijkheden van het traditionele schoolbord, die ophielden bij het schrijven van eigen teksten, het maken van tekeningen en, indien magnetisch, het ophangen van allerlei beeldmateriaal.

klik hier om het hele bericht te lezen.

woensdag 15 april 2009

Diashow maken met Flickr

Flickr bevat de grootste verzameling foto's op het internet.
Het is mogelijk een zoekterm in te voeren. Als je vervolgens op "slideshow" klikt, krijg je al deze foto's in een diashow te zien. In dit nieuwe scherm kun je rechtsboven op klikken.
Je krijgt dan een embedded link te zien. Plak deze in je website of blog en je hebt een diashow:

Diashow maken met Slide.com

Op Slide.com kun je een diashow maken. Je kunt op je computer de foto's kiezen die je wilt gebruiken, en de manier waarop de diashow moet worden weergegeven.
Let er wel even op dat je de optie om muziek toe te voegen uitzet, anders begint het muziekstukje te spelen zodra de blog wordt geopend, en dat is erg irritant!

dinsdag 14 april 2009

Diashow maken met Picasaweb

Het is heel eenvoudig om een Picasa-diashow in je website op te nemen. Gebruik daarvoor de functie die in Picasaweb beschikbaar is.
Ga naar je foto-album.

Rechts van de foto's staan enkele manieren om foto's op te nemen.
Klik eerst op "<> Embed slideshow".
Er verschijnt een nieuw venster. De code die je nodig hebt staat in een geel venster. Kopieer deze code en plak hem in je website.

Als voorbeeld heb ik een linkje geplaatst naar een album met foto's van het Yellowstone Park:

Podcasten

Laatst heb ik een workshop Podcasten verzorgd. Ik heb diverse materialen bij elkaar gezocht die je daarvoor kunt gebruiken: Basisschool De Hooiberg heeft een podcast-project uitgevoerd. Op deze webiste staan ook verschillende podcasts die de leerlingen hebben gemaakt.

Ik heb diverse toepassingen gevonden die je kunt gebruiken om een podcast te maken:
Audacity om het geluid te bewerken, de website eSnips om de opname op te plaatsen. Je kunt ook gebruik maken van Podplaza om een opname te uploaden.
Tenslotte maken we kort kennis met Juice, een programma waarmee je podcasts van anderen kunt beheren.

Hieronder een podcast die op eSnips is gezet:

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Het viel me op hoe eenvoudig dit laatste te realiseren is.
En wat ook zo leuk is: Al deze programma's en toepassingen zijn volledig gratis!

zaterdag 11 april 2009

Presenteren met Prezi

Prezi is een online applicatie waarmee presentaties met een heel eigen vorm kunnen worden gemaakt.
Voor de IPON 2009 maakten we deze presentatie:



Prezi is niet geheel opgemerkt gebleven: Tijdens de Teachmeet op IPON 2009 werd het door enkelen ook gebruikt. Zie de presentatie van Gerard Dümmer.

vrijdag 10 april 2009

Documenten online zetten met Calameo

Gisteren een paar documenten ge-upload naar Calameo.
Het is er één in een lange rij van online-applicaties waarmee dit mogelijk is. Ik noem ook Issuu.
Ze hebben allemaal iets specifieks, maar Calameo ziet er wel heel gaaf uit, en de gepubliceerde documenten ook!
Waar kun je het voor toepassen? De nieuwsbrief van de school, het volledige schoolplan, maar ook werkstukken die de leerlingen in je groep maken, kun je opnemen.

De documenten in Calameo lijken erg op wat je in bijvoorbeeld de digibordsoftware van Malmberg ook ziet. Met name de manier waarop de pagina's worden omgeslagen is heel realistisch.

Heel mooi is de mogelijkheid om een mini-voorbeeld op je website of blog te zetten:

Screencasts vervolg

In de vorige blog meldde ik dat we een screencast / videotutorial hebben gemaakt voor de afdeling techniek.

Bij het werken met een dergelijke screencast komt heel wat kijken: script maken, video opnemen, editen, tekst opnemen en invoegen.

Op Screencastle gaat het heel anders.
Je hoeft op deze webstie niet eens in te loggen. Je klikt op Record, java wordt geladen en je kunt beginnen. Het resultaat is een flashmovie. Een beperking: je kunt geen geluid opnemen.
Nadat de screencast is gemaakt beschik je over diverse urls. Hiermee kun je naar het fimpje op de site, een embedded code opnemen in je site, een grote of een kleine afbeelding van het eerste frame gebruiken en de screencast downloaden naar je pc.

Let op: het is NIET mogelijk een geplaatste video van de site te verwijderen.

Hieronder een voorbeeld van een kleine screencast die ik snel maakte:



Het mooie van deze toepassing vind ik dat het voor kinderen een fluitje van een cdent is om zelf een screencast te maken en deze aan andere kinderen te laten zien. Zo kunnen ze een vaardigheid die ze zich hebben eigen gemaakt, aan anderen doorgeven. Ze kunnen bijvoorbeel een spel dat ze in Rekenweb hebben gemaakt, aan anderen tonen. Ja, dat kan natuurlijk ook live, maar het levert wel een extra dimensie toe.

Screencasts

De afdeling Technische ontwikkeling heeft ons gevraagd te ondersteunen bij het maken van een video-tutorial. Zo'n tutorial wordt ook wel een screencast genoemd.

Gisteren ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de tutorial. We maken daarbij gebruik van Captivate, een product van Adobe. Captivate is bepaald geen gratis programma, maar het biedt wel erg veel mogleijkheden.

Afgelopen zomer hebben we er een paar gemaakt ter ondersteuning van onze opleiding. We maken gebruik van de assessmenttool van Kennisnet. Onze ervaring leert dat er nogal veel vragen zijn over het gebruik ervan. We hebben geprobeerd die te ondervangen. Neem maar eens een kijkje.


We hebben een soort handleiding die we gebruiken om de verschillende onderdelen te laten zien.
De video-tutorial wordt aangeboden aan de scholen, zodat ze ook op deze manier kennis kunnen maken met de Self Service Desk, waarin ze zelf calls (tickets) aan kunnen maken. De Service desk maakt hierbij gebruik van Top Desk.

Gratis alternatieven zijn: Auto Screen Recorder, Screenshot Captor en Wink.

donderdag 9 april 2009

Video's zoeken en downloaden

Er zijn op internet diverse mogelijkheden beschikbaar om videomateriaal te zoeken en ook te downloaden. Op Frankwatching worden er maar liefst 25 genoemd.

Een wil ik hier graag noemen: Orbit downloader. Dit programma wordt gedownload. Kies bij de installatie ervoor om hem op te laten starten bij het opstarten van de pc. In IE verschijnt een extra toolbar. Zodra je op een website bent met video's die geschikt zijn om te downloaden, klik je op de toolbar in het gele vakje en klik je op Download it.


De video wordt dan naar je computer gedownload.
Je kunt aan de 1 naast het schakeltje in het gele vak zien of er een te downloaden video op de site staat.
Je kunt ook op een video gaan staan en klikken met de rechter muisknop.
In de toolbar kun je ook gericht zoeken naar video's op diverse videosites, dus niet alleen op Youtube.
Tot op heden vind ik dit de eenvoudigste manier om een video binnen te halen.

Helaas is het niet mogelijk om videomateriaal van Leraar24 en Beeldbank op deze manier te downloaden.
Beeldbank is te goed afgeschermd, In Leraar24 moet je naar de broncode, de link naar het filmpje selecteren en kopiëren naar de adresbalk.

Volg Thuria

Edvard Spaapen maakte dit filmpje. Hij liet het zien tijdens de Teachmeet op IPON 2009. Het houdt je een spiegel voor: Benaderen we het onderwijs vanuit onze kant als leraar en moeten leerlingen zich maar aanpassen, of maken we het onderwijs spannend en dagen we ze uit om veel te leren, vanuit hun leefwereld?


Thuria's Story from Edvard Spaapen on Vimeo.

woensdag 1 april 2009

Mindmappen

Voor de module zorg en ict wil ik een moment inbouwen waar ik samen met de deelnemers een mindmap ga maken. Het is de bedoeling dat we met z'n allen in één mindmap aan de slag gaan.

Nu is Mindmeister een aardige, maar helaas iets teveel van het goede om met de deelnemers aan de slag te gaan.

Momenteel test ik Bubbl een kleine maar fijne mindmap. Je kunt gratis lid worden en mensen uitnodigen om samen één mindmap te bewerken. (deze moet ik nog wat grondiger testen.) Hij is zéér intuïtief.

Ook ben ik bezig met Mind42. Deze is weer een stuk uitgebreider (je kunt ook links toevoegen e.d.) maar minder intuïtief.

Leren leren

Studievaardigheden, een hot item.

Een mooie website, waar een hele goede stap voor stap uitleg staat over hoe je het beste kunt leren is: Leren is een makkie

Je kunt op heel veel verschillende maniere leren ... het ligt er maar net aan wát je wilt leren en hoe jij het beste leert welke manier je uiteindelijk kiest.