donderdag 26 april 2012

SMART Notebook 11: De container

SMART Notebook beschikt over een aantal nieuwe mogelijkheden. Op ons Edublog schreven we er al eerder over.
Op het weblog van Danny Nicholson kwam ik een filmpje tegen waarin hij heel duidelijk uitlegt hoe je op een eenvoudige manier sorteeroefeningen maakt met behulp van de Activitybuilder:



dinsdag 24 april 2012

Onderwijs met ICT volgens de taxonomie van Bloom

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Onderwijs met ICT volgens de taxonomie van Bloom”.  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

De Taxonomie van Bloom is voor velen in het onderwijs een bekend model. Het is een model waarin aangegeven wordt hoe leerstof zo effectief mogelijk eigen gemaakt, dan wel verwerkt kan worden. Het model is door anderen  inmiddels ook al herzien en toegespitst op de digitale wereld waarin wij leven. Zie hiervoor ook een wat oudere blogpost van Wilfred Rubens: De taxonomie van Bloom gedigitaliseerd.

Heel aardig is ook de koppeling die gemaakt is tussen dit model en de vele Web 2.0-toepassingen. Zie bijvoorbeeld 'Apps volgens de Taxonomie van Bloom'. Het maakt heel concreet, dat al deze tools niet over één kam zijn te scheren. Elke tool biedt weer andere mogelijkheden en heeft weer een ander doel. Daarmee heb je als leerkracht een schat aan mogelijkheden om leerlingen de leerstof zich eigen te laten maken, te verwerken en hun kennis te laten presenteren en delen met anderen.

Al snel in de discussie hierover werden ook andere modellen genoemd:
Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer modellen te noemen. Al deze modellen zijn niet één op één met elkaar te vergelijken. Ze gaan elk uit van een heel andere benadering. Wat ze gemeen hebben is, dat het allemaal middelen zijn om gestructureerd na te denken over de manier waarop je onderwijs geeft op een zo effectief mogelijke manier. Ze bieden handvaten. Het ene model hoeft het andere daarbij ook helemaal niet uit te sluiten.

Ongeacht welk model of modellen je kiest, het is op zijn minst boeiend om je ICT-middelen daar eens aan te spiegelen. Welke middelen gebruik ik bij welk vak, bij welke activiteit, voor welke leerling en past dat bij fase in het leerproces waarin hij zich bevindt en bij zijn manier van leren? Maak je daar inderdaad keuzes in of gebruik je voor iedereen hetzelfde? Wat zijn daarbij je motieven? Werk je vanuit een bepaalde visie of een bepaald model of laat je je leiden door de uitgeverijen of je eigen intuïtie?

Rest de vraag: Is het überhaupt noodzakelijk om hier zo bewust mee om te gaan? We lezen graag jouw visie daarop als reactie op deze blogpost!

Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @Wiswijzer2 , @pietvsz , @compie67 , @dirkpaul , @djsjollema , @devlies

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

donderdag 19 april 2012

SMART Notebook 11 volgende week beschikbaar

Op maandag 23 april zal SMART Notebook 11 als download beschikbaar komen. Deze nieuwe versie van de software voor het SMART Board biedt gebruikers nieuwe en verbeterde mogelijkheden. Ook is het mogelijk om aanvullende widgets te downloaden.Optimaal en interactief les kunnen geven met een SMART Board is daarbij het uitgangspunt. Een prachtig sofwarepakket, dat u in staat stelt op eenvoudige wijze uit diverse bronnen te putten tijdens uw les.

De  (nieuwe) mogelijkheden op een rijtje:
  • Aktiviteitenmaker - Eenvoudig met uw zelf ingevoegde objecten een interactieve lesactiviteit maken.
  • Embedded webbrowser - Voegt webbrowsers direct in op een SMART Notebook-pagina.
  • Verbeterde contextuele werkbalk - Past zich aan op basis van het gekozen object.
  • Krijt - Hiermee maakt u authentieke krijttekeningen op een SMART Board.
  • Aangepaste creatieve pen - Tovert verrassend de door u gewenste afbeeldingen tevoorschijn. 
  • Pagina-reset - Brengt SMART Notebook pagina terug naar de laatst opgeslagen staat om direct opnieuw te beginnen.
  • Bewegingsherkenning - Ondersteunt vier-touch interactiviteit voor de SMART Board 800 serie en het SMART Board 8070i interactive display. Door een schudgebaar groepeert u objecten of heft u groeperen op.
  • Audio-opname – U maakt direct te gebruiken audio-opnames voor uw les.
  • Vormen vullen met afbeeldingen – maakt afbeeldingen passend voor een bepaalde vorm.
  • Tabellen -  Deze zijn beter op maat te maken, te verplaatsen en ook de interactie binnen tabellen is gemakkelijker.
  • Verbetert tekstgereedschap - Biedt verbeterde tekstopmaak en consistentie
  • Toverinkt – Laat geschreven teksten verdwijnen
  • Full-page frame - Hiermee grenzen van de pagina-indeling weer te geven
SMART Notebook 11 is gratis voor bestaande licentiehouders. Nog een paar tips:
  • Notebook 11 kan niet naast andere versies draaien. Vooraf verwijderen van Notebook 10 is daarom een vereiste. Kies daarbij voor ‘Galeries behouden’. 
  • Notebook 11 is compatible met Windows 7 (Windows XP SP3 is minimum). 
  • In sommige gevallen is het nodig na installatie het NL-taalpakket te downloaden en installeren. Dat kan via SMART Settings en dan Taalinstellingen. U kiest dan overal voor Nederlands en klikt dan op OK. De installatie start vervolgens automatisch.
De overgang naar een nieuwe versie is een goede gelegenheid om uw kennis van de SMART Notebook software weer eens op te frissen. Als onderwijsadviseurs van Station to Station helpen u daar graag bij.  Iedere school kan bij ons terecht voor uiteenlopende trajecten.
Ook de door SMART gecertificeerde trainingen hebben we in huis.
Om een zo goed mogelijk traject voor u uit te zetten vindt vooraf een intake en quickscan plaats. Vervolgens stellen wij geheel vrijblijvend een projectvoorstel inclusief prijzen voor u op. Neem direct contact met ons op!

dinsdag 17 april 2012

Online documenten opslaan - veiligheid versus handigheid

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Wat is veiliger/beter voor leerkrachten: Google Docs, Dropbox, of nog iets anders?”  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Als leraar kom je in de loop van een werkweek met heel wat documenten in aanraking. En waar laat je die dan vervolgens! Je kent het wel: rondslingerende documentjes op je bureau, stapeltjes in je postvakje in de personeelskamer of in je schooltas of documenten netjes in een map. Maar ja welke map dan ook al weer …!

Dat was ‘vroeger’! Nu valt het buiten ons blikveld, want we hebben alles digitaal! (Toch?) Geen rondslingerende papieren meer op je bureau! (Heb je eigenlijk nog wel een bureau nodig in de klas?) Alle documenten zijn netjes opgeslagen op de schoolserver! Wel lastig, want daar kun je thuis niet bij. Dus belangrijke dingen ook maar even op een USB-stick of naar jezelf doormailen! Toch best omslachtig …
Geen nood! Daarvoor hebben we nu de ‘cloud’! Online je documenten maken en/of bewaren, altijd bij de hand en in veel gevallen ook nog met verschillende devices (smartphone, tablet, laptop, pc, etc.)

De volgende vraag is dan: Wat gebruik je daar voor? Tijdens de discussie kwamen er verschillende voorbij: Google Docs, Dropbox, Live@Edu, SkyDrive, Evernote, Office365, SharePoint, Zimbra, Wuala, Qaleido, Strato, Box. Keuze genoeg! Het een is gratis, het ander betaald. In het ene geval heb je meer opslagruimte dan in het andere. En zo zijn er allerlei verschillen. Elke applicatie heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Vanuit de discussie werd duidelijk, dat niet alles in alle omstandigheden of op elk device handig is. Als gebruiker zul je dus zelf proefondervindelijk moeten nagaan wat in jouw situatie en passend bij het doel dat je hebt het best te gebruiken valt.

Wat deze applicaties gemeenschappelijk hebben, naast het feit dat ze online overal beschikbaar zijn, is de optie om documenten met elkaar te delen en/of daar aan samen te werken. Dat kan zijn als collega’s onderling, maar ook met leerlingen, ouders of deskundigen. Dat biedt allerlei voordelen ten opzichte van papieren documenten, lokaal opgeslagen documenten of het rond mailen als bijlage. Die voordelen worden nog veel te weinig benut en ingezet. Voor een groot deel waarschijnlijk ook door onbekendheid. Belangrijk dus om de kennis hierover ook weer te delen binnen de school. Maak je veel gebruik van dit soort applicaties? Vertel er eens over aan je collega’s en geef ze een demo! Laat zien en vertel wat het je oplevert!
Een schaduwkant is er ook. Dat is namelijk de vraag: Zijn al deze applicaties ook veilig en dan met name veilig gezien de inhoud van de online opgeslagen documenten? De aanbieders van deze online opslagmogelijkheden hebben ook zo hun belangen. Welke zijn dat? Wat zijn de voorwaarden om gebruik te mogen maken van hun diensten? Wat krijgen ze er voor terug? Hoe zit het met de beveiliging? Is de inhoud van de documenten afgeschermd voor zoekmachines?

Het is verstandig om jezelf dit soort vragen te stellen wanneer je gebruik gaat maken van dergelijke faciliteiten. Weet aan wie je wat toevertrouwd. Vraag jezelf ook af in hoeverre elk document geschikt is om online ergens op te slaan. Met name als het gaat om documenten waarin sprake is van persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie is het zaak om hier zeer bewust mee om te gaan. Ook in het onderwijs geldt het recht op bescherming van persoonsgegevens. Het College Bescherming Persoonsgegevens stelt op hun website en bij mondelinge navraag, dat online opgeslagen gegevens beveiligd moeten zijn met een wachtwoord en niet vindbaar mogen zijn door zoekmachines. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de school. Die heeft dus ook de verantwoordelijkheid om na te gaan, dat waar schooldocumenten digitaal worden opgeslagen, dit op een veilige manier gebeurt.

Naast het feit, dat ieder vooral zijn of haar gezonde verstand moet gebruiken, zou een advies kunnen zijn om binnen de school in een protocol afspraken te maken over welke documenten in elk geval niet in dergelijke omgevingen mogen worden opgeslagen. Buiten die documenten om kan dan de regel van het gezonde verstand gelden. Dat laatste is een regel van alle tijden: Welke documenten neem je in je schooltas achterop de fiets mee naar huis? (Met het risico bijvoorbeeld, dat je ze onderweg verliest of in de trein laat liggen.) Wat ligt er open en bloot zichtbaar op je bureau ter inzage voor binnenwandelende ouders of leerlingen? In dat opzicht is er niets nieuws onder de zon!

Terug naar de voordelen. Een leuk voorbeeld om mee af te sluiten. Een leerkracht van groep 8 maakte met Google Docs een inschrijfformulier voor de 10-minuten-gesprekken. De opkomst steeg van minimaal naar 90%! Reden? De ouders komen niet meer naar school om hun kinderen weg te brengen en kunnen zich dus niet inschrijven. Met een digitaal formulier is die hobbel weg en de betrokkenheid in die zin weer terug! Zo éénvoudig kan het zijn! Doe er je winst mee!

Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @compie67 , @GuusBouwhuis71 , @serverloos , @pietvsz , @JufBica , @pwrooij , @HvanSchie , @PvanKlaveren , @trendmatcher , @Marathonkeje , @carlovharen , @Sjaboepaan , @MKnoppert , @jaap_w , @hpwork

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

dinsdag 3 april 2012

Voegt een tablet iets toe aan het onderwijs?

Voegt een tablet (Ipad of Android) iets toe aan het onderwijs? Dat was de vraag die gesteld werd bij #netwijs Discussie Dinsdag. Een belangrijk punt tijdens de discussie is de visie, die bepalend moet zijn om te komen tot de keuze van een tablet in het onderwijs. De onderwijsvisie bepaalt wat men nodig heeft en dat men niet elke willekeurige App (programma) moet gebruiken in de klas.

Zou de school dan eerst een visie moeten ontwikkelen over een App? Of zou de school dan eerst moeten nadenken over de mogelijkheden? Grootste probleem blijkt het niet weten of niet kennen en daar kan men iets aan doen. Stapje voor stapje een tablet inzetten zou ideaal zijn. Zo gebruikt Debby Vermoolen haar eigen tablet en laat kinderen oefeningen maken en doen. En voor diegene die een Ipad willen gebruiken heeft Marieke van Osch een hele lijst opgesteld. En dan is er ook nog de lijst die Lex Hupe heeft opgesteld voor de Ipad.

Evenals de visie op het gebruik van de tablet zou het beleid ook dynamisch moeten zijn. Iets wat in het onderwijs niet heel vaak aan de orde is. En bovendien bevordert de tablet de betrokkenheid van de leerlingen en het is weer eens iets anders dan het schrijven met potlood en papier. Overigens is er geen discussie mogelijk of een potlood een goed instrument is binnen het onderwijs, want die heeft de meerwaarde al lang bewezen. Ook hier hebben kinderen les in gehad en als een leerling een potlood even anders vasthoudt wordt er ingegrepen. Zou dit dan ook gebeuren met een tablet? Waarschijnlijk niet, maar waar men wel naar zou kunnen streven is om toch eens een andere werkvorm te gebruiken en dan is het goed mogelijk om een tablet in te zetten. Al is het maar om informatie op te doen en te delen (2.0) om vervolgens in een later stadium zelf iets te ontwikkelen en te delen (3.0). Bekijk het filmpje over de komst van een tablet op het Erasmiaans gymnasium in Rotterdam.  Wat zou het mooi zijn als de leerlingen zelf met wiskunde aan de slag kunnen op een tablet en dat dit tegelijkertijd getoond kan worden. Dan komt de volgende vraag kijken, want dit is onderwijs dat nu ook al mogelijk is met de computer. Is de tablet dan een meerwaarde? De meerwaarde moet vooral gezocht worden in de eenvoud die er nu al is. Zo is het object makkelijk te verplaatsen en het nodigt jong en oud uit om er iets mee te doen.

De grappenmaker zou een opmerking plaatsen als “Ik kan geen strafwerk meer maken, want mijn batterij is op”. De tablet heeft wel zeker een kans van slagen in het onderwijs als er ruimte is voor een experiment. Aan de prijs van een tablet zal dit niet liggen, want die verschillen niet zo heel veel met die van een computer of laptop. En nog mooier zou dit experiment worden als er samen geleerd gaat worden. Geen nascholing, maar samen kijken naar de mogelijkheden van een tablet in het onderwijs. En met samen wordt hier dan bedoeld: Docent en leerling! En dan is de volgende stap al helemaal niet zo ver meer… De volgende stap is misschien wel een punt voor nog eens een discussie #netwijs.

Verslag: Erwin Klaasse (@Sjaboepaan)

@Wiswijzer2 , @lexhupe , @AnitavDieren , @ErwinvanPelt , @henkheurter , @PascalMarcelis , @GuusBouwhuis71 , @jaap_w , @mariepastoor , @ReinBijlsma , @ElsSnels , @HvanSchie , @HaileyVevay , @M_Masselink , @tijshuisman

Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

maandag 2 april 2012

Van Prezi naar Sparkol

Prezi begint al behoorlijk bekend te worden in presentatieland. De frisse uitstraling en de vele mogelijkheden om een aansprekende presentatie te maken hebben al velen over de streep getrokken. Weg met Powerpoint, leve Prezi!
Inmiddels is er al een educatieve ingang (Prezi U). Hier kunnen onderwijsmensen discussiëren over de mogelijkheden van Prezi in het onderwijs, hun onderwijs-prezi's plaatsen en delen, en feedback vragen. We zien dat Prezi U vooral gebruikt wordt in het hoger onderwijs.
Prezi's kunnen nog mooier gemaakt worden met Prezzip. Prezzip is een  verzameling templates (sjablonen) die gebruikt kunnen worden in Prezi's. Hiermee kun je je Prezi een mooie uitstraling geven. Er zijn templates die je gratis kunt downloaden, voor andere moet betaald worden.

Maar nu is er Sparkol! Het kon na het succes niet uitblijven: er is een concurrent gekomen. Sparkol lijkt op Prezi, maar heeft toch ook weer andere mogelijkheden.
Een mooie introductie is het filmpje dat ik op de site vond:




Sparkol heeft een  gratis en een betaalde versie. In de betaalde versie kunt je je presentaties ook embedden; dat lukt in de gratis versie niet. De betaalde versie beschikt over veel meer templates en je beschikt bijvoorbeeld over een ongelimiteerde opslagruimte.

IPON Social media en onderwijs

Op 28 en 29 maart stonden we als KPN Onderwijs en Station to Station op de IPON (ICT Platform Onderwijs Nederland) beurs in Utrecht.

Karin Winters (KPN Consulting), Remco Pijpers (Mijn Kind Online) en Anthony van der Zande (Station to Station) gaven een presentatie met de titel: Social Media in het onderwijs, een creatief traject van vallen en opstaan.

Bring Your Own Device (BYOD)
Na het voorstelrondje in het rumoerige rode theater en het vaststellen dat leerlingen steeds vaker hun eigen smartphone meenemen, blijkt uit recente cijfers van Mijn Kind Online: 25% van de 8 en 9 jarigen heeft een smartphone en maar liefst 90% van de 11 en 12 jarigen is in het bezit van een smartphone.

Stelden we de aanwezigen de vraag: Mobieltjes in de klas?
Ja, gebruiken voor interactieve toepassingen of
Nee, mobieltjes zorgen enkel voor afleiding, beperken tot een minimum.

In de twee sessies was het overgrote deel het eens met de stelling dat je deze devices best eens in kan zetten tijdens de les als dit de les ten goede komt. Uiteraard niet bij elke les, maar zet het middel in om het doel van je lesonderdeel te versterken. www.mentimeter.com of www.socrative.com kunnen bijvoorbeeld heel goed gebruikt worden om een mening te pijlen en vragen te stellen.

Praktische voorbeelden
Verder hebben we tijdens onze sessie geprobeerd laagdrempelige praktische handreikingen te geven om met social media aan de slag te gaan op school. Hoe kun je Facebook inzetten? Hoe kun je Twitter gebruiken? Maar ook: Welke informatie is wel en niet waar op internet en hoe leer je leerlingen goede zoek vaardigheden.

Webcare
Het laatste onderdeel ging over webcare, hierover heeft André Manssen een mooi blogje geschreven.
Social media gebruik is onderdeel van de grote paraplu: Mediawijsheid.

Mediawijsheid
De vier onderdelen van Mediawijsheid werden toegelicht door Mijn Kind Online: Techniek, Creativiteit, Analyse en Reflectie, terug te vinden in het handboek Mediawijsheid.

Benieuwd hoe uw school ervoor staat rondom Mediawijsheid? Doe de gratis Quickscan!

Hieronder is de presentatie te vinden: