tag:blogger.com,1999:blog-496502516941231929.post4534649765753698775..comments2024-03-08T09:47:03.747+01:00Comments on Netwijs edublog: Beter lesgeven deel 3De Trainers van Stationhttp://www.blogger.com/profile/01685750997255550310noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-496502516941231929.post-8289630326579539142012-08-10T14:15:48.698+02:002012-08-10T14:15:48.698+02:00Dag Erwin,
Bedankt voor je inhoudelijke reactie e...Dag Erwin,<br /><br />Bedankt voor je inhoudelijke reactie en aanvullingen. Samen wordt het iets heel moois!Henk Heurterhttps://www.blogger.com/profile/06443679885454146186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-496502516941231929.post-83271577948563468332012-08-09T18:38:31.388+02:002012-08-09T18:38:31.388+02:00Op Twitter vroeg Anthony om het boek als cocreatie...Op Twitter vroeg Anthony om het boek als cocreatie hier aan te bieden. Op zich vond ik het een geweldig idee, maar na het lezen van de samenvatting kwamen bij mij alleen maar vragen naar boven die te maken hadden met het maken van "mooi" onderwijs. Krijg je wel "mooi" onderwijs als je 50 tips concreet maakt? Een leerling (jaja, in de vakantie!) vertelde me dat het misschien wel zinvol is voor een beginnende leerkracht. Een andere leerkracht zei tegen mij dat het is voor mensen die nog vast zitten in traditionele denkkaders. Wat ik er mee moet weet ik nog steeds niet. Dat het hier gebundeld wordt vind ik enerzijds geweldig. Het is een vorm van delen waar ik me helemaal in kan vinden. Anderzijds vind ik het niks, want ik geloof in de relatie tussen leerkracht en leerling(en). Als ik een leerkracht hoor zeggen dat een leerling verschrikkelijk gedrag laat zien dan twijfel ik altijd aan die leerkracht... De relatie is een voorwaarde. Dar zou energie ingestoken moeten worden en als die goed is kan je "samen op reis" gaan. <br />Omdat ik het idee geweldig vind wil ik toch een bijdrage leveren, maar dan wel vanuit mijn visie over "mooi" onderwijs.<br /><br />11. "Soms is het het beste als de tafels in groepjes van twee naar het bord gericht zijn,..."<br />Misschien is het zinvol om eens na te denken wat je bereikt met de opstelling. Kan het anders? Zouden leerlingen zelf keuzes kunnen (en mogen) maken?<br />En wat te denken van http://www.scribblar.com/ Als je 1 keer een tekening maakt kan je alles verschuiven. Of zouden leerlingen dit zelf... Ik durf het niet te vragen!<br /><br />12. Waarom niet het doel aanbieden en leerlingen een opening laten bedenken? Misschien is het doel dan al bereikt...<br />En met een klein beetje creatieve inspanningen kan je net zo goed een gesprekje (lees: dialoog met jezelf) met http://www.educreations.com maken.<br /><br />14. Leren leren... Hoe doe je dat? Volgens mij kan je dat pas als je weet wat je kan/mag en waar je het meeste leerplezier (populair gezegd: rendement). Hoe je dat kan doen? Op verschillende manier! Laat kinderen een filmpje maken over een "manier" of "instrument": http://player.vimeo.com/video/36498227 <br />Of doe het spelende wijs! Zie: Kennis maken met Excel in de vorm van een spel: http://www.youtube.com/watch?v=-uOylDh7XRs En vergeet vooral niet dat kinderen soms de ruimte nodig hebben om dit te proberen/oefenen. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=iFtOdUMvbko Of laat kinderen eens tekenen i.p.v. schrijven of een mindmap maken... En misschien heeft de leerling wel specifieke kwaliteiten om het op een andere manier te doen... <br />15. Zet dat bureau maar ergens in een hok of in een lokaal dat leeg staat! Het idee dat een leerkracht/docent een domein heeft is een hindernis voor transparant onderwijs waar leerlingen ook een drempel toegewezen krijgen. Doceri http://doceri.com/ is een heel mooi instrument om vanaf afstand een computer en vervolgenshet digitaal schoolbord (lees: beamer) te bedienen. En dat kan ook met Reflection. Zo kan je eigenlijk gewoon van je iPhone iets op het bord (lees wederom: beamer) kunnen tonen.Erwin Klaassehttp://www.sjaboe.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-496502516941231929.post-90604581977111439462012-08-09T09:15:58.268+02:002012-08-09T09:15:58.268+02:00Bij techniek 15 zou je ook gebruik kunnen maken va...Bij techniek 15 zou je ook gebruik kunnen maken van een draadloos toetsenbord en muis, dan kun je overal in de klas je touchscreen of digibord bedienen en kun je ook leerlingen eens een antwoord laten intypen. Overal werken :)Anthonyhttps://www.blogger.com/profile/03233009211924660429noreply@blogger.com