maandag 10 september 2012

Testgroep Social media in het onderwijs: Storify

Sinds de zomervakantie maak ik deel uit van de Testgroep Social media in het onderwijs, een initiatief van Erno Mijland.

Vorige week testten we Storify, een tool waarmee je een verhaal kunt maken dat is samengesteld uit andere bronnen zoals: Twitter, Facebook, Youtube, Flickr, Instagram, Google+ of een embedded code van een andere website.
Je kunt aan deze bronnen je eigen commentaar toevoegen.
Ik heb zelf een story gemaakt over Verhalen vertellen, waarin ik achtergronden en voorbeelden van digitale verhalen laat zien en allerlei tools waarmee je digitale verhalen kunt maken.

Het werkt heel eenvoudig: je kiest de bron en voegt deze toe aan een verticale tijdlijn. Je kunt de volgorde van de bronnen aanpassen en bij elke bron commentaar toevoegen.
Als je gebruik maakt van Twitter, kun je gewoon een hashtag of een gebruiker invoeren en vervolgens een keuze maken uit alle berichtjes die over dat onderwerp of deze persoon zijn verschenen.
Wil je het verhaal verlevendigen met foto's: kies Flickr, voer een zoekterm in en maak een keuze uit de foto's die getoond worden.
Deze acties voer je eenvoudig uit door berichten, foto's of video;'s naar de tijdlijn te slepen.

Ik ontdekte dat zelf op professioneel niveau gebruik gemaakt wordt van Storify, zie dit bericht van de NOS. Ik kan me voorstellen dat het voor hun heel efficiënt is om uit een brei van informatie een selectie te maken en deze te ordenen.

Ten slotte: Wieke Heikoop, een van de andere leden van het testteam heeft een heel leuke story gemaakt over spreekwoorden naar aanleiding van een boek van Meester Jaap.

Wilt u ook weten hoe u Storify in uw onderwijs kunt gebruiken of nieuwsgierig geworden naar ons ondersteuningsaanbod? Kijk hier, of bel vrijblijvend met 0348-446963. 


3 opmerkingen:

  1. Hoi Henk!

    Zie je blog nu pas.. Maar, zou je mijn twitter willen linken aan @kermisjuf? :) @WiekeH is voornamelijk privé.

    Dank!
    Wieke

    BeantwoordenVerwijderen