zaterdag 13 december 2014

Stemkastjes gebruiken zonder devices voor de leerlingen

Over het effect van het gebruik van stemkastjes hebben we hier al vaker geschreven.
Bij alle beschreven toepassingen hebben de leerlingen hun eigen smartphone nodig. Maar niet alle kinderen hebben een smartphone en niet alle leraren zijn voorstander van het gebruik van smartphones tijdens de les. (Hoe jammer dat ook is.)
Maar voor deze leraren is er een oplossing: Plickers.
Plickers bestaat uit een website, voor de leerkracht een app voor Android en voor de iPhone en... voor elke leerling een blaadje met een qr-code.


De leraar maakt een groep en drukt de kaartjes af. Elke leerling heeft een eigen kaartje. Het gebruik van stevig papier is dus aan te raden, en ook plastificeren lijkt me erg handig.
Dan maakt de leraar een multiple-choice of een ja-nee vraag. Deze vraag kan zowel op de website van Plickers als in de app op de telefoon.
Vervolgens stelt de leerkracht de vraag aan de leerlingen. Zij draaien hun kaartje zo dat de letter met het juiste antwoord naar boven wijst.
De leraar scant met de app alle kaartjes.
Met behulp van live-view op de website kunnen de leerlingen desgewenst meekijken wie het juiste antwoord hebben gegeven.

Het filmpje hieronder maakt alles stap-voor-stap duidelijk. Een aanrader, wat mij betreft!





3 opmerkingen:

  1. Leuk bedacht dit maar ik vraag me af of dit in de praktijk nou zoveel handiger is dan gewoon vingers opsteken. Plickers werkt niet altijd goed en in tegenstelling tot vingers kunnen kaartjes gemakkelijk kwijt raken. Tip is om socrative te gebruiken, en even kort de smartphones wel toe te laten staan. Niet iedereen een smartphone? Geen probleem, maak groepjes waarbij slechts één persoon antwoord per team. Erg handig in combinatie met het smartboard . Nog een mooi voordeel; de docent kan alle antwoorden gemailt krijgen in een handig excel bestand. Naar mijn mening dus een beter alternatief voor Plickers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat Socrative een prima middel is, dat je zowel individueel als in groepsverband kunt gebruiken.
      Ik ben het niet met je eens dat vingers opsteken handiger is. Als je kinderen hun vingers laat opsteken, weet je maar van één leerling dat deze het begrepen heeft, en je weet van (misschien) enkele leerlingen dat ze het niet begrepen hebben: zij die een verkeerd antwoord gegeven hebben. Van de andere leerlingen weet je niets. En je weet vanuit de praktijk ook dat er leerlingen zijn die nooit hun vinger opsteken. Plickers is dan een prima alternatief.
      Mijn ervaringen met Plickers zijn heel positief. Je moet er wel voor zorgen dat de kaartjes groot genoeg zijn. Het scannen kost inderdaad even tijd, maar je moet er dan ook gebruik van maken als het er echt toe doet. En in tegenstelling tot Socrative duurt de voorbereiding veel korter: Vraag stellen, kaartje opsteken en scannen.
      En Plickers levert ook een resultaat op. Niet in Excel-formaat, maar het is ook niet de bedoeling dat je het gebruikt als toetsmiddel.
      Samengevat: beide hebben hun waarde en je moet zelf een keuze maken die aansluit bij je doel.

      Verwijderen
  2. Ik ben het met Henk eens, denk zeker dat het een toegevoegde waarde heeft.

    BeantwoordenVerwijderen