zaterdag 31 oktober 2009

Documenten online opslaan


Documenten moeten altijd op meerdere plaatsen worden opgeslagen. We begonnen lang geleden met diskettes (wie heeft er nog een doosje staan?), daarna kwamen de zipdrives en allerlei andere media, tot de snelle en ontzaglijk grote externe harde schijven van tegenwoordig. Ze beschermen in ieder geval tegen malheur op de computer zelf (een fatale crash van de harde schijf bijvoorbeeld), maar toen bij een goede vriend werd ingebroken en zijn laptop én externe harde schijf werden gesloten, was hij alles kwijt…

Lokale backup
Voor de lokale backup van mijn bestanden naar mijn externe harde schijf maak ik gebruik van het programma Syncback. Met dit programma kun je je hele backuproutine automatiseren. Het is zelfs mogelijk te backuppen naar een ftpserver.


Backup Online
Steeds meer mensen maken gebruik van de mogelijkheid om bestanden online op te slaan.
Er zijn enorm veel websites waar je je bestanden online kunt bewaren. Voor een aantal moet worden betaald, maar er zijn er steeds meer waar dat gratis kan.
Al een tijd geleden heb ik een account aangemaakt op Skydrive om daar een aantal bestanden op te zetten. Skydrive is inmiddels onderdeel geworden van Windows live. Nadeel is wel dat je die bestanden handmatig moet uploaden.
Nu wordt het weer een beetje eenvoudiger en wel met behulp van SkyDrive Explorer. Je installeert een programmaatje dat een extra map invoegt in de Verkenner. Zo kun je je documenten eenvoudige verslepen naar deze map waarmee ze online gezet worden. Maar… het moet nog steeds handmatig. Het is niet mogelijk om een backupplanning te maken, want de Skydrivemap heeft geen stationsletter, zodat je geen gebruik kunt maken van Syncback.
Skydrive biedt wel gratis opslag tot 25 GB aan!
Ik kreeg wel een déjà vu: jaren geleden bood Viksoe de mogelijkheid om een virtuele map op je harde schijf te maken waarin je bestanden kon zetten die werden opgeslagen in je gmail-account. Google was daar niet blij mee, ewn snel daarna bleken mijn bestanden in mijn map verwijderd te zijn...

Backuppen en synchroniseren
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een combinatie waarbij de documenten opgeslagen worden op Dropbox. Dropbox biedt namelijk de mogelijkheid om een specifieke map op de computer te synchroniseren met de online server. Deze specieke map kun je overal op de harde schijf plaatsen. Alle documenten die in deze map staan, worden in de synchronisatie meegenomen.


Het werkt als volgt:
Met behulp van Syncback worden bepaalde mappen gekopieerd naar de map My Dropbox. Dit gebeurt volgens een bepaalde planning (eenmaal per dag). Alle bestanden in deze map worden gesynchoniseerd met de server van Dropbox. De synchronisatie draait op de achtergrond: zodra er iets gebeurt in de map My Dropbox, worden de wijzigingen geupload. Automatisch, zodat ik er geen omkijken naar heb. In mijn account van Dropbox kijk ik af en toe naar de recente activiteit: zo kan ik zien of alles nog goed werkt.
Dropbox biedt gratis opslag tot 5 GB. Helaas niet genoeg voor al mijn bestaden, dus Skydrive met z'n 25 GB is een welkome aanvulling voor mijn foto's.

En dan is er weer een nieuwe speler op de markt: Live Mesh. Hiermee kun je: bestanden uploaden naar een server, remote desktop gebruiken met alle computers die je in je account hebt aangemeld (met de mogelijkheid om bestanden te wisselen tussen je eigen computer en de computer-op-afstand) en ook hier kun je een specifieke map kiezen om deze te synchroniseren met een server online. Moet ik nu weer een keuze gaan maken? Ik laat het nog maar even bij de oplossing die ik eerder koos...

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het nadeel van dropbox is dat als een bestand geopend is op twee of meer computers en vervolgens wordt opgeslagen deze een conflict geeft. Is dit te voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Pim,

    Dat is niet te voorkomen denk ik. Daarvoor is Dropbox ook niet bedoeld. Het is een online opslagmedium, en niet bedoeld om een document door meerdere mensen gelijktijdig te laten bewerken. Daarvoor kun je beter gebruik maken van bijvoorbeeld Google docs. Als je hiermee gelijktijdig een document bewerkt zie je welke aanpassingen de ander uitvoert terwijl je zelf ook bezig bent. Fascinerend om te zien, kan ik je vertellen!

    BeantwoordenVerwijderen