dinsdag 6 april 2010

Een revolutie in het onderwijs?

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Smartphones en handheld computers gaan zorgen voor een revolutie in het onderwijs”. In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Overal om ons heen zien we kinderen en jongeren in de weer met computers op zakformaat, al dan niet met de mogelijkheid om te internetten, te bellen, te filmen, etc. Ze zijn er handiger mee en hebben het sneller onder de knie dan de meeste van hun ouders, leerkrachten en docenten. Ook hun manier van communiceren, informatie opzoeken en uitwisselen en het toepassen van allerlei applicaties geven een ander beeld. Wat betekent dat voor het onderwijs? Gaan we een revolutie tegemoet?

Het artikel “A Is for App: How Smartphones, Handheld Computers Sparked an Educational Revolution” voorspelt van wel. Er wordt een vergelijk getrokken met Sesamstraat. Waar anderen zeer sceptisch, maakten de initiatiefnemers van Sesamstraat gebruik van de opkomst van de televisie om kinderen op een nieuwe manier cijfers en letters aan te leren in de voorschoolse periode om ze iets te leren.
Met de middelen van nu, zo zegt het artikel, is het niet anders. Wel met dit verschil: het is nu interactief. Kinderen zijn actief bezig in plaats van alleen maar te consumeren. Door daar op aan te sluiten en ze mogelijkheden te bieden, krijgen we slimmere kinderen, aldus het artikel.

In ons eigen artikel “ICT in het onderwijs over 5 jaar” verwezen we al naar het project “Het leren van de toekomst”. Het project loopt nog en er moet nog geëvalueerd worden. Of de kinderen er daadwerkelijk slimmer van zijn geworden, zal na een project van drie weken niet te meten zijn. We zijn benieuwd naar de opbrengsten van dit project. Voor het Jeugdjournaal verklaren sommige kinderen leren zo veel leuker te vinden. Anderen vonden de gewone manier ook prima. Toch vraagt het wel het nodige van iedereen om een dergelijk project te draaien en helemaal, wanneer je alleen nog maar zo wilt lesgeven.

Veel hangt af van de infrastructuur, de beschikbare middelen en de motivatie van alle deelnemers. Leerkrachten en docenten moeten op sommige punten de lesmethodes loslaten en de leerstof vanuit de doelen van de les op een heel andere manier bij de leerlingen brengen. De doelen staan vast, maar de weg er naar toe is flexibel.
Daarbij moeten leerlingen zoveel mogelijk actief worden ingeschakeld. Niet de techniek zelf moet centraal staan, maar de mogelijkheden, die het biedt om met de onderwijsinhoud bezig te zijn. Goed nadenken over inhoud en didactiek is de basis. Overleg ook met de leerlingen wat ze leuk vinden en probeer daar op aan te sluiten. Vinden ze Hyves leuk, probeer dan zinvolle opdrachten te bedenken om daar wat mee te doen. Leerlingen zijn dan dus niet zomaar aan het chatten en krabbelen, maar werken aan een concrete opdracht.
Om het goed op te zetten is het belangrijk om leerkrachten, die nog niet zover zijn, goed begeleid worden en leerlingen moeten materiaal hebben waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen en een goede organisatie uiteraard. Wanneer leerlingen zelfstandig aan het werk zijn, kan de leerkracht meer tijd besteden aan bijv. de zorgleerlingen.
Laat leerlingen zelf op onderzoek gaan en de mogelijkheden van een applicatie ontdekken. Laat ze vervolgens hun kennis en ervaring weer delen, door ze als vraagbaak in te zetten. Een voorbeeld daarvan is MindsharePower. Zo zijn de leerlingen heel betekenisvol bezig.
Door smartphones en handheld computers in te zetten, maak je onderwijs ook minder afhankelijk van een bepaalde plek. Je hoeft niet perse in de klas te zitten. Ook buiten op straat of in het park heb je allerlei applicaties bij de hand om bijvoorbeeld informatie op te zoeken, die je op dat moment nodig hebt of wat je op dat moment wilt vastleggen.
Kost het voor de leerkracht niet veel meer tijd? In het begin misschien wel, maar daarna levert het tijd op. Bovendien ben je heel bewust bezig met het vak waar je voor hebt gekozen: onderwijs geven. Gaan we een revolutie tegemoet? Gaat de overheid hier in investeren of de scholen zelf? Krijgen we niet enorme verschillen tussen scholen en gaan scholen elkaar zo beconcurreren? Wordt het onderwijs er echt beter van? De toekomst zal het leren. Over vijf jaar spreken we discussiëren we verder en kijken we terug!

Tot zover het verslag van de discussie. Heeft u zelf nog aanvullende opmerkingen of ideeën? Plaats ze als reactie op deze blogpost. De links die genoemd zijn tijdens de discussie zijn terug te vinden op discussiedinsdag.yurls.net.

Volgende week houden weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen