dinsdag 11 januari 2011

Onderwijs en ICT - Eerst eten uit de muur, maar dan zelf kokkerellen

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Leerkrachten motiveren voor #onderwijs met #ICT? Laat ze 'eten uit de muur'!” In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Wie de via edublogs, RSS-feeds, LinkedIn, Twitter of andere kanalen de ontwikkeling bijhoudt op het gebied van Onderwijs en ICT kent de schat aan mogelijkheden en materialen, die beschikbaar zijn om met ICT als hulpmiddel je onderwijsdoelen te realiseren. Want daar draait het hoe dan ook om.

Toch blijkt het voor veel leerkrachten en docenten nog steeds een hobbel. Er is zoveel beschikbaar, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe vind je in die grote hoeveelheid dat wat geschikt is? Waar haal je de tijd vandaan? En ga je er dan concreet mee aan de slag?

‘Eten uit de muur’ blijkt een middel waar leerkrachten en docenten erg blij van worden. Materiaal waar je direct mee aan de slag kunt. ICT-coördinatoren, die kant-en-klare handleidingen maken om collega’s op weg te helpen. Zelf doen we er ook aan mee met onze lesbrievenserie ‘Zelf lessen maken met ICT’.

Toch wil je graag, dat leerkrachten vervolgens ook zelf aan de slag gaan. Thuis eet je ook niet elke dag kant en klaar-maaltijden. Het is wel gemakkelijk en soms ook noodzakelijk, maar je raakt er ook op uitgekeken en wilt ook wel een verse maaltijd. Of zelf lekker kokkerellen en dan samen lekker opeten. Zo is het ook met lesmateriaal. Kant en klare materialen kunnen een uitkomst zijn en een middel om je dingen eigen te maken. Soms ook noodzakelijk want de tijd die je hebt is schaars. Toch ga je op een gegeven moment wat missen. Bovendien remt het je eigen creativiteit. Probeer het maar eens uit: ga met je collega’s op een middag na schooltijd bij elkaar zitten, bereid samen je lessen voor en laat dat aan elkaar zien. Let eens op hoeveel geweldige ideeën er los komen!
De meeste leerkrachten en docenten kunnen prima ‘koken’ alleen weten ze het niet altijd van zichzelf, nemen ze de tijd er niet voor, zijn ze bang om te falen of wat er ook maar mee kan spelen. Goed om dat eens bij elkaar te ontdekken!

In kant en klaar-taal:
  • Ga eens wat kant en klare lessen, lesmaterialen, gereedschappen opzoeken die je interessant lijken en passen bij onderwerpen, die je in de klas wilt behandelen.
  • Probeer ze uit met je klas. Wat spreekt je aan? Wat niet? Hoe reageerden de leerlingen?
  • Neem je tijd! Laat je niet opjagen door een collega die al zelf aan het kokkerellen is.
  • Stel op basis van je ervaringen en kennis vervolgens een menukaart op. Welke websites zijn handig? Welke software? Welke gereedschappen? Welke werkvormen? Welke aandachtspunten?
  • Kies vervolgens een onderwerp, die je wilt gaan behandelen en kies met behulp van je menukaart uit wat je kunt inzetten om je lesdoelen te realiseren.
  • Verwerk je ervaringen weer in je menukaart.
(Tip: Wanneer je dit met een aantal collega’s samen doet en deelt, is het rendement nog groter!)

Voor de ICT-coördinatoren is het de kunst om collega’s tips en suggesties door te geven, die op hun menukaart passen. Daarvoor moet je én je collega’s én de visie van de school goed kennen, zodat je maatwerk kunt leveren. Aan de andere kant mag je ook van leerkrachten en docenten verwachten, dat ze met hun HBO-achtergrond zelf eens rondkijken en zelf keuzes kunnen maken in wat wel en niet relevant en handig is. Ze zijn immers allemaal verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun lessen?

Een paar tips:
  • Zorg dat je weet wat er te halen is en waar en wat aansluit bij de visie op onderwijs op jullie school.
  • Laat eens zien hoe RSS-feeds werken en wat je daar mee kunt.
  • Stuur met elk mailtje, dat je stuurt een handige link mee.
  • Reik kwalitatief goede materialen en voorbeelden aan waarvan direct duidelijk is welke meerwaarde het heeft.
  • Geef eens een voorbeeldles in de klas van een collega of beter: geef samen een les.
Hebben we het dan weer over scholing? Zeker niet. We hebben het over waar we voor opgeleid zijn, namelijk goed onderwijs geven en dat het liefst samen!

Tot zover een uitgewerkt verslag van de discussie. Was je niet in de gelegenheid om mee te doen? Plaats je reactie onder deze blogpost. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je nog een aantal interessante (aanvullende) links en voorbeelden, die genoemd werden tijdens de discussies. Heb je zelf een suggestie voor een interessant onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:

@rinusd, @Netwijs , @karinwinters , @robertdevilee , @GertHein1420 , @NathanVla , @Wiswijzer2 , @PascalMarcelis , @KoenElbers , @JaapSoft , @Histoforum , @inabel , @Kletskous , @Leesmevoor

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

En alvast voor in je agenda: 25 januari 2011 #netwijs Discussie Dinsdag LIVE vanaf de NOT. Dé kans om andere discussie-deelnemers reallife te ontmoeten! TweetUp 12.00-14.00u Stand B026 Hal 9

1 opmerking:

  1. "Thuis eet je ook niet elke dag kant en klaar-maaltijden."
    Kokkerellen kun je op verschillende niveaus doen. Je kunt basis ingrediënten bij de supermarkt halen en er een heerlijke maaltijd van maken, of zelf in de tuin groente verbouwen, zelf een varken slachten.
    Het lijkt me duidelijk dat koken met ingrediënten voor de meeste mensen de voorkeur geniet.
    Ik denk dat er een goede balans moet zijn tussen eigen creativiteit en de ingrediënten. Dus zelf lessen maken, met goede basis hulpmiddelen.

    BeantwoordenVerwijderen