Onlangs verscheen een onderzoek van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij een onderzoek over het gebruik van mobieltjes op school. In de pers werd er uitgebreid aandacht aan besteed. Veel scholen hebben geen goed beleid of het wordt niet goed gehandhaafd. Leerkrachten en docenten blijken in veel gevallen zelf ook slecht op de hoogte van de mogelijkheden. Zo ontstaan er allerlei misstanden. “Gebrek aan beleid creëert chaos”.
Een veel gehoorde reactie op het onderzoek was, dat ze die ‘dingen’ gewoon moeten verbieden op school. Worden ze toch gebruikt, dan afpakken tot na schooltijd of door de ouders laten ophalen. Kijken we naar de argumenten, dan wordt vaak gewezen op de het digitaal pesten met de mobiel als middel. Zowel docenten als medeleerlingen zijn daarvan het slachtoffer. En inderdaad, dat is niet goed te praten en richt veel schade aan bij betrokkenen. Een ander veel gehoord argument is de slechte concentratie. Leerlingen luisteren naar muziek, werken hun facebookpagina bij, Twitteren, pingen, sms-en met vrienden, enzovoort. Dus maar verbieden?
Het klinkt als de weg van de minste weerstand. We weten niet wat we er mee aan moeten en dus verbieden we het maar. Dan hoef je er verder ook niet over na te denken en alleen maar te handhaven. Maar laat dat nu net één van de problemen zijn! Bovendien: Verplaats je het probleem dan niet naar de pauzes en na schooltijd? En hoe zit het thuis?
Het alternatief is, dat we de mobiele telefoon van de leerling juist inzetten als middel om ze bij de les te betrekken, om ze opdrachten mee te laten uitvoeren. Datgene wat hen blijkbaar motiveert gebruiken en daarmee twee vliegen in één klap slaan! Zou dat ook niet een positief effect hebben op het gedrag en de negatieve uitwassen verminderen?
Ja, daar zitten de nodige haken en ogen aan. Nog steeds zullen er afspraken gemaakt moeten worden. Je mag je mobiel gebruiken, maar dan wel functioneel, niet tijdens de instructie. Leerlingen zouden dan wellicht (gratis) gebruik kunnen maken van de wifi in de school. Het levert hen zelf een besparing op. Uiteraard moet het draadloze netwerk daar wel geschikt voor zijn en zijn er wellicht de nodige beveiligingsissues. Voor leerlingen die niet met de afspraken om kunnen gaan, moet er begeleiding zijn en desnoods consequenties, net zo als bij alle andere afspraken die gelden binnen de school. Er zal dus inderdaad beleid gemaakt moeten worden met daarbij niet alleen aandacht voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten en docenten. Zij moeten voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden. De school heeft toch mede een taak om de leerlingen door het moderne medialandschap te loodsen. Mediawijsheid voor de leerling én de docent (en wellicht de ouders)!
Gaan we concreet kijken, dan zijn er tal van mogelijkheden. We hoeven zelf het wiel niet zelf uit te vinden. Onze Engelstalige collega’s hebben daar al de nodige ervaring mee. Zoeken via Google naar bijvoorbeeld ‘smartphones in the classroom’ dan krijgen we tal van hits en uiterst goede ideeën. Wel allemaal in het engels, maar dat mag het probleem niet zijn! (En anders hebben we altijd nog Google Translate!). Wat wél een zeker opstakel is, is het feit dat de mobieltjes en smartphones gebruik maken van verschillende besturingssystemen: de één gebruikt een Iphone, een ander de Blackberry of Android. Apps die voor de één wél geschikt zijn, kunnen op de ander niet gebruikt worden. Dat vraagt dus om de nodige creativiteit. Daarbij kan de school overigens uitstekend gebruik maken van de kennis van de leerlingen zelf!
Een paar voorbeelden:
- Nieuwe smartphones zijn vrijwel allemaal uitgerust met GPS. Er zouden dus routes uitgezet kunnen worden met onderweg op verschillende locaties opdrachten. Onderweg foto’s maken van gebouwen, die via geo-tagging achteraf op de kaart gezet kunnen worden en van een beschrijving voorzien kunnen worden.
- Laat de leerlingen binnen de school aan de hand GPS, foto’s en QR-codes een route uitzetten waarmee de ‘brugpiepers’ van volgend jaar met hun mobiel in de hand een kennismakingsrondleiding krijgen door het enorme schoolgebouw.
- Gebruik de telefoon als stemkastje. Het vergroot de interactie en geeft alle leerlingen de kans om mee te doen. Daarvoor bestaan verschillende apps, die ook webbased te gebruiken zijn. Voorbeelden: TPS Vote, Socrative, Shakespeak, Poll Everywhere en heeft u een SMART Board dan is SMART Response VE een mogelijkheid.
- Opzoeken van informatie via Wikipedia of een Encyclopedie-app.
- Vreemde talen oefenen via educatieve apps. Er bestaan leuke apps voor kindereren om te oefenen met de spelling of de grammatica van diverse talen. Ook leuk voor bijvoorbeeld de meerbegaafde leerling op de basisschool.
- Interviews houden en opnemen met de mobiel als geluidsfragment of als video. Deze kunnen via de schoolwebsite of het klassenblog weer gepubliceerd worden.
- Een artikel samenvatten via SMS
- Een onderzoeksvraag formuleren en via Twitter op zoek gaan naar het antwoord.
Amber Walraven melde ons al, dat pre-masterstudenten van haar op dit moment aan werken aan versschillende materialen en concrete ideeën o.a. voor Biologie, Aardrijkskunde en Cultuur. We houden haar blog in de gaten voor het vervolg!
Op basisscholen is er een bijkomende uitdaging. Daar zullen niet alle leerlingen met een mobiel op school komen. Het zou een overweging kunnen zijn om als school enkele smartphones aan te schaffen, zodat leerlingen in groepjes er mee aan de slag kunnen. Een andere mogelijkheid is de ouders lief aan te kijken. Vaak krijg je bij het afsluiten van een nieuw abonnement ook weer een nieuwe telefoon. De ‘oude’, soms nog maar twee jaar oud, is vaak nog prima bruikbaar!
Tot zover het uitgewerkte verslag van de discussie. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je nog enkele bijbehorende interessante aanvullende links, die genoemd werden tijdens de discussies. Heb je zelf nog goede ideeën voor het gebruik van de mobieltjes op school? Post je idee onder dit blog.
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven.
Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @DeOverdracht , @barthoekstra , @jaap_w , @amberwalraven , @jufamy75 , @Shakespeak , @ICTdidact , @PascalMarcelis , @GUPAGEBO , @robertdevilee , @BorisBerlijn , @jelmerevers , @Kreuze
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Een GPS route uitzetten in een gebouw lijkt me lastig, in verband met het ontbreken van GPS ontvangst...
BeantwoordenVerwijderenWat een slecht idee. Dat is onbeheersbaar, op een gemiddelde vmbo zijn mobieltjes trouwens VERBODEN, dus laten we de kinderen het vooral niet aan gaan leren.
BeantwoordenVerwijderenhou je bek
VerwijderenHoud*
VerwijderenPrecies ^, het is niet in de hand te houden en ze gaan toch weer andere dingen doen. Dingen als woodjes leren via een app is niet echt iets om op school te doen.
BeantwoordenVerwijderenHelemaal mee eens.
BeantwoordenVerwijderenIn tegenstelling tot de bovenstaande mening ben ik er wel van overtuigd dat het veel gebruiken maken van een mobiele telefoon heel handig kan zijn. Zo heb ik een paar punten in mijn hoofd zitten:
BeantwoordenVerwijderen1. Leerlingen zijn druk bezig met hun mobiele telefoon, wanneer zij via de telefoon mogen werken raken zij positief geprikkeld.
2. Wanneer een leerling via zijn telefoon aan school moet werken, maar aan het einde vrijwel niks af heeft. Dan weet de leraar gelijk dat deze leerling hele andere dingen heeft gedaan met zijn telefoon. Zo kunnen daar dus geen misverstanden over komen.
3 Het is belangrijk om leerlingen op een afwisselende manier les te geven.Zo denkt een leerling niet van alweer hetzelfde,variatie kan lessen een stuk leuker maken.
Mijn advies aan scholen is deze manier van werken een keer proberen!
telefoons in de klas moet je niet willen er zijn teveel voorbeelden dat het wel wordt toegestaan omdat de leerkrachten er zelf de gehele tijd op zitten dus lesgeven wordt steeds moeilijker gemaakt er zijn zelfs scholen die het toestaan om daarna leerlingen te straffen omdat ze het gebruiken dat staat goed in hun dossier. dus een regel niet gebruiken tijdens de les en een les voor de LEERKRACHTEN ga weer eens je werk doen.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij komt het erop neer in hoeverre de docent gerespecteerd wordt, hoe er omgegaan wordt met dit initiatief. Ik denk dat het wel kan baten. De informatie toedracht is gewoon veel groter. En als de kids zich niet weten te gedragen, dan blijft de optie, telefoon reparatie, over. Grapje natuurlijk.
BeantwoordenVerwijderenBij ons op school worden sommige activiteiten gedaan op de telefoon. Het ontwikkeld zich steeds verder.
BeantwoordenVerwijderen