Het gebruik maken van (platform onafhankelijke) online tools om te stemmen ligt dan voor de hand.
Stemmen met leerlingen kan een enorme toegevoegde waarde hebben. De betrokkenheid van leerlingen neemt toe, omdat je van alle leerlingen een antwoord verwacht. Zeker als er anoniem wordt gestemd hoeven leerlingen niet ‘geremd’ te worden om ook hun stem uit te brengen.
Didactische toepassing
Je kunt stemkastjes tijdens de les inzetten om:
- aan het begin van de les de voorkennis van de leerlingen in kaart te brengen;
- tijdens de les te controleren of bepaalde instructie is overgekomen;
- aan het einde van de les te toetsen of de leerdoelen zijn bereikt.
Voor het geautomatiseerd afnemen van toetsen kun je ook gebruik maken van stemmen. Het is dan wel belangrijk dat leerlingen de toets in hun eigen tempo kunnen doorlopen. Een online variant die ik hier zelf voor gebruik is www.socrative.com
Als alle leerlingen de vragen hebben beantwoord, kun je de antwoorden downloaden als Excel bestand.
Hoe Socrative werkt heeft Willem Karssenberg al mooi uitgelegd in dit filmpje.
Stemmen om mening te vormen
Ook kun je stemmen gebruiken voor het vormen van een eigen mening of om gezamenlijk te brainstormen rondom een bepaald onderwerp.
Ik vind hiervoor met name Sticky Moose geschikt, omdat leerlingen hier zelf ook antwoorden kunnen toevoegen. Lees voor een handleiding en stappenplan het blog van Herman van Schie over Sticky Moose.
Do’s en don’t’s
Do’s
- Gebruik stemkastjes om didactische doeleinden te realiseren (niet omdat je graag wil aansluiten bij de nieuwste didactische trends)
- Leg leerlingen uit waarom je de stemkastjes gebruikt (Wat is het nut?)
- Wat zijn de voorwaarden? (Wat verwacht je van de leerling?)
- Leerlingen vinden stemkastjes spannend. Zet stemkastjes in op momenten tijdens de les als de spanningsboog van leerlingen verslapt.
- Formuleer korte, heldere en eenduidige vragen
- Gebruik niet teveel stem sessies per dag
- Gebruik niet teveel antwoord alternatieven (maximaal vijf)
- Als de stemmen teveel worden ingezet wordt de les al snel rommelig.
Bron: Stemkastjes do's en don't's
Hieronder een overzicht van online stem applicaties die ik veel gebruik:
- www.socrative.com voor uitgebreidere vragenlijsten (zowel in eigen tempo als tempo door de leerkracht bepaald, erg goede Excel overzichten als rapportage)
- www.mentimeter.com (snel en makkelijk één vraag stellen en leerlingen laten reageren, verder beperkt)
- www.stickymoose.com (erg handig om leerlingen ook zelf antwoorden te laten formuleren als stemopties)
- http://docs.google.com (Google formulieren is ook in te zetten om online te stemmen, deze is verreweg het meest aanpasbaar. Het is zelfs mogelijk om er toetsen in te maken.
Interessant leesvoer:
Examining the benefits and challenges of using audience response systems:A review of the literature
Geen opmerkingen:
Een reactie posten