donderdag 20 maart 2014

Flipping the classroom met Verso

Steeds meer leraren maken gebruik van Flipping the classroom om de didactiek van het lesgeven radicaal te veranderen: niet de basisvaardigheden in de les en de toepassingsopdrachten als huiswerk opgeven, maar juist andersom: de leerlingen eerst te basisvaardigheden laten verwerven en in de klas de beschikbaar gekomen tijd besteden aan verdiepen en extra hulp bieden.
Ik schreef over dit onderwerp al een aantal blogs, waaronder deze:
De Khan academy
Waarom je je eigen instructievideo’s moet maken
Een eenvoudige maar ook bijzondere digibordtool

Bij het inzetten van Flipping the classroom is het gebruik van instructievideo’s heel belangrijk. Deze kun je aan de leerlingen beschikbaar stellen om hen kennis te laten maken met de vaardigheid die ze moeten leren. Probleem kan zijn dat de leerkracht aan het begin van de les niet weet of de leerlingen de instructievideo heeft bekeken en ook niet weet wat ze er van hebben geleerd.
Je kúnt aan het begin van de les kort checken of de leerlingen de lesstof hebben begrepen.
Maar is het niet veel mooier om vóór de les al te weten of ze de stof hebben begrepen?
Deze week kwam is een website tegen die leerkrachten hier prima bij kan helpen.
De website heet Verso.

Als je je hebt geregistreerd, kun je een klas aanmaken.
De leerlingen registreren zichzelf en krijgen via een ID toegang tot de klas.
De leerkracht plaatst één of meer flips in een les, geeft daarbij eventueel commentaar en voegt een of meer vragen toe die de leerlingen beantwoorden.
Op de website staan ook allerlei videotutorials en ze hebben ook een Youtube-kanaal.
Op de site staan ook voorbeelden van lessen.

Hier een voorbeeld van een video met uitleg over het analyseren van reacties van leerlingen.



Zoals je ziet speelt ook de onderlinge communicatie tussen de leerlingen een rol in deze applicatie.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen