maandag 26 augustus 2013

Win een BYOD-sessie op jouw school op de Dag van de leraar


Dag van de leraar maandag 7 oktober
Over heel de wereld wordt elk jaar op 5 oktober de World Teachers’ Day gevierd. Omdat 5 oktober dit jaar op een zaterdag valt, wordt de Dag van de Leraar op school op maandag 7 oktober 2013 gevierd. Ouders, leerlingen, leidinggevenden, collega's kunnen op deze dag één of meerdere leraren in het zonnetje zetten. De dag van de leraar is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Met de Dag van de Leraar wil de Onderwijscoöperatie het imago van het leraarsvak verbeteren en het belang van goede leraren benadrukken door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen. 

Win een BYOD-sessie
In heel Nederland zetten schoolbesturen, directies, leerlingen en ouders op hun eigen manier leraren in het zonnetje. Hiermee tonen zij hun blijk van waardering en trots. Station to Station wil op haar eigen wijze haar waardering voor de leraar tonen. Dit jaar doen we dat door door een BYOD-sessie te verloten. Bij BYOD, oftewel Bring Your Own Device, nemen leerlingen hun eigen tablets of smartphones van huis mee naar school. Op school worden deze tablets en smartphones vervolgens ingezet in het onderwijs. Dit kan door leuke en leerzame apps, maar ook door interessante websites te gebruiken. Als u de BYOD-sessie wint organiseren wij dit op uw school. Wij zorgen (indien nodig) voor een draadloos netwerk, en zorgen ervoor dat er voor alle leerlingen een leentablet aanwezig is, indien de leerling thuis geen tablet heeft. Tijdens de workshop, die wordt gegeven door twee onderwijsadviseurs van Station to Station, wordt de klas een uur overgenomen. De leerkracht wordt dit uur ontlast en geïnspireerd! De prijsvraag geldt alleen voor basisscholen.

Doe mee en win!
U kunt meedoen door u hier: www.stationtostation.nl/dagvandeleraar aan te melden voor onze nieuwsbrief. Trouwe nieuwsbrieflezers dingen ook mee naar de prijs. Vrijdag 20 september wordt bekend gemaakt wie er heeft gewonnen.

Veel succes!

Update: De winnaar is bekend! Echter, omdat de winnaar pas maandag a.s. bereikbaar is, wordt deze winnaar ook pas maandag bekend gemaakt. Wordt vervolgd...

dinsdag 30 juli 2013

Waarom van Windows XP naar Windows 7 of 8?

Stopzetting ondersteuning Windows XP
Met ingang van april 2014 stopt Microsoft met de ondersteuning van Windows XP. Dat betekent dat Microsoft vanaf dat moment geen updates meer zal uitbrengen. Deze updates bevatten bijvoorbeeld beveiligingsupdates die uw pc beschermen tegen virussen en andere schadelijke software waarmee uw persoonlijke informatie kan worden gestolen. Zonder deze updates worden computers dus kwetsbaarder voor hackers en virussen.

Daarnaast bevatten de updates de meeste recente software-updates om de betrouwbaarheid van Windows te verbeteren, waaronder nieuwe stuurprogramma's voor de aangesloten hardware.

Het gebruik van Windows XP heeft ook andere nadelen: zo is het niet mogelijk om optimaal gebruik te maken van bepaalde websites. Op Windows XP-computers kan Internet Explorer 9 of 10 niet geïnstalleerd worden. En er zijn websites die alleen goed functioneren in combinatie met Internet Explorer 9 of 10, zoals Parnassys en onlangs ontwikkelde educatieve websites alleen optimaal werken met deze recente versies.

Voordelen van Windows 7 of 8
  • Windows 7 is toekomstbestendig: de ondersteuning ervan wordt door Microsoft tot 2020 gegarandeerd.
  • Windows 7 is stabieler, veiliger en werkt sneller dan Windows XP, mits de hardware aan de gestelde specificaties voldoet.
  • Windows 7 beschikt over een sterk verbeterde zoekfunctie.
  • Windows 7 beschikt over een verbeterde overzichtelijkere taakbalk.
  • Windows 7 beschikt over veel meer touch mogelijkheden. Dit is vooral van belang voor het gebruik bij het touchscreen.
Alles overziend verdient het zeker aanbeveling om een migratie naar Windows 7 serieus te overwegen.
 
Aandachtspunten bij de migratie naar Windows 7
  • Er zijn technisch verouderde (educatieve) programma’s die niet onder Windows 7 en 8 werken.
  • Verouderde randapparatuur zoals printers en scanners werken mogelijk niet onder Windows 7.
Stappenplan en vragen
Op de website van Station to Station is een stappenplan te downloaden als scholen overwegen om over te stappen van Windows XP naar Windows 7.

maandag 15 juli 2013

Diploma uitreiking i-Coachgroep D4W

Op woensdag 3 juli was de diploma-uitreiking van de i-Coachgroep D4W (Stichting P.C.P.O. De Vier Windstreken). De uitreiking vond plaats op basisschool De Regenboog uit Reeuwijk. In mei van dit jaar stond hierover al een stuk in het infoblad van De Vier Windstreken over de i-Coachopleiding.

 
 
Een i-Coach is dé persoon op school die de verbinding legt tussen onderwijs en het gebruik van ICT als hulpmiddel. De opleiding bestaat uit 4 modules (totaal 6 bijeenkomsten), waarin veel praktijk en op school gerichte opdrachten centraal staan. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is het werken vanuit een visie. Samen met het schoolteam moeten de deelnemers een visie op onderwijs en ict formuleren en hier uiteraard mee aan de slag gaan. 
  
De middag begon met het spelen van het door Station to Station ontwikkelde "4 in balansspel". Dit spel heeft als doel om informatie uit te wisselen en om de interactie met elkaar aan te gaan rondom onderwijs met ICT en alles wat je in de praktijk tegen komt. Na het spel volgde de diploma-uitreiking, waar hieronder een foto en een stuk uit het infoblad (juli) van De Vier Windstreken van is te zien.
Bij deze willen wij Rianne, Maaike en Daniëlle feliciteren met het behalen van hun diploma. Helaas kon Roeland van Wingerden door privé omstandigheden de opleiding niet afmaken.

Veel succes volgend jaar en een fijne vakantie toegewenst!

NB. Neem voor meer informatie voor het starten van een groep op uw eigen locatie contact met ons op E-mail: info@stationtostation.nl of Telefoon: 0348-446963

maandag 8 juli 2013

Waar blijven onze ambities?

Vanmorgen las ik op Linkedin in de groep "Leren met ICT" een discussie, aangezwengeld door Ad van Beek:Is de ICT-coördinator ook een (hulp)systeembeheerder?

Ik vond het een mooie gelegenheid om er eens iets uitgebreider op in te gaan. Hieronder mijn reactie:

Als we even teruggaan in de geschiedenis: vanaf begin jaren '90 (Comenius) is steeds aangegeven dat de -toen nog- activiteitencoördinator er niet is voor de techniek, maar voor de inzet van ict in het onderwijs: beleidsmatig nadenken over die inzet en collega's ondersteunen in dat proces. Toen was het ook nog niet zo'n probleem: de school beschikte over een beperkt aantal pc's (ongeveer 1 per 30 leerlingen), een printer en soms een internetverbinding.
Netwerken waren nog niet in beeld. Dat begon eind jaren '90 met de voorhoedescholen en steeg explosief in het begin van het nieuwe millennium, toen alle scholen voldoende budget krijgen om een netwerk aan te (laten) leggen. De voorhoedescholen werden achterhoedescholen. De aanleg en het onderhoud werd in veel gevallen uitbesteed aan professionele netwerkbeheerders.
Veel schoolbesturen zagen het belang van inhoudelijke ondersteuning van het ict-beleid in en maakten formatie vrij om dat beleid te coördineren. Deze taak hield ook in dat klein onderhoud en contact met de helpdesk van de netwerkbeheerder uitgevoerd moest worden. "Mijn bord doet het niet", "we hebben geen internet", "de computer wil niet opstarten", "de beamer loopt vast", "wil je ook even kijken naar de printer/het koffiezetapparaat/de karaoke (als er maar een stekker aan zit)" al deze vragen moeten door de ict-er worden beantwoord.
Opvallend vond ik de reactie van Rob Bosch, toen ik zijn profiel zag: een Belg. Daar wordt het heel anders geregeld en is de ict-er vooral de technische man/vrouw.
En wat zien we de laatste jaren gebeuren: schoolbesturen komen in financieel zwaar weer, faciliteiten van ict-coördinatoren/i-coaches worden verminderd of helemaal wegbezuinigd, maar de taken blijven, en veel scholen zijn nog niet voldoende gevorderd in het proces van integratie van ict, dat ze het beleidsmatige aspect neer kunnen leggen.

Deze ontwikkeling vormt een serieuze bedreiging voor het proces van integratie van ict in het onderwijs. De scholen beschikken over het algemeen over een prima functionerend computernetwerk, maar er is te weinig aandacht voor de inhoudelijke kant van de zaak. Op bovenschools is er veel aandacht voor technische ontwikkelingen ("alles in de cloud") terwijl op de werkvloer nog veel geworsteld wordt met de inzet van ict in de praktijk van het onderwijs, het doelbewust en doelgericht inzetten van ict op een betekenisvolle manier, die aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Ik denk dat dát de eerste zorg van de besturen zou moeten zijn. We zijn al 25 jaar serieus bezig met integratie van ict!
Eén voorbeeld ter illustratie: de laatste jaren zijn voor miljoenen euro's digiborden en touchscreens de scholen ingereden. Maar ondersteuning van de leerkrachten schiet op veel plaatsen nog tekort. Daar wordt het bord nog steeds gebruikt als krijtbord zonder stof en als televisietoestel. En dan hoor ik dat er geen budget is om prachtige, laagdrempelige software aan te schaffen, want dat kost per bord een paar tientjes per jaar.

Ik schets een ongenuanceerd beeld, want op veel scholen is het prima geregeld, maar ik signaleer een duidelijk waarneembare tendens.

donderdag 20 juni 2013

RSS-lezers vergeleken

Nog 10 dagen, dan ligt de Google RSS-lezer eruit. Elke dag word ik er keurig door Google aan herinnerd:


Ik maak al een tijdje gebruik van verschillende andere readers. Hieronder mijn ervaringen tot op heden:

Feedly
Deze lezer werkt op zich prima. Nieuwe berichten worden snel geplaatst. Feedly maakt inmiddels gebruik van een eigen engine (Normandy), zodat ze niet meer afhankelijk zijn van de engine van Google Reader. Ook het toevoegen van nieuwe websites met rss gaat inmiddels heel soepel. Als je je abonneert op een blog, staat Feedly er zelfs bij:


Als je inlogt met je Google-account, worden automatisch al je RSS-feeds geïmporteerd.

Je kunt kiezen uit verschillende layouts, waarvan ik deze het prettigst vind, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak:


Feedly heeft veel mogelijkheden. Hier vind je daarover alle informatie.

The Old Reader
Deze RSS-lezer is ook accuraat: nieuwe feeds worden snel doorgegeven. Het importeren gebeurt niet via het Google-account. Je moet eerst in de Google reader de feeds exporteren en ze daarna importeren in The Old Reader. Nieuwe berichten van de geïmporteerde feeds worden daarna automatisch toegevoegd. Je hoeft dus maar één keer te importeren.
Er zijn twee layouts, waarvan deze sterk lijkt op Google Reader:


Nieuwe feeds kunnen handmatig worden toegevoegd met de url van de originele feed (bijv. http://netwijs.blogspot.com/feeds/posts/default)

Feedspot
Ook deze website ondersteunt het rechtstreeks importeren van feeds uit Google Reader.
De site lijkt net als The Old Reader strek op Google Reader:


Er zijn twee layouts: Expanded view en List view. Bij de eerste moet je scrollen, bij de tweede klikken op de feeds.
Toevoegen gaat eenvoudig door de url van een feed in te voegen.
Feedspot is niet snel: nieuwe feeds worden soms pas na een half uur of langer getoond.  

Commafeed
Deze website heeft momenteel (20-6-2013) capaciteitsproblemen. Nieuwe feeds komen niet snel door (de meest recente is van 10 uur geleden) en de site is regelmatig helemaal niet bereikbaar.
En als hij wel geopend wordt, verschijnt deze mededeling:

Ook op deze site de mogelijkheid om te kiezen uit een itemweergave of een lijst weergave:

Nieuwe feeds kunnen handmatig worden toegevoegd door de url van de feed in te voeren.

Flowreader
Het moet mogelijk zijn om feeds te importeren door de website toegang te geven tot Google Reader, maar blijkbaar heeft de server te leiden van een file-probleem, want tijdens het importeren verschijnen foutmeldingen:


Conclusie
Zoals je misschien uit bovenstaande al hebt begrepen, gaat mijn voorkeur uit naar de eerste twee applicaties: Feedly en The Old Reader, omdat ze snel zijn en veel mogelijkheden hebben. Over stabiliteit en duurzaamheid kan ik niets zeggen. We zijn met het verdwijnen van Google Reader weer op geattendeerd dat gratis en duurzaam slecht samengaan.


TPACK - The game

Vanmorgen las ik het blog van Andre Manssen over TPACK-the game. Een mooi artikel waarin hij een hele reeks aan bronnen bespreekt.
Goede informatie over het begrip TPACK vind je hier.

 (bron: http://ncltitpack.ncdpi.wikispaces.net/)

In het TPACK-spel worden groepjes van drie spelers gemaakt. Ze krijgen per groepje drie kaartjes. Op het eerste kaartje staat het onderwerp van een les (Content), op het tweede een didactische werkvorm (Pedagogy) en op het derde een ict-middel (Technology). Ze gaan met deze kaartjes een lesschets maken. Doel is om de deelnemers te leren hoe ze ict-middelen geïntegreerd kunnen inzetten in hun onderwijs, waarbij vooral het gesprek tussen de spelers waardevol is en tot goede ideeën leidt. Wat er uiteindelijk toe leidt dat de onderwijsdoelen optimaal behaald worden.

Aangepast
We gebruiken het spel ook tijdens onze opleiding voor ICT-coördinatoren, maar dan wel op een aangepaste manier: de groepjes krijgen één Content-kaartje en één Didactiek-kaartje. Daarbij krijgen ze alle Technologie-kaartjes. Uit het laatste mogen ze namelijk een keuze maken. Dit voorkomt dat er heel gekunstelde situaties ontstaan: Biologie - Discussie - Tekenprogramma. Met een heleboel creativiteit kom je misschien wel tot een lesschets (discussiëren over het gebruik van GEN-technologie en daarbij een tekening maken), maar of het de deelnemers aanzet om het ook zo in te zetten in de dagelijkse praktijk, lijkt me niet waarschijnlijk.Vooral voor leraren die nog worstelen met het inzetten van ict in hun onderwijs, wordt de drempel dan eerder hoger dan lager.

Onze werkwijze biedt de spelers de mogelijkheid om zelf te kiezen welke ict-middel het beste aansluit bij het onderwerp en de didactiek, en het leidt tot kennisdeling: "Wat is een Wiki?" "Hoe kun je een weblog inzetten?"

Het is zelfs te verdedigen om de spelers ook te laten kiezen uit alle Content- en Didactiek-kaartjes, maar dan is het spelelement verdwenen. Maar nadat het spel gespeeld is, wordt er wel over gediscussieerd: Welke rol spelen de drie aspecten van TPACK bij het bepalen van de keuze? Had je een andere didactiek gekozen als je zelf mocht kiezen? Heeft deze manier tot nieuwe inzichten geleid?

Revolutionair?
Ik wil hierbij wel opmerken dat we niet moeten doen alsof TPACK revolutionair is: toen ik nog op de PA zat, werkten we veel vanuit het model Didactische analyse, waarbij we ook moesten nadenken over beginsituatie - lesdoel - didactische werkvorm - leermiddelen. Er is niets nieuws onder de zon, alleen de waaier van in te zetten middelen is met de komst van ict enorm uitgebreid.

Meer weten over onze opleidingen: Kijk hier.