Wat is mediawijsheid ook alweer?
“Mediawijsheid”,
het lijkt een verzamelnaam voor alles wat er rondom TV, het internet, social
media, games en mobiele telefoons gebeurt. Het belang dat er aan mediawijsheid
wordt gehecht wordt steeds groter. Logisch ook, want het maken, het begrijpen,
het delen en het vinden van media vinden
we belangrijk om mee te doen met de maatschappij.
Mediawijzer.net (een initiatief o.a.
van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) definieert mediawijsheid
als volgt:
“mediawijsheid
staat voor actief, bewust en kritisch meedoen aan de mediasamenleving. Het gaat
om de kennis, de vaardigheden en de mentaliteit waarmee iemand bewust, kritisch
en actief kan bewegen in een wereld waarin oude media (televisie, radio, pers)
en nieuwe media (internettoepassingen, sms) een zeer grote rol spelen.”
Vier
deelaspecten van mediawijsheid
Freek
Zwanenberg en Justine Pardoen delen in hun boek “Handboek mediawijsheid”
mediawijsheid op in 4 aspecten: Techniek, Creativiteit, Analyse en Reflectie.
Techniek
De beheersing van
technische (computer)vaardigheden die nodig zijn om zelf mediaproducties te
kunnen maken en te participeren in sociale netwerken. Hier worden de technische
vaardigheden bedoeld waarmee kinderen daadwerkelijk zelf media creëren. Te
denken valt aan het maken van een weblog, een eigen website, fimpjes etc. Maar
ook zaken als het instellen van bepaalde privacyniveaus van een profielsite
zoals Hyves of Facebook en het zoeken van informatie op internet die waardevol
is voor het maken van een werkstuk.
Creativiteit
Het inzetten van media voor artistieke expressie en
creatieve omgang met media voor participatie en innovatie. Hierbij kan gedacht
worden aan eigen audio- of filmproducties, een digitaal stripverhaal maken. Ook
bijvoorbeeld het maken van een online campagne (op Youtube) kan hieronder
vallen.
Analyse
De kennis over de werking en invloed van media in
het algemeen, en het zelf kunnen
interpreteren van mediaboodschappen. Bij analyse
gaat het om het
begrijpen van de werking en invloed van diverse media. Kritische media-analyse wordt
steeds. Er is een constante stroom van allerlei informatie op het internet.
Vaak is de bron van deze informatie moeilijk te verifiëren. Het is hier
belangrijk dat kinderen deze informatie kunnen beoordelen op betrouwbaarheid,
consistentie, onderbouwing etc.
Reflectie
Het bewust zijn van de eigen houding en gedrag
tegenover anderen via media, maar ook van
de waarde van burgerrechten als privacy en vrijheid
van meningsuiting en morele kwesties als online respect en tolerantie. Deze
reflectie heeft vooral betrekking op het eigen mediagebruik en is gericht op
het bepalen van je eigen grenzen en het ontwikkelen van een eigen standpunt
over zaken als; Online respect, Vriendschap,
Seksualiteit, Geweld, Privacy en Zelfpresentatie.
Scholen
én ouders
Scholen en ouders spelen een
grote rol in het bijbrengen van mediawijsheid bij kinderen. Echter is het zaak
dat beide partijen goed met elkaar communiceren. In de praktijk blijkt nog vaak dat
ouders niet weten wat de visie en het beleid op school is m.b.t. mediawijsheid.
Andersom geldt, dat de school vaak niet weet hoe ouders hier mee omgaan. Voor
een school is het van belang dat zij een aantal zaken naar ouders communiceren
rondom mediawijsheid:
·
Wat is de visie van de school?
·
Welk beleid is er?
·
Welke activiteiten vinden er plaats?
·
Hoe gaat de school om met de vier deelaspecten van
mediawijsheid?
Het organiseren
van bijvoorbeeld ouderavonden om de ouders te informeren over wat de school
doet aan Mediawijsheid, kan hiervoor een middel zijn. Tijdens dit soort avonden
kan ook aan het licht komen hoe ouders met mediawijsheid bezig zijn.
De
Week van de Mediawijsheid, 21 tot en met
27 november 2011
De Week van de Mediawijsheid is
een initiatief van Mediawijzer.net om meer aandacht te vragen voor mediawijsheid.
Het thema van dit jaar is “ Media-opvoeding”. Hiermee
wordt bedoeld de communicatie over media tussen kinderen, hun ouders en
leerkrachten.
Kinderen lijken redelijk
mediawijs, maar ze gebruiken niet altijd alle mogelijkheden en onderschatten
hun mediagedrag. Media ervaren en er samen met hun opvoeders over praten maakt
kinderen wijzer!
Hoe
Mediawijs is uw school?
Station to Station helpt scholen in
kaart te brengen hoe zij er op het gebied van mediawijsheid voor staan. Met
behulp van een gratis quickscan, kunt u eenvoudig zicht krijgen op welke
onderdelen uw school al mediawijs is. Klik hier voor de gratis quickscan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten