Maakten scholen zich zo’n 10 jaar geleden nog druk met over de vraag wie de taak kreeg van het opnemen van uitzendingen van SchoolTV op een videoband, het registreren van wat er opgenomen was en waar het op de videoband staat; nu spelen er heel andere zaken. Door de komst van internet en de enorme groei van de mogelijkheden daarmee kunnen scholen nu kiezen uit tientallen bronnen om (educatieve) filmpjes vandaan te halen.
Veel websites waar filmpjes bekeken kunnen worden zijn gratis bruikbaar, denk aan SchoolTV Beeldbank, Uitzending Gemist, YouTube (inmiddels ook met een scholen-versie), Vimeo, Netwijs, etc. Voor andere websites is een (betaalde) account nodig, denk aan Teleblik, KlasseTV en LesKompas. Wat is nu verstandig om te doen als school?
Het verschil tussen betaald en gratis is er niet voor niets. Je betaald voor iets extra’s ten opzichte van de gratis beschikbare filmpjes. De pluspunten van de betaalde websites verschillen. Een paar voorbeelden:
- afwezigheid van reclame
- speciaal geselecteerde en gecontroleerde filmpjes
- koppeling aan methodes
- persoonlijke accounts waarmee ook thuis ingelogd kan worden (soms ook door leerlingen)
- filmpjes makkelijk vindbaar doordat ze voorzien zijn van metadatering
- aanvullende materialen te downloaden en te koppelen
Wil je als school geen betaalde websites gebruiken, dan betekent dat automatisch meer werk voor de leraren zelf. Ze zullen zelf op zoek moeten gaan naar geschikte filmpjes bij hun les en deze ook helemaal moeten screenen op bruikbaarheid. Er zit heel wat kaf tussen het koren en lang niet alles wat op het oog bruikbaar is, is ook daadwerkelijk geschikt. Leraren zullen zelf deze filmpjes moeten inbedden in het geheel van hun les en zelf moeten zorgen voor verwerkingsmaterialen. Ook de voortdurende aanwezigheid van reclames e.d. blijft een issue.
Op deze nadelen is overigens ook wel weer slim in te spelen. Een paar tips:
- Gebruik tools om reclames te blokkeren (zie Mijn Kind Online, Reclame Blokkeren of A Cleaner Internet)
- Bewaar de linkjes naar de gevonden filmpjes voor volgend jaar én deel deze met collega’s via bijvoorbeeld een Yurls-pagina, een Symbaloo-pagina, de schoolwebsite, de ELO of een gedeelde map op school.
- Maak in je methode-handleiding aantekeningen waar je welk filmpje bij hebt gebruikt.
Wat voor jouw school het handigst en verstandigst is zul je gezamenlijk met je collega’s moeten bespreken. Denk er vooral sámen over na en zorg voor eenheid in de school. Neem daarin ook mee of filmpjes alleen samen bekeken worden op het digibord of touchscreen of dat ze ook door leerlingen op de pc of op tablets bekeken moet kunnen worden. Wat wordt wel en niet individueel bekeken? Hoe kan de leraar filmpjes klaar zetten voor de leerlingen?
Tot slot nog een besparingstip als je geen internet via de kabel hebt, maar via glas of adsl: Ga eens na of je nog een kabel-abonnement hebt op school en zo ja of er nog iets met die kabelverbinding wordt gedaan. Zo niet, dan levert je dat weer een paar tientjes op per jaar! Het is tenslotte wel een tijd van bezuinigingen!
Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Of heb je aanvullende ervaringen, tips of ideeën? Reageer dan op dit blog of via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT.
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.
Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @ictcafe , @GuusBouwhuis71 , @RJoch , @Kletskous , @Sjaboepaan , @ictvliedberg
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten