Morgen start in Utrecht de beurs ‘Onderwijs en ICT’. “Het onderwijslandschap verandert constant. De moderne samenleving stelt nieuwe eisen aan het onderwijs. Leerlingen en studenten zijn opgegroeid en vertrouwd met ICT en ze verwachten dat het onderwijs deze ontwikkelingen volgt.
Ook de overheid stelt meer dan ooit eisen aan management en schoolleiding om verbeteringen en vernieuwingen door te voeren. Het aanbod van ICT-producten en -diensten is zeer divers en beslissers hebben behoefte om een goed overzicht te krijgen van alle nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen. Onderwijs & ICT biedt dat overzicht.” Aldus de website.
Als je nu naar een beurs toe gaat, met welke concrete vraag of behoeft doe je dat dan? Tijdens de discussie werden enkele concrete zaken benoemd:
- Bepaalde mensen ontmoeten, anders gezegd: netwerken.
- Geen concreet doel, maar gewoon rondkijken naar nieuwe ontwikkelingen
- De mogelijkheden van ‘leren met de iPad’
- Sociale media en de (on)mogelijkheden ervan in het onderwijs
- Nieuwe gadgets en snufjes wat betreft hardware
- Wat doen we nu op school en wat is er om het beter te maken?
- Welke mogelijkheden zijn er voor werken in de Cloud?
- Wat is er voor kinderen die thuis zitten?
- Als je wat wil heb je budget nodig en dat hebben we niet … op zoek dus naar budgetarme mogelijkheden.
- Welke programma’s zijn er (nog meer) voor het digibord?
- Wat is er op het gebied van lesmateriaal rond nieuwe media?
- Beurzen zijn vaak onder schooltijd. Daardoor hebben veel onderwijsgevenden niet de gelegenheid om te gaan. Er gaat dan niemand of het komt dan neer op de ICT-er of directeur. Die moeten vervolgens de informatie weer overdragen en collega’s motiveren. Onderwijsgevenden zouden echter juist zelf moeten kunnen kijken wat er is en wat er kan en nieuwe inspiratie opdoen. Schoolleiders zouden daarin veel meer moeten faciliteren.
- De informatie die je op een beurs vindt, vind je ook via internet. Een beurs zou er veel meer op gericht moeten zijn om bezoekers echt dingen te laten ervaren en experimenteren. Veel meer nadruk op ‘doen’ in de vorm van hands-on workshops met daarbij gelegenheid voor een stuk kennisdeling. Alleen spullen bekijken is echt te weinig!
- Op een beurs vind je vaak teveel van hetzelfde. Rijen digiborden e.d. en te weinig aandacht voor didactische gevolgen van de techniek.
- In plaats van naar een beurs te gaan, is het zinvoller om met collega’s en experts op school praktisch aan de slag te gaan.
Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog of via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT.
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.
Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @ictcafe , @GuusBouwhuis71 , @pietvsz , @marboneveld , @Gijs1982 , @compie67 , @pavl , @Wiswijzer2 , @Sjaboepaan , @florinablokland , @jelmerevers , @joachimw , @MsLuss
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten