dinsdag 15 mei 2012

Wat is de meerwaarde van een ELO

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Wat is de meerwaarde van een ELO”.  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Steeds meer scholen maken gebruik van een Elektronische leeromgeving. Maargreet van den Berg geeft op haar weblog een mooie definitie: een platform dat gebruikers in staat stelt om via Internet lesmateriaal aan te bieden, te communiceren en het leerproces te organiseren. Of volgens de definitie van het CINOP: een ELO omvat de technische voorzieningen (hardware, software en telecommunicatie infrastructuur) die de interactie faciliteren tussen 1. het proces van leren, 2. de communicatie die nodig is voor dat leren en 3. de organisatie van het leren.
In dit artikel staat trouwens heel veel informatie over de mogelijkheden van het gebruik van ELO's in het onderwijs. Als je in dit weblog zoekt op ELO's kom je nog veel meer informatie tegen.

De eerste inbreng in de discussie zette de zaken al meteen mooi op scherp: We hebben al jaren de grootste, de mooiste en de meest chaotische elektronische leeromgeving: het internet. En die opmerking zette meteen de toon: we hebben geen ELO nodig, we kunnen ook toe met  allerlei applicaties die vrij en flexibel beschikbaar zijn in de cloud, zoals mail, facebook, dropbox, Google docs, wiki's en noem ze maar op. Met deze tools kunnen allerlei vormen van leren gefaciliteerd worden. Je kunt ermee communiceren, je kunt opdrachten geven, bronnen beschikbaar stellen, afspraken maken, samenwerken enzovoorts.
Nadeel is wel dat je als gebruiker (leraar en leerling) deze tools moet beheren en beheersen. Het moet geen ratjetoe worden waarin iedereen zijn ding doet waardoor het geheel onoverzichtelijk wordt.

Voor de discussie was het wel jammer dat er geen twitteraars aan de discussie deelnamen die zelf gebruik maken van een ELO, want ze zijn er wel. Een prachtig voorbeeld vind ik nog steeds de ELO In de groep. Op het weblog Leerbeleving van Marcel de Leeuwe een uitgebreid verslag van een gesprek met de maker van deze ELO.

Het gebruik van een ELO vergt wel een tijdsinvestering. Maar je kunt ook op een eenvoudige manier beginnen, zoals deze leraar in het basisonderwijs doet. Later kan de inzet van de ELO zich verder ontwikkelen.

Een van de deelnemers reikte deze website aan: Timetoknow, een interessant concept waarvban de makers zeggen: dit is geen ELO, maar een ECO-systeem.


Tenslotte: Houd altijd goed voor ogen wat je nu eigenlijk wilt: de meerwaarde van ICT, dus ook het gebruik van een ELO, moet aansluiten bij deze kenmerken. "De kunst is om leerlingen/docenten/lesmateriaal te verbinden in een levendige 'learning community' waar iets te beleven valt." Dat is een mooie afronding van deze discussie!
Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT of via Facebook.

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@Wiswijzer2, @brambruggeman, @pietvsz, @BramAE, @zonnehart, @OnderwijsT, @manonsusan, @MeneerVaanhold, @Sjaboepaan en @henkheurter.

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten