maandag 4 november 2013

Gastblog: Digitaal leren - bedreiging of kans?

Zo af en toe plaatsen wij gastblogs op ons Netwijs Edublog.

Dit keer een gastblog geschreven door: Marieke van der Korput - Projectmanager Particulier Onderwijs Nederland. www.particulieronderwijsnederland.nl

Het stuk wat ons met name aanspreekt is: digitalisering moet niet gaan over de techniek, maar over hoe dit als middel het onderwijs kan verbeteren.  Hoe sluiten de content en de techniek aan bij de onderwijsvisie?

Digitaal leren - bedreiging of kans?

Te grote klassen, te weinig persoonlijke aandacht, de leraar als ordehandhaver in plaats van als onderwijzer; het onderwijs lijkt er niet erg goed af te komen de laatste tijd. En dan wordt ook verwacht dat ze ‘met hun tijd meegaan’ door ook steeds meer digitale leermethoden en/of -middelen in te zetten.

Gepersonaliseerd digitaal?
Maar ICT kan juist, als dit op een goede manier wordt ingezet, bijdragen aan het bieden van gepersonaliseerd onderwijs. Digitaal leren biedt juist de mogelijkheid in te spelen op verschillen tussen leerlingen.

Neem bijvoorbeeld het toepassen van learning analytics. Hierbij wordt het leerproces van kinderen nauwgezet bijgehouden door het meten en analyseren van data over hun leren. Op basis hiervan kan het onderwijs en de (digitale) leeromgeving beter op de leerling afgestemd worden. Iedere leerling volgt zo een lesprogramma op een eigen volgorde, snelheid en niveau. Dergelijke informatie kan een docent een goed beeld geven van de voorgang van leerlingen en de klas, waardoor eenvoudiger maatwerk geleverd kan worden in een grote klas.

Ook kunnen leerproblemen op deze manier vroegtijdig gesignaleerd worden. Heeft een leerling bijvoorbeeld moeite met spelling of rekenen? Is diens leercurve minder snel, of juist veel sneller dan dat van leeftijdgenoten? Learning analytics kunnen een docent ondersteunen in het beslissen over extra ondersteuning, overgang naar een volgend onderwerp etc. Daarbij verschuift de aandacht van de leerstof naar het leerproces. Iets waar nu vaak weinig tijd voor is.
Particulier onderwijs
In Amerika leiden privé scholen deze digitale ontwikkelingen, en ook in Nederland zijn er al particuliere scholen die lesstof op digitale manieren aanbieden. En eigenlijk is dit niet meer dan logisch, daar juist persoonlijke aandacht en de nadruk op het leerproces en verschillen tussen leerlingen hier speerpunt zijn.

En dit is ook precies waar het gevaar ligt in de implementatie van online leermiddelen in het huidige onderwijs. Digitalisering moet namelijk niet gaan over de techniek, maar over hoe dit als middel het onderwijs kan verbeteren. Digitaal leren kan meer gepersonaliseerd onderwijs betekenen, meer directe feedback en een betere aansluiting bij de leefwereld van leerlingen. Maar het kan ook leiden tot koste wat kost een iPad in de klas. Voorwaarde is dus het aansluiten van de techniek bij een onderwijsvisie, die gericht is op het leerproces en de leerling als individu, in plaats van andersom.

woensdag 23 oktober 2013

Diploma uitreiking Burgum Post HBO opleiding ict coördinator in het onderwijs

Op 16 oktober 2013 zijn er weer 19 deelnemers afgestudeerd aan de Post HBO opleiding voor ICT coördinatoren in het onderwijs. In totaal zijn er nu zo'n 500 gediplomeerde ICT coördinatoren.

De ICT coördinator (of iCoach) is niet meer de technische troubleshooter, maar meer een soort intern begeleider op ICT gebied.

Als ICT coördinator (of iCoach) doe je aan:
  • verandermanagement,
  • projectmanagement,
  • visievorming met het team rondom onderwijs met ICT,
  • coachen van collega's,
  • organiseren van nascholing,
  • borgingsstrategieën om veranderingen niet te laten verwateren

 Hieronder aantal uitspraken van deelnemers die de opleiding hebben afgerond:

  • Samen leren met behulp van het digibord is nu doorgevoerd in de gehele school (aansluitend bij onze onderwijskundige speerpunten)
  • Leer het mij zelf te doen (het maatjes model ingevoerd en 'experts' binnen het team)
  • ICT beleidsplan voor de school. Door workshops zijn collega’s handelingsbekwaam geworden.
  • Software onder de loep: Implementatie van software (en overbodige software gebruiken we niet meer)

Wij wensen de Alumni heel veel succes en plezier toe met de verdere uitvoering van hun (ICT beleid) plannen.



maandag 7 oktober 2013

En de winnaar is: ....

De Dag van de Leraar is bedoeld als feestdag. Op deze dag willen we samen met alle ouders, leerlingen en leidinggevenden de leraren in Nederland in het zonnetje zetten.

Dit jaar verlootte Station to Station daarom een BYOD-sessie. Bij een BYOD, oftewel Bring Your Own Device, nemen leerlingen hun eigen tablets of smartphones van huis mee naar school. Op school worden deze tablets en smartphones vervolgens ingezet in het onderwijs.
Tijdens een workshop nemen 2 onderwijsadviseurs een uur lang de klas van de winnaar over. Samen met de leerlingen gaan we aan de slag met leerzame apps en websites.
De leerkracht wordt dit uur ontlast en geïnspireerd!

De winnaar van deze workshop is ...... Natasja van der Weg van basisschool OBS De Brandaris te Hellevoetsluis. Normaal gesproken zouden wij vandaag (maandag 7 oktober) bij haar op school de BYOD-sessie komen doen. Maar omdat Natasja lesgeeft in de plusklas (die niet op maandag is) is dit vandaag niet mogelijk. In onderling overleg is besloten de workshop op donderdag 21 november te houden. Uiteraard houden we de lezers van dit blog op de hoogte van de bevindingen.

maandag 23 september 2013

iPadschool – OBS Tweespan - Het beste van beide werelden

Op donderdag 12 september 2013 bracht ik een bezoek aan OBS de Tweespan in Heenvliet. Sanne Moonen, is de nieuwe ict coördinator op OBS Tweespan. Sanne en ik volgen elkaar al een tijd via de social media en zij heeft bij Station to Station de Post HBO opleiding voor ict coördinator gevolgd.

Interessant dus om eens te bekijken wat Sanne allemaal heeft opgezet op OBS Tweespan rondom onderwijs met ICT.

Alle leerlingen hebben een eigen iPad gekregen, maar werken daar echt niet de hele dag mee. Sanne omschrijft het als ‘het beste van beide werelden’. We doen met de iPad juist die dingen waar de iPad goed in is en daarnaast gebruiken we gewoon nog de methode gebonden software en hebben niet ons hele onderwijskundige concept omgegooid.

Wel willen we differentiëren en handelingsgericht werken zo goed mogelijk vormgeven. Hierbij is het van belang dat we instructie geven aan juist die leerlingen die dat nodig hebben en leerlingen vrijer laten die dat aankunnen. Vrijheid in gebondenheid.

In de ochtend staat rekenen, taal en spelling op het programma en krijgen leerlingen instructie op maat.  De rekenmethode wordt bijvoorbeeld als volgt ingezet: voorafgaand aan een nieuw blok maken de leerlingen eerst de rekentoets. Op basis van deze uitkomsten krijgen de leerlingen dan (al dan niet klassen doorbrekend) instructie op maat voor de onderdelen die ze nog niet voldoende beheersen.

De leerlingen die op dat moment geen instructie krijgen voor bijvoorbeeld rekenen werken op de iPad met de Rekentuin of  op de computer met de educatieve  software behorend bij de methode.

In groep 3 kunnen leerlingen diverse activiteiten kiezen, waaronder ook activiteiten op de iPad, die soms naadloos aansluiten bij de methode of juist zó gearrangeerd zijn met behulp van QR codes, dat leerlingen snel en makkelijk opdrachten kunnen maken of instructies kunnen terugluisteren.

In de middag staan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en biologie centraal. Er wordt dan vooral veel thematisch en samenwerkend geleerd. Alle groepen werken dan wel rondom hetzelfde thema, maar op hun eigen niveau. Hier worden de iPads ingezet als ze bruikbaar zijn (bijvoorbeeld om te filmen of om foto’s te maken).

Het doel is uiteraard om  beter onderwijs te realiseren met behulp van ICT middelen. Hierbij worden zowel iPads als pc’s ingezet. Samen met de intern begeleider ga ik na de Cito afnames bekijken of er door deze manier van werken ook betere resultaten zijn geboekt.

Wordt vervolgd.

woensdag 18 september 2013

Zoeken op Netwijs.nl

Deze week ontvingen via een tip in de mail een link naar het project De Nieuwe Wildernis. De vraag was of wij deze link toe wilden voegen aan Netwijs.nl.
Nieuwe links die worden aangemeld toetst de redactie aan de hand van een lijstje met vragen:
  • Is de inhoud van de site gericht op/ geschikt voor kinderen in de basisschool leeftijd?
  • Is het taal gebruik op de site gericht op/ geschikt voor kinderen in de basisschool leeftijd?
  • Is de indeling van de site eenvoudig en duidelijk?
  • Heeft de site audio ondersteuning als deze op jonge kinderen gericht is?
  • Heeft de site een 'toegevoegde waarde'? 
  • Is het doel van de site louter commercieel of is er onafhankelijke informatie te vinden.
De site die werd aangemeld voldeed aan onze standaarden en werd dus opgenomen in Netwijs.nl.

Regelmatig ontvangen we ook links die niet aan onze standaarden voldoen. En helaas komt het ook voor dat kinderen een onderwerp niet kunnen vinden. Nu staat natuurlijk lang niet alles op Netwijs.nl. Het kan dus voorkomen dat uw leerling op zoek gaat naar een onderwerp dat in Google wel te vinden is, maar niet op Netwijs.nl.

Weet u een site die we zeker op moeten nemen in Netwijs.nl? U kunt ons altijd mailen.

Over sommige sites wordt soms flink gediscussieerd. Een site kan ook nadat wij hem hebben toegevoegd wijzigingen aanbrengen. Natuurlijk houden we dat in de gaten. U kunt dit ook altijd bij ons melden.




maandag 26 augustus 2013

Win een BYOD-sessie op jouw school op de Dag van de leraar


Dag van de leraar maandag 7 oktober
Over heel de wereld wordt elk jaar op 5 oktober de World Teachers’ Day gevierd. Omdat 5 oktober dit jaar op een zaterdag valt, wordt de Dag van de Leraar op school op maandag 7 oktober 2013 gevierd. Ouders, leerlingen, leidinggevenden, collega's kunnen op deze dag één of meerdere leraren in het zonnetje zetten. De dag van de leraar is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Met de Dag van de Leraar wil de Onderwijscoöperatie het imago van het leraarsvak verbeteren en het belang van goede leraren benadrukken door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen. 

Win een BYOD-sessie
In heel Nederland zetten schoolbesturen, directies, leerlingen en ouders op hun eigen manier leraren in het zonnetje. Hiermee tonen zij hun blijk van waardering en trots. Station to Station wil op haar eigen wijze haar waardering voor de leraar tonen. Dit jaar doen we dat door door een BYOD-sessie te verloten. Bij BYOD, oftewel Bring Your Own Device, nemen leerlingen hun eigen tablets of smartphones van huis mee naar school. Op school worden deze tablets en smartphones vervolgens ingezet in het onderwijs. Dit kan door leuke en leerzame apps, maar ook door interessante websites te gebruiken. Als u de BYOD-sessie wint organiseren wij dit op uw school. Wij zorgen (indien nodig) voor een draadloos netwerk, en zorgen ervoor dat er voor alle leerlingen een leentablet aanwezig is, indien de leerling thuis geen tablet heeft. Tijdens de workshop, die wordt gegeven door twee onderwijsadviseurs van Station to Station, wordt de klas een uur overgenomen. De leerkracht wordt dit uur ontlast en geïnspireerd! De prijsvraag geldt alleen voor basisscholen.

Doe mee en win!
U kunt meedoen door u hier: www.stationtostation.nl/dagvandeleraar aan te melden voor onze nieuwsbrief. Trouwe nieuwsbrieflezers dingen ook mee naar de prijs. Vrijdag 20 september wordt bekend gemaakt wie er heeft gewonnen.

Veel succes!

Update: De winnaar is bekend! Echter, omdat de winnaar pas maandag a.s. bereikbaar is, wordt deze winnaar ook pas maandag bekend gemaakt. Wordt vervolgd...