woensdag 9 december 2009

Hoe leer jij?

We kennen allemaal de Meervoudige Intelligenties van Howard Gardner. Hoe ben jij knap? Ben je vooral auditief ingesteld of beeldend? Werk je graag samen of juist alleen?
In het onderwijs proberen we steeds vaker rekening te houden met deze intelligenties. Niet alle lesstof verbaal of schriftelijk aanbieden maar juist gedifferentieerd met diverse werkvormen.

Dan zetten we de computer toch in?! Daarmee kun je prima differentiëren…
Een prima gedachte, maar wat ga je de leerlingen dan laten doen? Toch zeker geen Twitter of Hyves?! Leerlingen doen dat toch allemaal in hun vrije tijd?

Hoe maken leerlingen eigenlijk gebruik van interactieve media?

Een recent onderzoek van Kennisnet over “Jongeren en interactieve media” laat zien dat er 4 typen gebruikers te onderscheiden zijn.

Samengevat gaat het om Traditionalisten die alleen gebruik maken van de basisfunctionaliteiten van interactieve media; Gamers spelen het liefst samen en beleven plezier aan “het doen alsof” en leren in games; Netwerkers zijn vriendschap-gedreven en gericht op communicatie met gelijkgestemden, ze combineren het gebruik van profielpagina’s met MSN; Producenten komen het dichtst in de buurt van de Netgeneratie met een divers en intensief gebruik van intereactieve media voor productie en interactieve consumptie van ‘content’.

Conclusie:
Niet alle jongeren gebruiken alle media op dezelfde manier. Sommige applicaties als MSN of Hyves worden veel gebruikt, alleen gebeurt dit op verschillende niveaus en verschillende betekenis voor de gebruikers. Er wordt vooralsnog weinig content gemaakt.

Traditionalisten consumeren met name tekst; de Gamers zijn beeldgericht; de Netwerkers produceren met name tekst en Producenten maken beeld, geluid en tekst.

Leerkrachten kunnen gebruik maken van deze informatie!
Als er in de groep voornamelijk Producenten voorkomen, dan kan het zinvol zijn om vooral zelf content te laten maken (door gebruik te maken van media convergentie). Dit werkt natuurlijk niet als de groep voornamelijk bestaat uit Traditionalisten of Netwerkers. Bestaat de groep voornamelijk uit Netwerkers dan kan een Blog uitkomst bieden.

In de 100e Vives van december 2009 staat een artikel “Wie schrijft, die blijft”; wie blogt, wordt bezocht (weblogs in het literatuuronderwijs) waar Jeroen Clemens de spijker op zijn kop slaat:

“Mijn leerlingen kunnen de werkmethode kiezen die het best bij hen past.” Leerlingen krijgen de keuze om een gewone papieren boekbespreking, een rondetafel gesprek of een weblog te gebruiken als werkmethode.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen