donderdag 15 september 2011

De Khan academy

Onlangs stuurde Gert-Jan Blonk, een van de deelnemers aan onze Netwijs opleiding voor ict-coördinatoren me een linkje naar een TED-talk van Salman Khan, de oprichter van de Khan academy.
Ik had al eerder een kijkje genomen op deze website, en zag daar een grote hoeveelheid filmpjes waarin uitleg wordt gegeven over allerlei wiskunde-vaardigheden. Nu bekeek ik eerst de TEDtalk en daarna de website maar nu nauwkeuriger:



Je kunt in het onderdeel WATCH een keuze maken uit meer dan 2400 tutorials. Hier een voorbeeld:



In het onderdeel PRACTICE kan de leerling inloggen. De vorderingen worden bewaard zodat de leerling verder kan gaan waar hij gebleven is. Als de leerling begint, ziet hij een boommodel waarbij elke volgende stap logisch volgt op de eerder uitgevoerde stap:


De leerling geeft antwoord op vragen en als hij de opgaven moeilijk vindt, kan hij een tutorial in de vorm van een video volgen waarin uitleg gegeven wordt over deze vaardigheid. Het is mooi om te lezen hoe gebruikers reageren op de tutorials. Ook worden er vragen gesteld over het onderwerp. Anderen reageren daar weer op. Na een aantal antwoorden zegt de website dat de leerling door kan naar het volgende onderdeel. In het voorbeeld hierboven kan de leerling kiezen uit drie onderdelen die allemaal aansluiten bij het eerste onderdeel.
De leerling kan het eigen proces volgen:


In het onderdeel COACH kan de leerkracht het proces bij de leerlingen volgen. Hij heeft een overzicht van de vorderingen en ziet waar leerlingen blijven steken.

In de TEDtalk geeft Salman Khan een uitgebreide toelichting: op het ontstaan van de tutorials (waarbij zijn neefjes een belangrijke rol hebben gespeeld), en ook over de enorme aantallen gebruikers en hoe het lesgeven erdoor verandert: Opdrachten die vroeger als huiswerk werden gemaakt worden nu samenwerkend in de klas gedaan terwijl de instructie thuis via de tutorials plaatsvindt. De leerkracht kan precies zien welke leerlingen uitvallen en kan zijn begeleiding daarop richten.

Gedacht vanuit de taxonomie van Bloom bevinden de tutorials van de Khan academy zich in de onderste lagen: Onthouden en Begrijpen. Maar, zoals Khan zegt, het gebruik van de tutorials schept ruimte om (hoewel hij ze niet met deze termen benoemt) hogere leerstijlen in te zetten, waardoor  er sterkere leereffecten optreden.
Niet te vergeten: De Khan academy is helemaal gratis.

Natuurlijk verpakt Khan zijn praatje prachtig en vol humor. Maar toch: gebruikerscijfers liegen niet.
Kan deze aanpak ook in Nederland succesvol zijn? In ieder geval zijn er veel vrijwilligers nodig die de tutorials vullen als het ook hier gratis moet blijven. En de leerlingen moeten over een computer beschikken om de tutorials te bekijken en de oefeningen te maken. Kan het onderwijs hier met behulp van tablets een slag maken: kwaliteit vergroten en kosten besparen? Als (in eerste instantie in het VO) de tablets steeds meer ingang vinden, kunnen we ze maar beter optimaal inzetten, nietwaar?

1 opmerking:

  1. Jammer dat 'rekenen' en daarmee elementaire wiskunde sinds pakweg een jaar of tien vervangen is door een onoverzichtelijke trucendoos met regelrechte nonsens omwille van wat megalomane Nederlandse uitgevers die het een goed idee vonden de geschiedenis sinds Euclides eens te herschrijven. Waar een wiskundige jarenlang hard moet werken en bewijzen om iets formeel in de boeken te krijgen lukt het uitgevers met een druk op de knop. Zelfs Diederik Stapel zou er rode oren van krijgen.

    'Ouders, help uw kinderen maar niet, u snapt er toch niks van', zeggen de uitgevers. Het zoveelste experiment in onderwijswonderland, dus keldert het gemiddelde rekenniveau. Waarschijnlijk zijn die videos veel te hoog gegrepen.

    "huh, X+2 is toch X ERBIJ 2??? Wat bedoelen ze met sign?"
    "huh, multiplication, dat moet toch met lange ERBIJ-tabellen met DHT die je van links naar rechts uitrekent?"
    "oh ja! Eraf maal Eraf was Erbij. ... huh?"
    "huh, nog grotere maal-SOM getallen. Snel rekenmachine erbij. Wat bedoelen ze eigenlijk met factoren en producten. En alles is toch een som?"
    "huh, 49 erbij 49 is 100 is toch ook goed genoeg?"

    "Huh, een tabel. Van remembering naar creating, de wetenschappelijke methode in een notedop, zegt pappa. Stom. Op school doen we dat véél anders. Eerst understanding met foute voorbeelden, alles kriskras door elkaar en met verkeerd termen en verkeerde methodieken. Dan doen we aan creating. Creatief met kleurplaten en spelletjes en strips, want alles moet leuk zijn. Veel afleiding houdt kinderen geconcentreerd. Dan gaan we evaluating of het goed genoeg is en analyseren doen we wel met de CITO-toets. Of op de PABO. Onthouden (moeiluk) komt vanzelf wel en toepassen moet je later als je groot bent."

    Bedankt voor de videos. Hopelijk grijpt de politiek in en kunnen onze kleinkinderen deze videos weer wèl begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen