dinsdag 27 september 2011

Help! Een hoogbegaafde kleuter! Wat kan ik met ICT?

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Help! Een hoogbegaafde kleuter! Wat kan ik met ICT?”  In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Het onderwerp van de discussie vandaag leverde weinig respons op. Een hiaat in kennis? Geen ervaring mee op school? Of misschien gewoon een non-issue?

Dat laatste kan haast niet het geval zijn. Vrijwel elke school heeft te maken met ‘kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong’ zoals we dat dan noemen. Al in de onderbouw zal dat gesignaleerd worden door ouders en leerkrachten. Vervolgens komt dan de vraag: wat doen we daar mee? Kunnen we binnen de reguliere activiteiten deze kinderen voldoende uitdaging bieden? Zeker! Mits met voldoende kennis van zaken, zo lezen we in diverse artikelen.

De volgende vraag is in hoeverre ICT-middelen als extra ingezet kunnen worden. Waar ligt de toegevoegde waarde voor het kind? En voor de leerkracht? En inhoudelijk? Dit is, zo werd terecht opgemerkt tijdens de discussie, altijd de vraag die je je moet stellen. In die zin niets nieuws. Toch lijkt het bij deze doelgroep nog extra relevant. Kleuters moeten vooral spelen, is het aloude devies!

Nu zijn er op het internet verschillende spelletjes te vinden, waarmee de nodige uitdaging geboden kan worden, zie bijvoorbeeld de Yurlspagina ‘Hoogbegaafd en dan’? Ook de Doepaden bieden zeker uitdaging. En denk eens aan het gebruiken van de Wii of andere gameconsoles. Toch is het de vraag voor hoe lang dit uitdaging biedt. En ook of het inderdaad dat biedt wat deze specifieke doelgroep nodig heeft.

Vandaag niet veel kant-en-klare antwoorden en tips. Wel allerlei vragen. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je nog enkele bijbehorende interessante aanvullende links, die genoemd werden tijdens de discussie. Heb je zelf nog aanvullende opmerkingen, ideeën of ervaringen? Reageer op dit blog!

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @marboneveld , @Boupas , @Sjaboepaan , @GUPAGEBO

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

1 opmerking:

  1. Ik kan zeker Klankie aanbevelen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Je kunt de letter- en klankkennis van het kind instellen en vanuit die basiskennis starten met allerlei oefeningen, zoals het schrijven van 1-lettergrepige woordjes of rijmwoordjes. Alles wordt geregistreerd voor de leerkracht. Loopt het lekker, dan introduceer je weer een nieuwe klank, zoals bijvoorbeeld "ei, au, ie, eu" Daarmee worden dan weer nieuwe woorden aangeboden. Via een plattegrondje van het toetsenbord (te vinden op de website www.klankie.nl) kun je de leerling laten inkleuren welke klanken hij/zij al beheerst. Op dezelfde website vind je trouwens ook kant-en-klare werkbladen, bedoeld voor de klankiedriver, zodat je gewoon in Word kunt werken.

    BeantwoordenVerwijderen