Een paar weken geleden gaf ik een aantal workshops over het Cito Leerling Onderwijs Volg Systeem (Cito LOVS) speciaal voor de kleuterjuffen. Samen met de intern begeleiders is de inhoud van deze bijeenkomsten bepaald.
Wat me bij een aantal scholen is opgevallen is dat veel scholen nog steeds ‘het aantal goed’ invoeren na de afname van de Cito toetsen. Het systeem kan dan echter niet achterhalen ‘welke vragen goed of fout zijn gemaakt’. Sommige vragen zijn nu eenmaal moeilijker dan andere vragen en wegen dus ook zwaarder mee.
Door het invoeren van de foute antwoorden wordt de score preciezer en krijg je als leerkracht (en intern begeleider) inzichtelijk op welke categorieën leerlingen nog meer instructie of oefening nodig hebben. Deze categorieënoverzichten zijn een perfecte basis voor groepsplannen aangevuld met de informatie uit de methodegebonden toetsen en de onderwijsbehoeften van een leerling uit eigen observaties.
Verder leefden er nogal wat vragen bij de intern begeleiders en leerkrachten:
- Waarom wordt de score A t/m E vervangen door I, II, III, IV, V?
- Wat is nu precies het functioneringsniveau en hoe bepaal ik het ontwikkelperspectief?
- Wat is de betekenis van de categorie staafdiagrammen op individueel niveau?
- Hoe kan het dat voor sommige leerlingen het categorie overzicht niet gemaakt kan worden?
- Wat is de betekenis van: % score geobserveerd en % score verwacht?
- Welke overzichten zijn er allemaal en welke zijn zinvol?
De bijeenkomst was erg productief omdat we direct de Cito toetsen in hebben gevoerd en vervolgens afspraken hebben gemaakt over welke overzichten gebruikt gaan worden. Aangezien het Cito LOVS een softwarepakket is wat je maar een paar keer per jaar intensief gebruikt, is het aan te raden om een middag met alle leerkrachten bij elkaar te zitten na de afnames, zodat je elkaar kunt ondersteunen en zodat je direct opvallende zaken kan bespreken. Bovendien is samen invoeren een stuk sneller, controleer je elkaar en houd je elkaar scherp.
De ervaringen van een intern begeleider uit het Westland met het afnemen van digitale kleutertoetsen zijn zeer positief (als de website van Cito er niet uit ligt J). De kleuters zijn meer op hun taak gericht achter de computer en kunnen zich met een koptelefoon op beter concentreren.
Hoe maken jullie gebruik van het Cito LOVS? Nog tips en trucs voor anderen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten