Het is een weinig originele vraag, maar wel nog steeds actueel. Veel ICT-coördinatoren lopen er mee rond en worstelen er mee. Hoe kunnen we hen daar in verder helpen? Maar hoe maak je concreet de slag van 'Visie en Beleid' naar 'Aan de slag gaan'? Een leerkracht reageerde vorige week na een workshop: Leuk hoor dat oefenen, maar ik kom pas echt verder als je me in de klas komt helpen!
Ook tijdens eerdere discussies hebben we aspecten hiervan al eens besproken. Zie het overzicht op discussiedinsdag.yurls.net
Omdat het eigenlijk van alle tijden is, is het goed om toch weer eens onder de aandacht te brengen. En belangrijker nog: Goed om tips en ideeën uit te wisselen over hoe je als ICT-coördinator hier mee om zou kunnen gaan! Uit de discussie van vanmiddag halen we de volgende suggesties:
- Hou het nuttig! Sluit aan bij wat ze nodig hebben.
- Geef voorlichting aan je collega’s. Maak ze mediawijs.
- Kijk binnen je team wie als ‘voorloper’ fungeren en gebruik hen als voorbeeld naar anderen.
- Bedenk vooraf goed wat je doel is!
- Zie te realiseren dat leerlingen vragen op het gebied van ict neerleggen bij collega's. Collega's moeten er dan iets mee. Als je met de klas iets leuks neerzet zouden de leerlingen hun enthousiasme bij collega's onder de aandacht moeten brengen.
- Cultuurverandering vanuit de directie. Maar wel in samenwerking met docenten. Dan creëer je draagvlak.
- Iedere keer opnieuw laten zien, dat dit de huidige tijd is. Niet opgeven wanneer je de moed verliest, maar blijven volhouden! Opgeven is de nekslag voor de vooruitgang!
- Vraag je ook af waarom iets niet aanslaat. Wat doe je bij leerlingen als een les niet aanslaat?
- Zie het niet als gevecht. Als het iets toevoegt aan het onderwijs en het makkelijk in te zetten is wil men wel.
- Steeds maar weer het gemak ervan te laten zien!
- Teach as you preach: Laat zien wat de meerwaarde is en hoe je het kunt gebruiken.
- Ontwikkel zelf indicatoren op basis van waar behoefte aan is bij de leerkrachten. Hier wordt dan individueel op gecoacht.
- Collega's zien ICT gebruik vaak als toveren. Ik moet hen laten zien dat ze ook zelf kunnen toveren.
- Maak de stappen (nog) kleiner! Sluit aan bij wat nu werkt. Verwacht niet dat collega's doen wat jij graag doet.
- De ICT-er moet zorgen voor koers en voorwaarden. De kinderen maken de leerkracht wel enthousiast!
- Maak gebruik van co-teaching! Geef een voorbeeldles of doe het samen!
- Goed overleg en samenwerking is de key tot succes.
- Ik laat ze vooral zien wat er allemaal kan. Hoe? Door leuke links te sturen. Heel vrijblijvend, maar het wordt wel gebruikt!
- Geef ruimte voor de snellen om te onderzoeken. Die komen met enthousiaste verhalen en dat stimuleert!
- Zorg dat je zelf én met je team weet wat je wilt.
- Zorg voor de juiste voorwaarden.
- Zorg voor goede communicatie en voorlichting.
- Gebruik voorlopers als voorbeeld en faciliteer ze daar in.
- Sluit aan bij wat je collega’s nodig hebben en bij hun mogelijkheden.
- Richt je pijlen niet alleen op de leerkrachten, maar ook op de leerlingen!
- Geef nooit op!
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.
Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @Timgearz , @sponslcompany , @HvanSchie , @GuusBouwhuis71 , @LesideePO , @Lespakket , @KoenElbers , @pwrooij , @meestervanheerde , @pietvsz
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten