Voegt een tablet (Ipad of Android) iets toe aan het onderwijs? Dat was de vraag die gesteld werd bij #netwijs Discussie Dinsdag. Een belangrijk punt tijdens de discussie is de visie, die bepalend moet zijn om te komen tot de keuze van een tablet in het onderwijs. De onderwijsvisie bepaalt wat men nodig heeft en dat men niet elke willekeurige App (programma) moet gebruiken in de klas.
Zou de school dan eerst een visie moeten ontwikkelen over een App? Of zou de school dan eerst moeten nadenken over de mogelijkheden? Grootste probleem blijkt het niet weten of niet kennen en daar kan men iets aan doen. Stapje voor stapje een tablet inzetten zou ideaal zijn. Zo gebruikt Debby Vermoolen haar eigen tablet en laat kinderen oefeningen maken en doen. En voor diegene die een Ipad willen gebruiken heeft Marieke van Osch een hele lijst opgesteld. En dan is er ook nog de lijst die Lex Hupe heeft opgesteld voor de Ipad.
Evenals de visie op het gebruik van de tablet zou het beleid ook dynamisch moeten zijn. Iets wat in het onderwijs niet heel vaak aan de orde is. En bovendien bevordert de tablet de betrokkenheid van de leerlingen en het is weer eens iets anders dan het schrijven met potlood en papier. Overigens is er geen discussie mogelijk of een potlood een goed instrument is binnen het onderwijs, want die heeft de meerwaarde al lang bewezen. Ook hier hebben kinderen les in gehad en als een leerling een potlood even anders vasthoudt wordt er ingegrepen. Zou dit dan ook gebeuren met een tablet? Waarschijnlijk niet, maar waar men wel naar zou kunnen streven is om toch eens een andere werkvorm te gebruiken en dan is het goed mogelijk om een tablet in te zetten. Al is het maar om informatie op te doen en te delen (2.0) om vervolgens in een later stadium zelf iets te ontwikkelen en te delen (3.0). Bekijk het filmpje over de komst van een tablet op het Erasmiaans gymnasium in Rotterdam. Wat zou het mooi zijn als de leerlingen zelf met wiskunde aan de slag kunnen op een tablet en dat dit tegelijkertijd getoond kan worden. Dan komt de volgende vraag kijken, want dit is onderwijs dat nu ook al mogelijk is met de computer. Is de tablet dan een meerwaarde? De meerwaarde moet vooral gezocht worden in de eenvoud die er nu al is. Zo is het object makkelijk te verplaatsen en het nodigt jong en oud uit om er iets mee te doen.
De grappenmaker zou een opmerking plaatsen als “Ik kan geen strafwerk meer maken, want mijn batterij is op”. De tablet heeft wel zeker een kans van slagen in het onderwijs als er ruimte is voor een experiment. Aan de prijs van een tablet zal dit niet liggen, want die verschillen niet zo heel veel met die van een computer of laptop. En nog mooier zou dit experiment worden als er samen geleerd gaat worden. Geen nascholing, maar samen kijken naar de mogelijkheden van een tablet in het onderwijs. En met samen wordt hier dan bedoeld: Docent en leerling! En dan is de volgende stap al helemaal niet zo ver meer… De volgende stap is misschien wel een punt voor nog eens een discussie #netwijs.
Verslag: Erwin Klaasse (@Sjaboepaan)
@Wiswijzer2 , @lexhupe , @AnitavDieren , @ErwinvanPelt , @henkheurter , @PascalMarcelis , @GuusBouwhuis71 , @jaap_w , @mariepastoor , @ReinBijlsma , @ElsSnels , @HvanSchie , @HaileyVevay , @M_Masselink , @tijshuisman
Was je niet in de gelegenheid om mee te doen met de discussie, maar heb je wel een standpunt hier over? Reageer dan op dit blog, via de LinkedIn-groep De toekomst voor onderwijs en ICT
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je alle tijdens de discussie genoemde linkjes en ook die van alle voorgaande discussies.
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten