woensdag 23 december 2009

Ervaringen van een scholingstraject digitale borden

Zo’n 2 jaar geleden werd er besloten om binnen Het Sticht (stichting voor katholiek onderwijs Zeist e.o.) over te gaan op het gebruik van een digitaal schoolbord. Er werd eerst nauwkeurig onderzoek gedaan naar wat voor bord geschikt zou kunnen zijn. Na een zorgvuldige afweging werd er toen gekozen voor het Interwritebord, gekoppeld aan een zogenaamde ‘short-throw’beamer van Hitachi. Het eerste bord werd zo’n anderhalf jaar geleden geplaatst op één van de scholen en nu hebben we – verdeeld over zo’n 10 scholen – er 56 hangen!
Probleem is dat er een duidelijk stukje basiskennis nodig is om er een beetje mee uit de voeten te kunnen. Het Sticht had reeds eerder besloten om Station to Station te vragen voor het netwerk-beheer, vandaar dat de vraag om cursussen te regelen ook bij hen terechtkwam. Na een inventarisatie bleek, dat meer dan de helft van alle personeelsleden interesse had om een bijscholing hierin te volgen. Het aanbod kwam uiteindelijk in twee niveaus en er kon worden gekozen of men zich als beginnende of gevorderde gebruiker zag. Voor de beginnende gebruiker werd een 2-urige bijscholing als voorlopig voldoende gezien; voor de gevorderden werd er twee maal 2 uur gereserveerd. Iedere cursus begon met een plenair deel, waarna er – zeker in het tweede uur – in groepen werd gewerkt om de opgedane kennis te oefenen. Voor beide groepen waren uitgebreide naslagwerken die de deelnemers mochten behouden. Gemiddeld gingen de cursisten zeker met het idee naar huis van ‘…maar daar kan ik wat mee in mijn lespraktijk!’ en dat zou je wensen van iedere bijscholing……

Dit soort bijeenkomsten om in de praktijk te kunnen werken met een digitaal schoolbord is enorm nuttig. Als er niet voldoende kennis aanwezig is, wordt een digitaal schoolbord al gauw gebruikt als een opvolger voor het krijtbord en helaas niet meer dan dat…. en er is zoveel meer mogelijk! Natuurlijk is het afhankelijk van een ieders capaciteiten en inzicht hoeveel iemand gebruik maakt van dit fenomeen, maar het maakt het lesgeven zoveel interessanter voor leerkracht én leerling.
Van startende of switchende leerkrachten wordt ook aardig wat geëist als zij geconfronteerd worden met een digitaal schoolbord in hun nieuwe werkomgeving….

Er valt nog veel te verbeteren aan de gebruiksvriendelijkheid van de software; het is duidelijk dat de software nog gericht is op een erg breed onderwijspubliek en dat zal in de toekomst behoorlijk worden toegespitst op – in dit geval – basisonderwijs. Hier heb ik als eenvoudige bovenschools ICT-coördinator geen rechtstreekse invloed op, maar dit lijkt me meer dan waarschijnlijk. Dat betekent dat de software ook steeds zal gaan veranderen, hetgeen weer betekent dat de kennis van de gebruikers moet worden bijgespijkerd en up-to-date moet blijven. Jaarlijks terugkerende bijscholingen behoren hierbij niet tot de onmogelijkheden.
Dit is al heel gebruikelijk in het bedrijfsleven en dit zal ook gebruikelijk zijn/worden in het onderwijs.
Investeringen die gedaan zijn in de aanschaf van digitale borden en hun software zullen alleen dan renderend genoemd kunnen worden…..

Martien Stoeten, bovenschools ICT-coördinator van Het Sticht









Social Media in het onderwijs

Al eerder schreven we in ons blog over Twitter in het onderwijs . Twitter behoort tot de groep wat we tegenwoordig “Social Media” noemen. Je gebruikt het om met anderen in contact te komen over zaken, die je bezighouden in bijvoorbeeld je werk.

De opkomst van deze Social Media is niet te stuiten. In korte tijd is het in allerlei verschijningsvormen op ons af gekomen en wereldwijd wordt het door miljoenen mensen gebruikt. Landsgrenzen spelen daarbij geen rol meer.

In een filmpje op TED, een site waar allerlei boeiende referaten van sprekers zijn terug te kijken, kwamen we een referaat tegen van Clay Shirky tegen. Hij gaat daarin in op het verschijnsel Social Media. Hij geeft aan, dat dergelijk media of innovaties pas sociaal interessant worden, wanneer ze technologisch saai worden. Het feit dat het nieuw en innovatief is maakt het niet tot een hype. Dat wordt het pas, wanneer iedereen het gewoon gaat vinden en het gaat gebruiken. Mensen zijn er allemaal bij betrokken. En dan heb je een geweldige voedingsbodem voor innovatie.

Hij ziet in de geschiedenis van het medialandschap vier periodes, voorafgaand aan de komst van het internet, die je een revolutie kunt noemen:

- de uitvinding van de boekdrukkunst
- de uitvinding van de telegraaf en even later de telefoon
- de uitvinding om dingen vast te leggen: foto’s, geluid, bewegend beeld
- de uitvinding van radio en televisie



Het boeiende daarbij is, dat de deze media ofwel geschikt zijn voor een gesprek ofwel voor een hele groep luisteraars of lezers. Met de komst van internet veranderde dat. Iedereen kan contact hebben met iedereen en reageren op elkaar. Daarnaast biedt internet toegang tot alle andere vormen van media: bellen via internet, radio luisteren, televisie kijken. Alles is onder handbereik. Mensen kunnen direct er op reageren, kunnen anderen uitnodigen om te kijken, kunnen met elkaar in discussie gaan.

Daarmee verandert ook je rol. Je bent niet langer alleen maar consument, maar tegelijk ook producent. Het medium waarmee je luistert of kijkt, geeft je ook de mogelijkheid om te reageren en je eigen verhaal te doen. Bovendien wordt nieuws niet meer achteraf gemaakt, maar op het moment, dat iets gebeurt. Live verslag via foto’s, filmpjes, sms-jes, tweets, enzovoort. De burger doet verslag. Iedereen kan zijn verhaal doen en zijn mening geven.

Dat is het medialandschap waarin onze kinderen opgroeien. En het landschap waar wij in het onderwijs mee te maken hebben. Hoe spelen we daar op in? Hoe houden we al het nieuws en alle ontwikkelingen bij?

Een voorbeeld van het gebruik van Twitter: In de Verenigde Staten is een grote groep leerkrachten wekelijks aan het discussiëren over allerlei zaken waar ze in hun werk tegen aan lopen. Elke dinsdag, oftewel Teacher Tuesday, bespreken ze via Twitter allerlei onderwerpen met elkaar rond onderwijs, vaak ict-gerelateerd. Iedereen maakt gebruik in zijn of haar tweet van de hashtag #edchat. Door binnen je Twitter-applicatie daar een vaste zoekopdracht van te maken, kun je de hele discussie eenvoudig volgen, zonder elk individu persoonlijk te volgen. In bijvoorbeeld TweetDeck, maak je een aparte kolom aan op basis van deze hashtag. Het heeft ons al heel wat goede ideeën, interessante links en handige programma’s opgeleverd. Niet voor niets zijn ze winnaar geworden van de Edublog Awards 2009.

Twitter & Education - #140conf LA from RealPlayer SP on Vimeo.


Meer over Social Media en onderwijs in de VS vindt je in het artikel: 85+ Resources: Educator Guide for Integrating Social Media

Ook in Nederland wordt heel wat getwitterd. Misschien kunnen ook wij elke dinsdag een interessante discussie opzetten over ict in het onderwijs met als hashtag #netwijs: Discussie Dinsdag! Neem je rol als consument én als producent. Samen voor beter onderwijs!

Praktisch en anders aan de slag met Word 2007

Office 2007 biedt ten opzichte van zijn voorgangers enorme meerwaarde. Veel mensen moeten wennen aan de lay-out, wat overigens wel begrijpelijk is, maar de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid.
Een voorbeeld hiervan: De standaard sjablonen.

Het is enorm leuk en leerzaam voor de leerlingen om daar eens kennis mee te maken. Na het klikken op ‘Bestand|Nieuw’ is er de mogelijkheid om te kiezen voor ‘Sjablonen|Microsoft Office online’. De mogelijkheden zijn eindeloos, want nu kunnen kinderen met behulp van de sjablonen een eigen reclamefolder, brochure, nieuwsbrief of zelfs tijdschrift maken. (Dit kon binnen eerdere Word versies ook al wel, maar de sjablonen waren nog niet zo aantrekkelijk en het aanbod was nog niet zo uitgebreid.)

Vaak maken kinderen een ‘standaard’ werkstuk met inleiding, inhoudsopgave, een aantal hoofdstukken en een nawoord/bronvermelding. Nu is er ruimte om met verschillen de tekstsoorten, uiteenlopende werkstukken te maken.

Vaardigheden
Bij het werken met de sjablonen leren de kinderen technisch hoe ze moeten werken met kolommen, afbeeldingen, tekstvakken, kopteksten, alinea’s enz. Daarnaast leren ze de opbouw van verschillende tekstsoorten kennen en maken ze kennis met diverse manieren van stellen.
Het gebruik van standaard sjablonen biedt ook mogelijkheden om te gebruiken bij het begrijpend lezen. Een voorbeeld: Open een sjabloon van een standaard brief. De opbouw van een goede brief wordt direct zichtbaar. Het is een fantastische opdracht om een brief in die lay-out te schrijven naar een instantie die past binnen een thema of onderwerp.

De praktijk
Ik heb het zelf een tijdje geleden uit mogen proberen met een groep leerlingen en de resultaten waren mooi. Ik heb eerst instructie gegeven over de indeling en opbouw van een folder. Daarna gingen ze aan de slag met de opdracht: Maak een nieuwsbrief of reclamefolder over een zelfgekozen onderwerp. Twee jongens hebben een gamekrant gemaakt. Daarin stonden (zelf geschreven) recensies van verschillende games. Er was een rubriek: Nieuw op de markt, waarin de nieuwste games werden beschreven. Ook waren interviews met een aantal klasgenoten over gaming en tot slot uitleg over de verschillende platforms.

Hierboven een voorbeeld van een standaard sjabloon
Andere kinderen hadden een folder gemaakt over opvallende mode. De herkomst van die mode, uiteraard veel afbeeldingen, maar ook een stuk geschiedenis over kleding. Tot slot een kind dat een folder had gemaakt over de computer als ‘ding’. Daarin werd uitgebreid beschreven wat voor verschillend soorten er zijn, wat de voor- en nadelen zijn, maar er was ook een interview met een medewerker uit een computerzaak.
Het is zeker de moeite waard om hier eens mee te experimenteren. Word 2007 kan een enorme verrijking voor uw stelonderwijs zijn en het begrijpend lezen bij u op school.

Beschikt uw school nog niet over office 2007, geen probleem. Uw ICT coördinator kan u vast meer vertellen over de aanschaf van office 2007 op school. Het is ook mogelijk de office 2007 sjablonen op te slaan als Word 97-2003 document en vervolgens te openen in een oudere Word versie.
Kunt u zelf nog niet voldoende uit de voeten met Word 2007, dan zijn er altijd de trainers van Netwijs nog.

maandag 21 december 2009

Powerpoint converteren naar Flash

Wanneer je een powerpointpresentatie online wilt zetten, kun je dat op allerlei manieren doen. In een eerder blog heb ik daar iets over geschreven.

Het kan ook heel handig zijn om een powerpointpresentatie over te zetten naar flash.
De presentatie wordt in ieder geval een stuk kleiner en ook het openen vanaf internet gaat veel eenvoudiger, omdat het wordt geopend in de browser, en het geluid wordt ook in het flash-bestand opgenomen.

Er zijn diverse programma's waarmee een powerpoint-bestand kan worden geconverteerd naar een flash-bestand (swf). Het mag natuurlijk niets kosten en daarom zocht ik naar een gratis variant. Die vond ik op iSpringfree.

Het programma wordt toegevoegd aan Powerpoint. Het werkt in ieder geval met Powerpoint 2003 en 2007:



De werkwijze is eigenlijk heel eenvoudig:

- Open de presentatie waarvan je een flash-bestand wilt maken.
- Klik op de knop [Publish]
In dit venster kun je allerlei instellingen maken.
Ik had graag gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de presentatie volledig automatisch af te spelen, maar ik kwam tot de ontdekking dat de volgende dia werd vertoond voordat de tekst helemaal was uitgesproken.
Daarom heb ik gekozen voor de volgende instellingen:


Het resultaat is heel behoorlijk. Beeld en geluid komen goed over. Animaties worden soms een beetje schokkerig weergegeven.

Zoals je in de werkbalk hebt gezien, is er ook een mogelijkheid om flashobjecten en Youtube-filmpjes in de Powerpoint-presentatie op te nemen.

zaterdag 19 december 2009

Online cursus ict-vaardigheden

Serge de Beer maakt gratis cursussen voor leraren die over meer vaardigheden willen beschikken om ict een plaats in hun onderwijs te geven. Elke maand komt een nieuwe cursus beschikbaar.
Inmiddels heeft hij de volgende delen gepubliceerd:
- Zoeken en vinden op internet
- Foto’s gebruiken en bewaren
- Sociale netwerken
- Online (samen)werken


Je kunt je op de website Learning Tour ook abonneren op de cursussen. Je krijgt dan elke maand een mededeling in je mail dat een nieuwe aflevering beschikbaar is.

Nieuw: Online versie
Via de weblog van Andre Manssen las ik vandaag dat Paragin, ontwikkelaar van educatieve content, de cursussen van Serge online heeft gezet.


Je kunt als deelnemer zelf bepalen welke onderdelen je wilt maken en de applicatie zet deze onderdelen klaar en houdt bij wat je hebt afgerond. Hierbij wordt ook in beeld gebracht over welke ict-competenties je beschikt.
De online cursus is gratis. Serge biedt ook coaching aan om deelnemers tijdens de cursus te begeleiden. Hiervoor wordt een vergoeding gevraagd.

Ik denk dat dit voor individuele leerkrachten goede mogelijkheden biedt, maar het geeft ict-coördinatoren ook goede mogelijkheden om de competenties van leerkrachten te vergroten en zo de integratie van ict in hun onderwijs te bevorderen.

vrijdag 18 december 2009

Jaarlijkse Netwijs Studiedag de Pantarijn

Voor basisschool de Pantarijn in Rotterdam verzorgde Netwijs voor het tweede jaar op rij een Netwijs studiedag. Deze stond dit jaar in het teken van Microsoft Powerpoint en Excel en Activ.

Er is dit jaar gekozen voor workshops van 2,5 uur per ronde, zodat er veel praktisch gewerkt kon worden. Er zijn weer heel wat praktische bestanden gemaakt die direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk.

Zo is er tijdens de Microsoft Powerpoint o.a. een quiz gemaakt voor de kleuters waarbij de woordenschat wordt uitgebreid, hebben de leerkrachten lessen voorbereid in de Activ software en zijn er praktische toepassingen bedacht voor Excel in de dagelijkse onderwijspraktijk. Natuurlijk is Excel ook erg handig voor de cijferregistratie voor leerkrachten.

Bekijk hieronder een impressie van de studiedag: