donderdag 20 juni 2013

RSS-lezers vergeleken

Nog 10 dagen, dan ligt de Google RSS-lezer eruit. Elke dag word ik er keurig door Google aan herinnerd:


Ik maak al een tijdje gebruik van verschillende andere readers. Hieronder mijn ervaringen tot op heden:

Feedly
Deze lezer werkt op zich prima. Nieuwe berichten worden snel geplaatst. Feedly maakt inmiddels gebruik van een eigen engine (Normandy), zodat ze niet meer afhankelijk zijn van de engine van Google Reader. Ook het toevoegen van nieuwe websites met rss gaat inmiddels heel soepel. Als je je abonneert op een blog, staat Feedly er zelfs bij:


Als je inlogt met je Google-account, worden automatisch al je RSS-feeds geïmporteerd.

Je kunt kiezen uit verschillende layouts, waarvan ik deze het prettigst vind, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak:


Feedly heeft veel mogelijkheden. Hier vind je daarover alle informatie.

The Old Reader
Deze RSS-lezer is ook accuraat: nieuwe feeds worden snel doorgegeven. Het importeren gebeurt niet via het Google-account. Je moet eerst in de Google reader de feeds exporteren en ze daarna importeren in The Old Reader. Nieuwe berichten van de geïmporteerde feeds worden daarna automatisch toegevoegd. Je hoeft dus maar één keer te importeren.
Er zijn twee layouts, waarvan deze sterk lijkt op Google Reader:


Nieuwe feeds kunnen handmatig worden toegevoegd met de url van de originele feed (bijv. http://netwijs.blogspot.com/feeds/posts/default)

Feedspot
Ook deze website ondersteunt het rechtstreeks importeren van feeds uit Google Reader.
De site lijkt net als The Old Reader strek op Google Reader:


Er zijn twee layouts: Expanded view en List view. Bij de eerste moet je scrollen, bij de tweede klikken op de feeds.
Toevoegen gaat eenvoudig door de url van een feed in te voegen.
Feedspot is niet snel: nieuwe feeds worden soms pas na een half uur of langer getoond.  

Commafeed
Deze website heeft momenteel (20-6-2013) capaciteitsproblemen. Nieuwe feeds komen niet snel door (de meest recente is van 10 uur geleden) en de site is regelmatig helemaal niet bereikbaar.
En als hij wel geopend wordt, verschijnt deze mededeling:

Ook op deze site de mogelijkheid om te kiezen uit een itemweergave of een lijst weergave:

Nieuwe feeds kunnen handmatig worden toegevoegd door de url van de feed in te voeren.

Flowreader
Het moet mogelijk zijn om feeds te importeren door de website toegang te geven tot Google Reader, maar blijkbaar heeft de server te leiden van een file-probleem, want tijdens het importeren verschijnen foutmeldingen:


Conclusie
Zoals je misschien uit bovenstaande al hebt begrepen, gaat mijn voorkeur uit naar de eerste twee applicaties: Feedly en The Old Reader, omdat ze snel zijn en veel mogelijkheden hebben. Over stabiliteit en duurzaamheid kan ik niets zeggen. We zijn met het verdwijnen van Google Reader weer op geattendeerd dat gratis en duurzaam slecht samengaan.


TPACK - The game

Vanmorgen las ik het blog van Andre Manssen over TPACK-the game. Een mooi artikel waarin hij een hele reeks aan bronnen bespreekt.
Goede informatie over het begrip TPACK vind je hier.

 (bron: http://ncltitpack.ncdpi.wikispaces.net/)

In het TPACK-spel worden groepjes van drie spelers gemaakt. Ze krijgen per groepje drie kaartjes. Op het eerste kaartje staat het onderwerp van een les (Content), op het tweede een didactische werkvorm (Pedagogy) en op het derde een ict-middel (Technology). Ze gaan met deze kaartjes een lesschets maken. Doel is om de deelnemers te leren hoe ze ict-middelen geïntegreerd kunnen inzetten in hun onderwijs, waarbij vooral het gesprek tussen de spelers waardevol is en tot goede ideeën leidt. Wat er uiteindelijk toe leidt dat de onderwijsdoelen optimaal behaald worden.

Aangepast
We gebruiken het spel ook tijdens onze opleiding voor ICT-coördinatoren, maar dan wel op een aangepaste manier: de groepjes krijgen één Content-kaartje en één Didactiek-kaartje. Daarbij krijgen ze alle Technologie-kaartjes. Uit het laatste mogen ze namelijk een keuze maken. Dit voorkomt dat er heel gekunstelde situaties ontstaan: Biologie - Discussie - Tekenprogramma. Met een heleboel creativiteit kom je misschien wel tot een lesschets (discussiëren over het gebruik van GEN-technologie en daarbij een tekening maken), maar of het de deelnemers aanzet om het ook zo in te zetten in de dagelijkse praktijk, lijkt me niet waarschijnlijk.Vooral voor leraren die nog worstelen met het inzetten van ict in hun onderwijs, wordt de drempel dan eerder hoger dan lager.

Onze werkwijze biedt de spelers de mogelijkheid om zelf te kiezen welke ict-middel het beste aansluit bij het onderwerp en de didactiek, en het leidt tot kennisdeling: "Wat is een Wiki?" "Hoe kun je een weblog inzetten?"

Het is zelfs te verdedigen om de spelers ook te laten kiezen uit alle Content- en Didactiek-kaartjes, maar dan is het spelelement verdwenen. Maar nadat het spel gespeeld is, wordt er wel over gediscussieerd: Welke rol spelen de drie aspecten van TPACK bij het bepalen van de keuze? Had je een andere didactiek gekozen als je zelf mocht kiezen? Heeft deze manier tot nieuwe inzichten geleid?

Revolutionair?
Ik wil hierbij wel opmerken dat we niet moeten doen alsof TPACK revolutionair is: toen ik nog op de PA zat, werkten we veel vanuit het model Didactische analyse, waarbij we ook moesten nadenken over beginsituatie - lesdoel - didactische werkvorm - leermiddelen. Er is niets nieuws onder de zon, alleen de waaier van in te zetten middelen is met de komst van ict enorm uitgebreid.

Meer weten over onze opleidingen: Kijk hier.


woensdag 5 juni 2013

SMART Notebook 11.2 beschikbaar

Bent u in het bezit van een SMART Board? Vanaf deze week is SMART Notebook 11.2 te downloaden. Deze nieuwe versie verhelpt een aantal problemen in de oude versie. Daarnaast zijn er enkele nieuwe mogelijkheden toegevoegd:
  • Nieuwe knoppen voor de knoppenbalk, namelijk voor 'Volledige pagina' een 'Paginabreedte'. Deze zijn ook beschikbaar in de Volledig scherm-knoppenbalk.
  • Optie voor het verwijderen van een paginathema voor een bepaalde pagina of het hele lesbestand.
  • Aanpassen van de tijd van de Toverinkt.
  • Uitschakelen van de optie 'Pagina uitbreiden'
  • Instellen van een standaard achtergrondkleur.
SMART Notebook 11.2 kunt u downloaden via smarttech.com.

Wilt u weten hoe het gesteld is met de kennis van SMART Notebook op uw school? Vraag dan onze quickscan aan! Heeft u behoefte aan ondersteuning? Kijk dan bij ons scholingsaanbod of neem vrijblijvend contact met ons op!


Je eigen virtuele dropping maken met Geosettr

Gisteren schreef Anthony over Geoguessr, waarmee je jezelf kunt laten droppen op vijf plaatsen ergens ter wereld en moet raden waar je je bevindt.
Het zat er natuurlijk aan te komen: je kunt nu ook zelf een virtuele dropping organiseren. Je bepaalt zelf welke plaatsen op de wereld de leerlingen moeten uitzoeken zodat je het prima kunt laten aansluiten bij je onderwijs.

Het werkt heel eenvoudig:

In het linker venster zet je Pegman (het poppetje van Straatview) op de plaats op de kaart waar je wilt dat de locatie raden, waarna je op "Set round 1" klikt. In het rechter venster zie je in Streetview deze locatie. 
Dit herhaal je tot je alle plaatsen voor de vijf ronden hebt gekozen.


Vervolgens verschijnt een venster met een url die je moet kopiëren. Deze url kun je beschikbaar stellen aan de leerlingen, waarna ze de virtuele dropping kunnen uitvoeren.
De opdracht kan natuurlijk worden aangevuld met vragen die bij de locaties horen, om hem meer betekenis te geven. Je kunt je richten op informatie over steden, maar ook op natuurparken, kustvormen, begroeiing en noem maar op.


Al uitproberend maakte ik een dropping langs de vijf grootste steden van Nederland en kwam er zo achter dat je in Google maps zelfs vanaf de Domtoren kunt rondkijken over de stad Utrecht.
Probeer deze dropping maar eens uit!



Virtuele dropping met Geoguessr.com

Op de website van Bright.nl las ik afgelopen weekend een artikel over www.Geoguessr.com als weekendtip. Je wordt ergens in Streetview gedropt en het is aan jou om uit te zoeken waar je terecht bent gekomen.

Zet de pin op de juiste plek op de kaart en klik op "Make Guess".

Je wordt vijf keer ergens op de aarde neergezet en per keer krijg je punten toegewezen op basis van hoe goed je in de buurt bent gekomen.

Dit is mijn score van gisteravond. Ik speelde samen met iemand via Twitter uit België.

Om erachter te komen waar je bent:
  • ga je op zoek naar straatnaamborden,
  • je kijkt goed naar de omgeving,
  • je gaat op zoek naar reclameborden,
  • je checkt aan welke kant van de weg de auto's rijden,
Als je deze aanknopingspunten niet kunt vinden wordt het al lastiger. :)

In de klas
Dit onderdeel lijkt me super leuk en leerzaam voor in de klas. Uiteraard kun je tegen elkaar spelen, want je kunt je score delen en anderen uitdagen om dezelfde vijf plaatsen ook op te zoeken en uiteraard jouw score te verbeteren.

Het kan ook prima op het digibord of touchscreen om er samen achter te komen waar we terecht zijn gekomen.

Extra opdrachten
Daarna kunnen de leerlingen natuurlijk met de gevonden plaatsen aan de slag om een korte presentatie te geven over het land:

  • Welke vlag hoort er bij het land?
  • Welke taal spreken ze er?
  • Welke munteenheid hebben ze daar?
  • Wat zijn de lokale gerechten?
  • Wat is de hoofdstad van het land waar je in terecht bent gekomen?
  • ...
Kortom mogelijkheden genoeg  om in de groepen 5 t/m 8 mee aan de slag te gaan zo vlak voor de zomervakantie ... of gewoon als super leuk en leerzaam tussendoortje.

Heb je nog meer toepassingsmogelijkheden bedacht?

Zet ze hieronder in de opmerkingen.

donderdag 2 mei 2013

Wat werkt met ICT in het onderwijs

Op woensdag 24 april werd de jaarlijkse conferentie "Wat werkt met ICT in het onderwijs" georganiseerd door Kennisnet in het Diligentia Theater in Den Haag. Tijdens het congres delen onderzoekers en onderwijsprofessionals in korte pitches van 5 minuten de onderzoeksoogst van het afgelopen jaar. Dit jaar werd niet alleen onderzoek dat door Kennisnet werd geregisseerd, maar ook extern onderzoek uit Nederland en België gepresenteerd.

Kennisnet is een wetenschappelijk tijdschrift 4W gestart over opbrengsten en werking van ict in het onderwijs. 4W verschijnt elk kwartaal en biedt een actueel overzicht van wat we weten over ict voor leren, organiseren en professionaliseren. Aanmelden is gratis en zou ik zeker doen!

Er werden tijdens de conferentie in totaal vijftien pitches gegeven rondom vijf onderzoeksgebieden:
  1. Meten en maatwerk
  2. Mediawijsheid
  3. Taal en Rekenen
  4. Onderwijstijd
  5. Professionalisering
Vijftien onderzoeken
In één dag ben je snel op de hoogte van vijftien onderzoeken over "Wat werkt met ICT in het onderwijs". Na elke pitch was er ook gelegenheid om kennis te maken met de onderzoekers en vragen te stellen.

De dag werd geopend door Sanna Järvelä met een Keynote rondom het onderwerp ‘Socially shared regulation of learning – Preparing students to the 21st century learning’

Zelfregulering
Wat mij is bijgebleven van deze presentatie is dat leerstrategieën makkelijk aan te leren zijn, maar dat leerlingen deze stategieën niet (altijd) uit zichzelf toepassen. De vaardigheid op zichzelf aanleren is niet genoeg. Het gaat ook om motivatie. Daarbij spelen emoties een belangrijke rol om de leerstategie ook daadwerkelijk te gebruiken als je hem nodig hebt.

Goede studenten reguleren zichzelf  en elkaar. Het bestuderen van je eigen kennis en vaardigheden en dit onderhouden en uitbreiden is een levenslang proces. Zelfregulering kun je leren en steeds beter in worden. Nadenken over je eigen denken... Welke taak  moet ik volbrengen? Welke doelen ga ik stellen? Wat is mijn planning? Welke strategie kies ik? De aanpak doet me denken aan de beertjesmethode van Meichenbaum.

Co reguleren
Co reguleren is elkaar helpen in het samenwerkingsproces. Elkaar feedback geven. Plannen. Vragen stellen etc. Wat is ons doel? Wat is hiervoor de beste strategie? Wat is de beste strategied waar we het allemaal overeens zijn?
Computer Suported Collabrative Learning
Hierbij gaat het om het samenwerkend leren, maar dan is er een technisch middel dat de samenwerking ondersteund. Dit kan bijvoorbeeld een smartphone, tablet of pc zijn. Om succesvol te zijn als school moet er een goed theoritisch concept aan ten grondslag liggen en heb je creatieve leerkrachten nodig. Een voorbeeld hiervan is de UBIKO school.
Hieronder de twee presentaties die mij het meest zijn bijgebleven in positieve zin:

Leren ‘leren’ van een virtuele agent
Kinderen moeten dus leren hoe ze moeten leren. Zij beschikken niet over voldoende metacognitieve vaardigheden om te weten hoe ze moeten leren. In het onderwijs is er onvoldoende aandacht voor het aanleren van deze vaardigheden. Inge Molenaar heeft aan de Radboud Universiteit een virtuele agent ontwikkeld die leerlingen helpt om op een actieve manier te leren en te reflecteren op hun eigen leerproces door het geven van feedback. Dit leidt ook tot beter groepsleren.

Schrijfonderwijs
Het schrijven van teksten is een complex proces: geschreven teksten van leerlingen tussen groep 6 en groep 8 van de basisschool laten nauwelijks verbetering zien.
Het computerprogramma Tio-schrijven is een leeromgeving voor schrijvers in ontwikkeling en levert leerwinst op, zo wijst onderzoek van Theo Pullens verbonden aan de Avans Hogeschool uit.

 Lees alle verslagen over alle onderwerpen op de website van Kennisnet.