dinsdag 1 juni 2010

Verhalen vertellen met ICT

Kort geleden kreeg ik een uitnodiging om een workshop te verzorgen rond Verhalen vertellen met ICT.
Verhalen vertellen is een belangrijk uitgangspunt voor betrokken onderwijs. Een goed verhaal wordt verteld vanuit een persoonlijk perspectief, raakt de emotie en kan in heel het onderwijs gebruikt worden. Een goed verhaal houdt de aandacht vast en je kunt je eigen fantasie erop loslaten.

De workshop
De workshop werd afgetrapt met de opdracht aan alle deelnemers om zich een gebeurtenis uit hun eigen leven voor ogen te houden en daarbij foto’s op internet te zoeken. Deze foto’s moesten ze uitwerken in een animatie met Animoto.
Bij het beeldverhaal vertelde ieder het verhaal.
Daarna gingen de deelnemers nadenken over onderwijssituaties waarbij het vertellen van een verhaal een plaats kon krijgen.

Verhalend ontwerpen
Als achtergrondinformatie werd onder andere gebruik gemaakt van enkele video’s op Leraar24 over verhalend ontwerpen.



Rond dit thema is zelfs een website gemaakt: Verhalend ontwerpen.

Toevallig kwam ik deze week op de website Molen educatief een opzet tegen rond verhalend ontwerpen: “Het verhalend ontwerp ‘Wie maalt om de molens?’ gaat over molenaar Swarteschaep. Molenaar Swarteschaep heeft per ongeluk een klap van de molen gekregen. En nu is hij uit op wraak. Swarteschaep wil alle molens in Nederland met de grond gelijk maken. Aan uw leerlingen de taak om de verwarde molenaar Swarteschaep tegen te houden”.
Dit ontwerp is op de website heel praktisch uitgewerkt voor de leerkracht. Een mooie toepassing van Verhalend ontwerpen!

Allerlei toepassingen
Voor jonge kinderen kun je natuurlijk prachtig gebruik maken van bijvoorbeeld Wepboek, Bereslim, Levende boeken en Mijn naam is haas.
Ik kan het natuurlijk niet laten nog eens te wijzen op het Nationale prentenboek archief, waar ik in de zomerperiode weer een aantal prentenboeken aan toe wil voegen.
Eigengemaakte prentenboeken kun je natuurlijk uploaden naar Slideshare zodat ook de ouders thuis kunnen meegenieten.

Voor oudere kinderen vond ik een geweldig leuke site die je helpt om zelf een digitaal verhaal te maken: Digitale verhalen.

Als je een beeldverhaal wilt maken kun je gebruik maken van allerlei programma’s en applicaties:

Windows Moviemaker
Photostory
Animoto
Glogster
Storyjumper
Photosynth
Pixton
Creaza

En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheid om een hoorspel te maken en dit online te zetten als een podcast. Basisschool De Hooiberg in Borne heeft hierover een mooi project gemaakt!

Sanne Kuijt heeft laten zien hoe je zelfs Twitter in kunt zetten om in een verhaal te gebruiken.

Tenslotte als uitsmijter een verhaal dat ik op de website van Vimeo vond:

Thuria's Story from Edvard Spaapen on Vimeo.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen