Nederland loopt nog niet echt warm voor Google+ zo lazen we afgelopen dagen via verschillende media. Toch neemt het aantal in ras tempo toe. Voor wie toch alk gebruik maakte van de vele mogelijkheden van een Google-account is de stap maar klein en je hebt er ineens weer een heel aantal nieuwe functionaliteiten bij.
Al snel na de introductie begonnen de reacties te komen over de mogelijkheden die hier lagen voor het onderwijs. Verschillende mensen hebben inmiddels de nodige informatie bij elkaar verzameld, zoals André Manssen, Robert Devilee , Jeroen Bottema en ook op innovatie.kennisnet.nl wordt er aandacht aan besteed.
Benieuwd naar de meningen namen we Google+ als onderwerp voor #netwijs Discussie Dinsdag. Ziet onderwijzend Nederland er heil in? De meningen bleken, ook hier, verdeeld. Sommigen hadden er nog nooit van gehoord of nooit naar gekeken.
Als voordelen en mogelijkheden werden genoemd:
- Leerlingen zien zelf sociale media als essentiële communicatiemogelijkheid zien. Een flexibel platform kan dus nuttig blijken.
- Met Google+ Circles zou je online mentorlessen kunnen geven, met projectgroepen kunnen communiceren, stagecolgroepen kunnen maken.
- Groepsopdrachten waarbij de leerlingen elkaars searches en dus werkwijzen kunnen volgen en kopiëren of corrigeren.
- Vooral het gebruik van de circles lijkt me handig. Je kunt alles doen binnen 1 account, contacten met lln/collega's/ouders/vrienden
- Google+ kent veel aspecten van de, voor mij, ideale elektronische leeromgeving. Ik denk dat het in het kader van mediawijsheid goed is als docenten op sociale media contact leggen met leerlingen. Een probleem wat daar nu bij speelt is dat veel leerlingen in zo'n geval misschien het gevoel hebben dat docenten de 'supervisor' willen spelen. Met Google+ heb je dat probleem niet meer, doordat je circles kunt gebruiken. Je kunt leerlingen in circles zetten, waarmee je dus onderwijsgerelateerde-zaken deelt, anderzijds kunnen leerlingen er ook voor kiezen om het 'meekijken' van docenten af te schermen door gebruik te maken van diezelfde circles. Het is in die zin dus een ideaal netwerk, je kunt het professioneel, informeel, [vul maar in] gebruiken, zónder dat je daardoor tegen andere problemen aanloopt. Naast circles zijn ook de hangouts een leuk en handig middel om online video-conferencing met je leerlingen makkelijk te maken. Kwestie van een plugin installeren en je kunt aan de slag. Dat is dus duidelijk iets anders dan de drempel over gaan van vollédig publiek, een Skype Premium-account kopen, iChat afdwingen etc. Hangouts zijn gewoon enorm makkelijk.
- Wat deel je wel of niet en met wie? En vooral: wat deel je met Google zelf? Door het niet weghalen van een vinkje geef je Google permissie om bepaalde gegevens te gebruiken voor advertenties op website van derden, aldus een artikel op Webwereld.nl.
- Aansluitend bij het vorige punt: Structurele aandacht voor mediawijsheid is een vereiste. Gebruikers, en in ons geval dus leerlingen of studenten, moeten zich bewust zijn van wat ze schrijven en uploaden en met wie ze dat delen en wat anderen daar allemaal mee kunnen.
- Wanneer iemand niet zijn werkelijke naam gebruikt, bestaat de kans, dat Google je account sluit. Wat doe je als een leerling of leraar door Google wordt uitgesloten van Google docs, mail of Google+? Dan ben je je opgeslagen data kwijt en heb je geen toegang meer tot je ‘leercircles’.
- Bij structureel gebruik binnen het onderwijs is een helpdesk wel handig. Helaas krijg je bij Google niet zomaar iemand aan de telefoon.
- Volgens de voorwaarden mag alleen een account aangemaakt worden wanneer je ouder bent dan 18 jaar.
Willen we op de korte termijn met leerlingen doen, dan zal dat moeten binnen HBO-instellingen en universiteiten. Die hebben echter vaak al hun eigen leeromgevingen. Het zal dus vooralsnog bij individuele initiatieven blijven, zeggen we voorzichtig, met de kennis van nu …
Tot zover het uitgewerkte verslag van de discussie. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je nog enkele bijbehorende interessante aanvullende links, die genoemd werden tijdens de discussies. Heb je zelf nog aanvullende opmerkingen, ideeën of ervaringen? Reageer op dit blog!
Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven.
Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @jufamy75 , @ricacairo , @Kletskous , @barthoekstra , @slk8500 , @anitabracke , @thebandb , @MarjoleinEdel , @E_Meijerink , @TanjavandenBerg
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter.
Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten