dinsdag 13 september 2011

iPad in de klas. Doen of niet?

Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “iPad in de klas. Doen of niet?”. In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

Gisteren verscheen op dit blog het artikel van Henk Heurter ‘De meerwaarde van de iPad in het onderwijs’. Naar aanleiding daarvan de vraag: Moet een school inderdaad over op de iPad?

Het genoemde artikel is zeker niet het eerste artikel die aandacht heeft voor de mogelijkheden van de iPad, of breder het tablet, binnen het onderwijs. Op discussiedinsdag.yurls.net hebben we een aantal bij elkaar gezet. In een aantal van deze artikelen ook een opsomming van concrete ideeën.

De meerderheid van de discussie-deelnemers zegt volmondig ‘ja’op de vraag of de IPad het aanschaffen waard is. De iPad biedt veel mogelijkheden en kansen. De regelmatig gehoorde opmerking, dat er nog veel te weinig apps en content beschikbaar is voor het onderwijs is volgens enige ervaringsdeskundigen een fabeltje. Het aanbod is groot, ook Nederlandstalig. Een kwestie van op zoek gaan dus.

Een opsomming van genoemde mogelijkheden en/of voordelen tijdens de discussie:
  • Een verhaal maken op de ipad, foute woorden eruit halen en dan controleren
  • Flexibiliteit: je kunt er mee rondlopen, makkelijk doorgeven aan elkaar bij bijv. groepswerk, eigen toepassingen maken.
  • Nemen weinig plek in. Makkelijk uit te delen. Beter met een hele groep aan de slag.
  • Accus’s gaan veel langer mee dan bij een laptop
  • Middels dropbox documenten beheren, rdp inloggen op schoolnetwerk en met teamviewer kun je de ipads overnemen
  • Eenvoudige directe aansturing, leesbaarheid, draagbaarheid en robuustheid
  • De mogelijkheid om te leren door middel van een diversiteit aan apps biedt de tablet mogelijkheden voor iedere leerstijl
  • De combinatie van een handzaam apparaat met internet, een goed scherm, serious games voor onderwijs en content creatie biedt voordelen t.o.v. bijvoorbeeld de laptop.
  • De toenemende mogelijkheden om zowel software als documenten ‘in the cloud’ te zetten en dus online beschikbaar te hebben maken de tablet steeds interessanter.
Enkelen maakten ook wat kanttekeningen. Allereerst de kosten, maar ook in technische zin. Zo blijkt het werken met toepassingen die Java gebruiken nog steeds een probleem. Met trucs wellicht te omzeilen, maar het vormt dus een drempel.

Maar ook inhoudelijk enige opmerkingen:
  • Docenten moeten geschoold, dan wel ondersteund worden om er goed mee te leren werken.
  • Het moet passen bij je onderwijsconcept en je visie. Wat wil je er eigenlijk mee?
  • Er is een goede didactische inbedding nodig.
  • Welke voordelen biedt het je t.o.v. je bestaande middelen?
  • Er zijn wellicht veel beschikbare apps, maar zijn ze ook echt specifiek voor het onderwijs? Hoeveel inventiviteit en creativiteit vraagt het van de onderwijsgevende zelf om ze bruikbaar te laten zijn?
  • De iPad kan veel, maar is geen vervanger van de laptop. Het is een andere apparaat, die anders ingezet moet worden.

Het mag duidelijk zijn, dat er veel over dit onderwerp te zeggen valt. Een school zal eerst helder moeten hebben hoe het ICT wil integreren in haar onderwijs en van daar uit de vraag beantwoorden of de tablet in dat plaatje past. Goed oriënteren gaat daar aan vooraf en daarvoor is op het internet heel wat te vinden aan artikelen, filmpjes, enzovoort. En wie nog heel even geduld heeft, zal waarschijnlijk goedkoper uit zijn dan nu.

Tot zover het uitgewerkte verslag van de discussie. Op discussiedinsdag.yurls.net vind je nog enkele bijbehorende interessante aanvullende links, die genoemd werden tijdens de discussies. Heb je zelf nog aanvullende opmerkingen, ideeën of ervaringen? Reageer op dit blog!

Heb je zelf een suggestie voor een interessant discussie-onderwerp? Mail naar discussiedinsdag@gmail.com om het door te geven.

Aan deze discussie deden de volgende Tweeps mee:
@rinusd, @Netwijs , @rddehaan , @jvennink , @compie67 , @olafiolio , @jelmerevers , @pietvsz , @mariekemove , @GUPAGEBO , @HannekeMeinen , @Sjaboepaan , @karinwinters , @robertdevilee , @thijsdevries , @Wiswijzer2 , @Laagwater

Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen 12.00 uur en 13.00 uur op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

2 opmerkingen:

  1. Ik had geen tijd moest werken vanmiddag. Maar alsnog even mijn reactie

    Hoor steeds dat flash een probleem is op mijn Android kan ik alle sites gewoon draaien. De Rekentuin werkt prima.

    Ook ivm met kostenbesparing zou ik me niet blind staren op de Ipad. Alles ziet er er wel smody uit maar wegen de kosten daar tegenop. Er zijn
    andere goede opties.

    Ik zou deze tablets zeker als aanvulling op de computer willen in de klas vanwege de flexibiliteit van deze apparaten. Ben wel een voorstander vanwege allerlei praktische zaken zoals gebruiksgemak, ze nemen in de soms volle lokalen weinig plaats in, batterij gaat lang mee en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

    Wel een aandachtspunt:
    Hoe staat het met wifi. Draadloze netwerken wilde ze beperken in het PO vanwege gezondheidsrisico's. Hoe staat het daarmee.. Hoor het op het moment niet zo veel over maar gaat dit een probleem vormen voor het inzetten van deze apparaten

    Roeline Jochemsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit artikel viel me net op, en past goed binnen afgelopen discussie. Is wel goed om mee te nemen bij de beslissing wat je wil binnen je organisatie.
    http://schoolleidervo.kennisnet.nl/2011/09/14/weblog-op-weg-naar-onderwijs-met-tabletcomputers-nr-4-de-keuze-is

    BeantwoordenVerwijderen