Hoe werkt het?
De mOway is een eenvoudig programmeerbare kleine rijdende robot.Voor
het programmeren wordt het
computerprogramma “mOway World” gebruikt. Leerlingen selecteren hierin commando’s waardoor een stroomdiagram ontstaat. De stroomdiagram wordt
eenvoudig geuopload naar de mOway via een usb-kabeltje.
Koppel de mOway los en het voert direct de geprogrammeerde stroomdiagram
uit. Leerlingen krijgen dus direct feedback, en zien gelijk of de door hen
gekozen commando’s inderdaad goed geprogrammeerd zijn. In dit filmpje zie je
hoe de mOway geprogrammeerd wordt.
Wat leren leerlingen?
Door het programmeren van de
mOway maken leerlingen kennis met de beginselen van programmeren. De opdrachten
variëren van zeer eenvoudig tot zeer geavanceerd. Doordat leerlingen direct resultaat
zien, weten ze of ze het goed of fout
hebben gedaan. Leerlingen kunnen ook zelf opdrachten bedenken en programmeren.
mOway in de klas?
CMA (Centrum voor Microcomputer Applicaties) heeft kant en klare
lessen rondom de mOway ontwikkeld. De lessen zijn geschikt voor de bovenbouw van
het basisonderwijs. De lessen zijn door de leerlingen goed zelfstandig uit te
voeren doordat ze door de opdrachten heen geleid worden, Na het geven van een korte
instructie, kunnen ze in groepjes of alleen
aan de slag.
Er zijn diverse programmeeropdrachten denkbaar, zoals het volgen van
een lijn, het verdedigen van een territorium of meerdere mOways tegelijk een
logo laten vormen. In onderstaande video ziet je hoe de mOway een traject volgt,
obstakels detecteert en daarop reageert door de
route aan te passen. Zie ook hoe de mOway reageert op de afnemende lichtsterkte
in de tunnel.
Lessen rondom programmeren doen een beroep op de creativiteit en
onderzoekende houding van leerlingen, hierdoor zijn ze bij uitstek geschikt
voor bijvoorbeeld plusklasleerlingen. Daarnaast is de mOway een uitstekend
onderdeel voor een projectweek over science.
Wilt u meer weten over de mOway? Kijk op http://www.stationtostation.nl/science of neem vrijblijvend contact op, bel
0348 - 44 69 63.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten