Het onderwerp vandaag op Discussie Dinsdag was “Hoe helpt de ICT-voorhoede de achterhoede bij te komen?” In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.
Als concreet voorbeeld wordt gewezen op de Ambassadeurs van Kennisnet. Dit zijn enthousiaste leerkrachten en docenten, die regelmatig bij elkaar komen om bijgepraat te worden over de laatste ontwikkelingen rond ICT en onderwijs en ook onderling kennis en ervaring uitwisselen. Dit neemt elke ambassadeur vervolgens mee naar zijn eigen schoolorganisatie om collega’s weer te enthousiasmeren. Zowel voor de directie als voor collega’s is hij of zij een vaste vraagbaak en vast aanspreekpunt.
Los van dit soort initiatieven zijn er natuurlijk genoeg andere mogelijkheden. Belangrijk daarbij is, dat leerkrachten en docenten simpele, praktische en aansprekende ICT lessen als voorbeeld te zien krijgen. Binnen de school, maar ook door bijvoorbeeld iemand uit te nodigen of door online voorbeelden te laten zien en vertellen wat de voorhoede doet en de deur open te houden voor achterhoede. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld te zien op Kennisnet, Leraar24 of LeerkrachtenTV, maar ook in bijvoorbeeld vakbladen, nieuwsbrieven en weblogs. Vertel anderen waar je mee bezig bent en breng je eigen enthousiasme over. Een kwestie van marketing dus.
Zorg ook, dat collega’s in de achterhoede deze bronnen weten te vinden. Stuur ze gericht een mailtje met een link naar een filmpje of artikel, dat past bij hun situatie. Of houd een korte presentatie tijdens een teamvergadering. Vraag ook eens een leerling een presentatie te houden voor de leerkrachten of docenten binnen de school. Daarmee laat je collega’s in de achterhoede ook zien, dat je prima gebruik kunt maken van de vaardigheden die je leerlingen bezitten. Vraag bijvoorbeeld een leerling tijdens een leuke activiteit in je klas een paar foto’s te maken en laat hem of haar deze verwerken in een powerpointpresentatie met wat aansprekende teksten erbij. De leerling wordt uitgedaagd, kan zijn creativiteit kwijt, zijn vaardigheden ontwikkelen en is in feite bezig met een taalopdracht, omdat de tekst en de foto’s een duidelijk verhaal moeten vertellen. Het eindresultaat kan in andere groepen worden getoond of bijvoorbeeld op een ouderavond of als filpmje op de website van de school.
Ook het werken met een coach binnen de school kan goed helpen: iemand die met je meekijkt en meedenkt om vanuit je eigen situatie verder te komen en je daarin stimuleert. Dat hoeft niet altijd de ICT-coördinator te zijn. Stel als directie daar ook tijd voor beschikbaar.
Een belangrijke voorwaarde is, dat er binnen de school gewerkt wordt vanuit een duidelijke visie en goed beleid. Waar wil je heen met je onderwijs? Wat wil je de leerlingen op school bieden? Zorg eerst voor een antwoord op die vraag en kijk dan hoe je ICT daarbij kan inzetten. Zo voorkom je dat ICT een doel op zich wordt en de hobby van een enkele leerkracht. Het vraagt om leiderschap binnen de school; één van de poten van Vier in Balans. Bespreek binnen de school wat je verstaat onder 21ste eeuws onderwijs. Hoe bereid je kinderen voor op hun toekomst? Formuleer daar je visie op en zet dat om in concrete acties. (Komt dit onderwerp ook aan bod tijdens het functioneringsgesprek?)
Bedenk niet alles zelf. Kijk rond wat anderen al hebben bedacht en maak daar gebruik van. Een mooi voorbeeld is “Radio zonder radio”, een PODcast-project op basisschool De Hooiberg in Borne. Het laat leerkrachten en leerlingen kennismaken met het zinvol gebruiken van PODcasting en het beheren en onderhouden van een klassenpagina.
Samenvattend: Werk vanuit een duidelijke onderwijsvisie, geef daar met elkaar als school handen en voeten aan en wees er trots op. Draag het uit! Dat straalt ook uit op leerlingen en ouders. En dat komt vervolgens ook weer als positieve energie weer terug in de school.
Tot zover het verslag van de discussie. Heeft u zelf nog aanvullende opmerkingen of ideeën? Plaats ze als reactie op deze blogpost. De links die genoemd zijn tijdens de discussie zij n terug te vinden op discussiedinsdag.yurls.net.
Volgende week weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!
Ik denk dat er ook een belangrijke rol is weggelegd voor de schoolleider. Niet alleen de ICT kennis van leerkrachten is nog vaak op basisniveau (of eronder) maar ook zeker de ICT kennis van de schoolleider is te beperkt om strategische keuzes te maken. Zij moeten ervoor zorgen dat de middelen beschikbaar worden gesteld en dat kennisontwikkeling op ICT gebied geïntegreerd is in ontwikkelingsplan leerkracht. Net als de jonge honden van PABO, met voldoende ICT kennis heeft het onderwijs ook "nieuwe" schoolleiders nodig, die ICT integreren in een schoolvisie.
BeantwoordenVerwijderenDag Marcel,
BeantwoordenVerwijderenIk ben het van harte met je eens dat de schoolleider een spilfunctie heeft. Maar ik ben bang dat je oplossing "nieuwe schoolleiders" niet snel realiseerbaar is.
Kennis moet vergroot worden, er moet meer sturing plaatsvinden, bijvoorbeeld vanuit de besturen. Er wordt zoveel geïnvesteerd in hard- en software. Waarom zo onstellend weinig in competenties? Hoe kan het dat leerkrachten er mee weg komen, zelfs als ze zeggen dat ze onvoldoende vaardigheden hebben om ict in te zetten?
Er is nog een lange weg te gaan, maar we trekken niet aan een dood paard. Ik ontmoette vandaag een zij-instromer (rond de 50) die zelf een website heeft gemaakt met allerlei leuke crea-opdrachten voor de leerlingen. Kleine, maar succesvolle stapjes brengen steeds dichter bij het doel, maar wel zoals al gezegd, vanuit een gedragen visie. De deelnemers aan onze opleiding krijgen de opdracht om een literatuurstudie over de meerwaarde van ict uit te voeren. Zou ook een goeie zijn voor de schoolleider.
Hartelijke groet, Henk Heurter
@henk eens kwestie van tijd, nog even wachten maar ik kom eraan ;-) #denieuweschoolleider
BeantwoordenVerwijderen