maandag 1 februari 2010

Serie: Digiborden en het jonge kind (1)

De laatste jaren hebben veel scholen een of meerdere digiborden aan kunnen schaffen. In het begin legden de meeste scholen de nadruk op gebruik in de bovenbouw. De laatste tijd komt er steeds meer aandacht voor het gebruik in de onderbouw.
Binnen deze groep stijgt de vraag naar activiteiten gericht op onderwijs aan het jonge kind. Het werken op het digibord met jonge kinderen vraagt een andere aanpak dan de werkvormen en activiteiten die we kennen vanuit de bovenbouw.

Op het Netwijs Edublog willen we hier meer aandacht aan besteden. We willen onderbouw leerkrachten een aantal eenvoudige, leuke en passende ideeën aanreiken waarmee ze direct aan de slag kunnen gaan.

Dit eerste blog kijken we naar mogelijke verwerkingsopdrachten na een voorleesverhaal.
Dat we prentenboeken digitaal kunnen maken weten we al een paar jaar. En ook het gebruik ervan bij verschillende verwerkingsvormen in het onderwijs. Maar als we daar eens voorbij kijken, wat kunnen we dan nog meer doen met het digibord in de onderbouw?
Verwerking van een verhaal in Paint, Tux Paint of Artpad.
Beide activiteiten kunnen zowel klassikaal als in een kleine kring gedaan worden.

Praktijk voorbeeld:

Introductie Boek: Cheffie is de baas (Kaat Vrancken).
Introduceer Cheffie bij de leerlingen en lees het 1e hoofdstuk voor.

Activiteit 1

Ga bij de nabespreking verder in op Cheffie. Hoe ziet hij er uit? Wat voor hond is Cheffie? Benoem de lichaamsdelen van een hond en verwijs hierbij naar hun eigen lijf.

Bekijk tot slot de afbeeldingen uit het boek (vooraf scannen) en foto’s van ruwharige teckels op het internet. Wijs hierbij de benoemde lichaamsdelen nogmaals aan.

Daarna gaan de leerlingen in verschillende hoeken aan de slag. In de bouwhoek bouwen de leerlingen een mooi hok voor Cheffie. In de knutselhoek kunnen ze Cheffie van kosteloos materiaal, bruin papier en bruine wol knutselen.
Op de computer gaan de leerlingen aan de slag met het tekenen van Cheffie. Hiervoor gebruiken ze een van de bovengenoemde programma’s/sites. Hulp van de leerkracht kan gewenst zijn bij het opslaan/ uitprinten van de tekeningen.
Afronding
Bespreek na het opruimen de producten in de kring. Hoe ziet Cheffie eruit? Kijk naar de knutsels en bekijk de tekeningen van de leerlingen op het digibord. Laat de leerlingen zelf een zin maken of een stukje uit het verhaal vertellen waarbij zij een tekening hebben gemaakt. Typ deze zin bij de tekening en print de tekeningen uit.


Activiteit 2

Ga bij de nabespreking van het verhaal verder in op Cheffie en Herder.

Cheffie is een stuk kleiner dan Herder. Laat op het bord een foto van e
en teckel en een herder zien. Benoem samen met de leerlingen de verschillen. Hierna ga je verder aan de slag met de begrippen groot en klein.
Verzamel vooraf grote en kleine voorwerpen uit de klas. Denk aan: blokken,
dierfiguren, kinderschaar, juffenschaar enz. Je kunt voor de verwerking de afbeelding van Cheffie en Herder uit het boek scannen en gebruiken.
Laat de leerlingen de voorwerpen onder het bord sorteren. Kleine dingen bij Cheffie en grote bij Herder. Laat ze ook uit leggen waarom ze het voorwerp daar neer leggen.
Zien de leerlingen zelf nog voorwerpen in de klas die ze kunnen sorteren bij Cheffie en Herder?

3 opmerkingen:

  1. Heel handig....ik kom veel bij kleutergroepen waar steeds vaker de digiborden verschijnen. Nu nog er mee werken. Dit is een mooie eerste aanzet! Hebben jullie nog meer tips, of linken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mariëlle

    Dit blog maakt onderdeel uit van een reeks blogs over digiborden en het jonge kind.
    Binnenkort verschijnen er dus nieuwe posts, houd dit blog dus goed in de gaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie kan mij helpen?
    Ik heb nog maar pas een digibord in de klas
    en wil graag een takenbord maken op een flipchart. Bovenaan staan drie plaatjes van de werkjes die ze die week moeten doen. Links de rij met namen v.d. kn.
    Achter de namen v.d. kn. komt een smilie voor het werkje wat ze gedaan hebben.
    Er moeten 3 smilies achter kunnen, het liefst op die manier dat ik ze 'om kan draaien', omdat ik het elke week moet gebruiken.
    Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het lukt me niet. Hoe moet ik dit doen?

    BeantwoordenVerwijderen