In de serie ‘Digiborden en het jonge kind’ kijken we deze week naar mogelijkheden rond het digibord en digitale fotografie.
De combinatie digibord en camera biedt verschillende mogelijkheden voor gebruik in de onderbouw. Je kunt zelf foto’s maken van activiteiten in de klas of dit door een ouder laten doen.
Met een robuuste camera en de juiste begeleiding zou je zelfs de leerlingen zelf kunnen laten fotograferen.
Er zijn verschillende voordelen van het gebruik van foto’s op het digibord. Zo raken kinderen meer betrokken bij de beelden, zij staan er namelijk zelf op. De foto’s zijn herkenbaar voor hen. Het gebruik van digitale foto’s leent zich uitermate goed voor activiteiten rond het dagritme, woordenschat en reflectie op eigen werk en proces.
Vandaag werken we een aantal voorbeelden uit. Bij al deze activiteiten heb je een digitale camera nodig. De meeste scholen hebben er ondertussen wel een aangeschaft. Mocht u nog geen camera hebben, kunt u misschien uw eigen camera gebruiken of er een van een ouder lenen.
Activiteit 1
Dagritme
Maak gedurende de week foto’s van de kinderen tijdens het werk. Fotografeer alle momenten in je rooster. Van het binnenkomen van de leerlingen tot het jas en tas pakken voordat ze weer naar huis gaan. Kijk ook wat er nog meer in je dagritme kaartenbak zit.
Er zijn verschillende voordelen van het gebruik van dagritmefoto’s op het digibord. Zo raken kinderen meer betrokken bij de beelden doordat ze er zelf op staan.. Het gebruik van digitale foto’s leent zich uitermate goed voor extra activiteiten rond het dagritme. Zo kun je aan het eind van de dag met de leerlingen de dag nog eens doornemen. Zet de foto’s eens door elkaar op het digibord en laat de leerlingen ze in de goede volgorde slepen.
Activiteit 2
Emotionele ontwikkeling
Vraag iemand (bijvoorbeeld een stagiaire, klassenassistent of ouder) om foto’s te nemen van momenten waarop verschillende soorten gedrag te zien zijn. Bijvoorbeeld twee leerlingen die elkaar helpen, een oudste kleuter die de veters van een jongste kind strikt enz. Maar ook: de bouwhoek die vergeten werd op te ruimen, de kast die een rommeltje is. Zet eventueel ook foto’s met de kinderen in scene: ruzie om een trekkar of het niet delen van speelgoed.
Gebruik deze foto’s in een activiteit rond gevoelens en gedrag. Bekijk de foto’s met de leerlingen. Vraag ze te verwoorden wat ze op de foto’s zien. Benoem de gevoelens van de kinderen en het gedrag. Bespreek ook oplossingen.
Teken op het digibord 2 smilies, één blij de ander verdrietig (of plaats een foto van een blij en verdrietig kind). Laat de leerlingen de foto’s sorteren.
De foto’s kunnen eventueel ook worden uitgeprint voor verdere activiteiten in een hoek.
Activiteit 3
Werkbespreking
Maak terwijl de kinderen aan het werk zijn gericht foto’s van het werk van de leerlingen. Je kunt er voor kiezen om je op een hoek/ tafelgroepje te concentreren.
Gebruik de foto’s bij het nabespreken in de kring. Focus je daarbij op het proces. De volgende vragen kunnen je helpen bij het gesprek: Wisten de leerlingen wat ze moesten doen? Hadden ze alles wat ze nodig hadden? Hoe is het werk gegaan? Waren er nog problemen? Hoe zijn die opgelost? Wat vinden ze van het resultaat? Hebben de leerlingen nog tips voor kinderen die dezelfde activiteit/hoek later gaan doen?
Zo maar drie voorbeelden van gebruik van de digitale camera in de kleuterhoek. Misschien ben je tijdens het lezen op nog andere ideeën gekomen! Veel plezier met het uitwerken!
Goed verhaal! Heerlijk praktisch!
BeantwoordenVerwijderenLeuk ideeën voor kleuters zijn ook te vinden op: http://po.digiborden.kennisnet.nl/leermateriaal/groep12