maandag 15 februari 2010

Serie: Digiborden en het jonge kind (3)

Slimme spellen maken, daarnaar kijken we in deze blogpost van vandaag.
In de onderbouw wordt veel gewerkt rond thema’s. Zo’n thema biedt allerlei mogelijkheden tot uitwerking. Hoeken, beeldende vorming, werkbladeren, poppenkast enz. Het internet staat vol met ideeën. Maar kun je zo’n thema nu ook aanvullen met ideeën rond het digibord is een vraag die veel gesteld wordt.
We kijken naar een aantal, slimme, simpele en laagdrempelige oplossingen.

Activiteit 1
Een legpuzzel
Deze activiteit leent zich prima voor veel verschillende thema’s. De puzzel kan door enkele leerlingen op het digibord gemaakt worden. De leerlingen kunnen natuurlijk ook individueel er mee aan de slag.
Ook kunt u, door op het digibord een puzzel te maken, met de leerlingen bespreken wat de ‘beste’ manier is om een legpuzzel op te lossen.

Voor deze activiteit heeft een afbeelding nodig. Daarvoor kunt u een bestaande plaat inscannen, een foto maken of een afbeelding op internet zoeken. De afbeelding moet op uw computer (of usb-stick o.i.d) staan.
Bij jigsawplanet kunt u uw afbeelding eenvoudig uploaden naar het internet. U kunt ook meteen het aantal stukjes en het soort puzzelstukje kiezen. Als de puzzel voor u gemaakt is, opent hij door op de afbeelding te klikken.
De internetlink voegt u toe aan uw favorieten of plakt u in uw digibordsoftware.



Activiteit 2
Een memoryspel.
Een memoryspel kunt u voor verschillende doelen inzetten. U kunt twee dezelfde plaatjes laten zoeken, maar natuurlijk ook twee verschillende. Of oorzaak – gevolg, woorden die rijmen, 1 meer of minder, enz. enz. De mogelijkheden zijn zo eindeloos als uw fantasie.

De digitale school heeft een site ontwikkeld waar u eenvoudig een online-memoryspel kunt maken. Hiervoor moet u echter wel een account aanmaken. Dit kan heel eenvoudig: Klik in de knoppenbalk op “Mijn spellen” en dan op Aanmelden. Vul uw e-mail adres in en kies zelf een wachtwoord. U ontvangt daarna een activatie e-mail, klik hierin op de link en u bent aangemeld. Met deze gegevens kun u daarna altijd weer inloggen op de site.
Het maken van een memory of sleep spel wijst zich verder vanzelf.
Nadat u het spel heeft gemaakt, moet het echter nog goed gekeurd worden door de maker van de site. Dit kan enige tijd duren, maak dit spel dus op tijd.

Twee voorbeelden van een snelle en simpele verwerking op het digibord. Heeft u tijdens het lezen nog een aanvullend idee bedacht? We horen het graag van u!
Schrijf uw berichtje hieronder.

Spellen gemaakt voor het Netwijs Edublog:
Techniek memory
Techniek sleepspel
Tel memory
Netwijs puzzel

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen