maandag 22 februari 2010

Serie: Digiborden en het jonge kind (4)

Met moderne software kan iedereen zijn of haar eigen verhaal maken en vertellen met de computer. In deze post gaan we kijken naar verhalen vertellen: verhalen door leerkrachten én door leerlingen.

In twee voorbeeldactiviteiten kunt u lezen hoe u in uw groep aan de slag kunt met vertellen.


Activiteit 1

Het vertellen van verhalen is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven in een onderbouw groep. Veel leerkrachten lezen verhalen voor. Maar het vertellen van een verhaal is een vergeten kunst aan het worden. Daarnaast vinden veel leerkrachten het lastig om een verhaal goed te vertellen.

Het digibord kan hierbij een mooi hulpmiddel zijn. Het vertellen van een verhaal kan een stuk eenvoudiger worden als je hierbij een houvast hebt in de vorm van foto’s of illustraties.

Als voorbeeld hebben we een kort fotoverhaal rond ons lievelingshondje BIT gemaakt.

Een goed uitleg over hoe u een fotoverhaal in Microsoft Photo Story kunt maken vindt u op de site van Microsoft.

Met dit programma is het ook mogelijk om eenvoudig tekst in te (laten) spreken. Kleuters kunnen op deze manier hun eigen verhaal tekenen en vertellen.

Photo Story 3.0 kunt u gratis downloaden op: Photo Story Download





Activiteit 2

In veel klassen is een vertelkring een integraal onderdeel van de dagelijkse routine.

Een andere vorm van de ‘standaard’ maandagochtend vertelkring is de presentatiekring. Hierbij mogen kinderen voorwerpen meenemen en er over vertellen.

Een variatie hierop is de digitale vertelkring. Vraag kinderen (en hun ouders) om foto’s te maken van een activiteit waarover ze willen vertellen. De meeste ouders bezitten een digitale camera. Voor ouders die er geen hebben zou u de schoolcamera ter beschikking kunnen stellen voorzien van een korte gebruiksaanwijzing.

De foto’s kunt u met de Windows-viewer voor afbeeldingen (XP) of Windows Live Photo Gallery (Vista) weergeven op het digibord. Deze programma’s hebben ook de mogelijkheid om een diashow te vertonen.

Door de diashow te gebruiken wordt de leerling aangemoedigd in een logische volgorde te vertellen. Daarnaast blijft er een beetje tempo in het verhaal.
Bij de start van deze werkvorm kun u zelf een persoonlijk verhaal vertellen over uw weekend (of een andere activiteit) Daarmee geeft u de kinderen een goed voorbeeld. Persoonlijke verhalen hebben een grote zeggingskracht, veel meer dan een objectief verhaal.


Met deze activiteiten brengt u meer leven in uw vertelkring. Heeft u nog andere ideeën? Probeer ze uit, we horen graag uw evaringen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen