zaterdag 9 oktober 2010

10 ideeën voor een klassenweblog

Op het weblog van Tom Barrett vond ik een leuk artikel met ideeën over het gebruik van klassenweblogs. Ik geef ze hieronder graag (enigszins gewijzigd) door.

Deel een foto van het lokaal
Leg uit hoe de klas is ingedeeld en wat op de verschillende plaatsen wordt gedaan (ontdekhoek, leeshoek, instructietafel).
Nodig andere leerkrachten en groepen uit om een soortgelijke blogbericht over hun lokaal te schrijven. Moedig je leerlingen uit om reacties achter te laten wat ze van de inrichting vinden en laat ze suggesties geven voor veranderingen.


Publiceer werk van leerlingen
Denk daarbij niet alleen werk dat af is, maar ook (creatieve) opdrachten waaraan ze nog werken. Nodig anderen uit om opmerkingen en suggesties te geven hoe de opdracht verbeterd kan worden.

Publiceer teksten van leerlingen
Publiceer teksten (stelopdrachten) die je leerlingen aan het maken zijn op je blog en nodig de klas of bezoekers uit om iets te verbeteren en om commentaar te leveren.

Publiceer de klassenregels
Dit kan gedaan worden aan het begin van het jaar en is een goede manier om je klassenregels te delen met bijvoorbeeld de ouders.


Publiceer een powerpoint met de instructie van een belangrijke les
De leerlingen kunnen als ze hun huiswerk maken deze voor hen bekende instructie nog een keer doornemen. Ouders kunnen zien hoe de instructie is verlopen en hun hulp daarop aanpassen.

Publiceer beelden van een digitale microscoop
De leerlingen kunnen zo thuis iets vertellen over de natuurles. Je kunt er ook een raadspel van maken: welk voorwerp hebben we onder de microscoop gelegd?


Stel de huiswerkopdrachten beschikbaar
Nooit meer last van de doorzichtige smoes “Ik ben mijn blaadje kwijt” want het huiswerk is altijd op het weblog beschikbaar.

Publiceer een Art Gallery
Zet foto’s van alle kunstwerken die door de leerlingen gemaakt zijn in een diashow. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden, onder andere via Picasa.


Publiceer een voorzet van een nieuw onderwerp
Laat de leerlingen alvast nadenken over het onderwerp van een nieuwe les(senserie). Zo activeer je de voorkennis en kunnen de leerlingen daar iets over vertellen.

Terugblikken
Laat enkele leerlingen aan het eind van de schooldag kort terugkijken: Wat hebben we vandaag gedaan en geleerd. Anderen kunnen daar op reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen