woensdag 16 februari 2011

Gastblog: SMART Response

Deze gastblog is geschreven door Bianca Lamot, bovenbouwleerkracht. Ze maakt in haar lessen veel gebruik van stemkastjes.  

Zoals de naam al doet vermoeden is SMART Response een onderdeel van SMART. SMART is een Canadees bedrijf dat Smartboarden produceert met daarbij de goed werkende Notebook-software. Een Smartboard heeft ook verschillende extra’s zoals de Response-set en een document-camera, maar SMART heeft ook een interactieve table en diverse andere softwareprogramma’s voor het onderwijs ontwikkeld.
Ik zelf werk voornamelijk op het Smartboard met Notebook. Notebook heeft veel mogelijkheden om lessen interactief te maken waardoor lessen aantrekkelijker worden voor de leerlingen. Dat kan onder andere door koppelingen te maken met het Internet, maar ook door plaatjes en teksten te laten bewegen of door leerspelletje uit de Activity Toolkit te halen.  SMART Response is gekoppeld aan Notebook.
SMART Response is een systeem waarbij de leerlingen een klikker voor zich hebben waarop zij de antwoorden van een vraag beantwoorden. Die vraag kan een meerkeuze vraag zijn, een ja/nee vraag,  waar/niet waar vraag, meerkeuze met meerdere antwoorden, een reken-vraag  of een vraag met 1-woord antwoorden. 


Door deze zes keuzes is het mogelijk om voor bijna alle vakken in het basisonderwijs een passende vraag te maken. Ik heb oefeningen gemaakt voor spelling, rekenen, topografie, woordenschat, begrijpend lezen en Engels. Vaak zijn dat oefeningen met meerdere vragen achter elkaar. Dat hoeft niet per se. Ik heb ook wel eens tijdens een natuurles een vraag gesteld over de net besproken lesstof. Natuurlijk stel ik ook klassikale vragen aan de leerlingen zonder de stemkastjes, maar vaak kijken ze dan even naar de buurman om te kijken hoeveel vingers hij in de lucht steekt. Soms is het schokkend om te zien, hoe slecht de net besproken lesstof is opgenomen. Pedro De Bruyckere schreef hier laatst over in zijn blog. Tijdens de les een vraag starten en laten beantwoorden neemt niet veel tijd in beslag. Doordat je ook direct kan zien en laten zien wat de antwoorden zijn, heeft de directe feedback een grote opbrengst.
De nieuwste versie SMART Response PE maakt het mogelijk om met woordjes te antwoorden. De leerlingen vormen de woordjes op de klikker door meerdere keren op een cijfer te klikken. Eigenlijk net zo als sms-en met een simpel mobieltje. De leerlingen uit mijn groep 7 hebben hier geen problemen mee, ook de leerlingen die nog geen eigen mobieltje hebben, doen dit zonder moeite. Voor lagere groepen zijn dit soort oefeningen nog te moeilijk, denk ik. Voor hen moeten oefeningen of toetsen met de vijf andere soorten vragen gemaakt worden. Voor de allerlaagste groepen is er ook nog een speciale klikker met slechts vier knoppen.


Het grootste voordeel van SMART Response voor mij is het nagenoeg verdwenen nakijkwerk.  Met een klik op het board stopt de toets of oefening en is direct alles nagekeken.  Twintig toetsen met 25 vragen in 1 seconde nakijken! Echt, het kan. De toetsen of oefeningen hoeven niet per se op het SMARTboard getoond te worden. De oefening kan ook op een blaadje of in een boekje staan. Het voordeel hiervan is dat leerlingen op hun eigen tempo door kunnen werken.  Notebook en Docentenhulpprogramma’s van SMART moeten wel aan staan op een computer.  Een toets of oefening op een blaadje is echter niet zo leuk als een vraag op het SMARTboard. Op het SMARTboard heb je veel meer plaats om de vraag te ondersteunen met beeldmateriaal of eventueel een bijpassend geluidje.
Zodra alle leerlingen klaar zijn, kun je de oefening stoppen. Op dat moment kan er op iedere pagina met een vraag gekeken worden naar de antwoorden. In een cirkeldiagram of een staafdiagram worden alle gegeven antwoorden weergegeven.  Je ziet direct welke vragen moeilijk waren en nabespreking nodig hebben.  Als je wilt kun je ook nog de uitslagen exporteren naar een Excel-sheet. Op die manier kan je alle resultaten overzichtelijk in je eigen mappen bewaren.
Hoe komt het nou toch dat de leerlingen zo enthousiast zijn? Kijk maar eens naar dit filmpje:


Mijn enthousiasme is logisch: ik maak een toets, bewaar en gebruik die nog jaren, maar heb geen nakijkwerk meer. De leerlingen hebben niets anders dan een klikker in hun handen... Maar als ik vraag of ze hoofdrekenen in hun schrift willen doen of met SMART Response, kiezen ze unaniem voor SMART Response. Werkwoordspelling vinden ze verschrikkelijk. Zodra ze de oefening mogen doen met een klikker, zijn ze direct blij.  De generatie in mijn klas wil natuurlijk alles snel met zo min mogelijk moeite en dat is geen probleem met SMART Response.

Tijdens het project Het leren van de toekomst werd ook gewerkt met stemkastjes. Hieronder een filmpje dat hier over gaat.

Bianca, hartelijk dank dat je je ervaringen met ons wilde delen!

Op deze blogposts vind je nog meer informatie over het gebruik van stemkastjes. 


1 opmerking:

  1. Ik heb stemkastjes op mijn verlanglijstje staan en heb dit blogje naar mijn directie gestuurd, maar ja... de bezuinigingen treffen ons ook! Wellicht trekt jouw artikel hen toch over de streep.
    R. van der Zwan

    BeantwoordenVerwijderen