Esther van Popta las mijn blog over PeerScholar en wijdde er op haar blog een artikel aan met enkele waardevolle aantekeningen.
Esther ziet twee bezwaren:
Ze
mist in PeerScholar transparantie omdat leerlingen niet weten wiens
werkstuk ze van feedback voorzien en van wie ze feedback krijgen. In
mijn beschrijving ben ik hierover niet duidelijk genoeg geweest: het al
dan niet anoniem geven van feedback is een instelling die de docent kan
maken.Deze toevoeging neemt ook haar reserve met betrekking tot de
meerwaarde van deze werkwijze deels weg, omdat nu wel de mogelijkheid
aanwezig is om naast de beoordeling ook de dialoog te voeren.
Daarnaast
noemt Esther nog een bezwaar: PeerScholar is een assessment
(beoordelings) systeem en veel minder een feedback (hulp) systeem. Dat
hangt denk ik af van de manier waarop je het inzet. Als je het alleen
gebruikt om leerlingen een cijfer te geven, mist het voor een groot deel z'n doel,
maar zoals de bedenkers ervan aangeven, is PeerScholar vooral bedoeld om feedback te geven. Het is dus belangrijk om de tool op de goede manier in te zetten, zodat hij optimaal bijdraagt aan de onderwijsdoelen.
Bedankt Esther voor je aandacht voor dit onderwerp!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten