Het is alweer bijna een week geleden dat we de BETT in het tentoonstellingsgebouw Olympia in Londen bezochten. Een paar dagen vol indrukken en allerlei nieuwe ontwikkelingen.
LCD-touchscreens
Een van de belangrijkste ontwikkelingen is wel de snelle opmars van de LCD-touchscreens, die door veel fabrikanten getoond werden en ook op allerlei andere stands gebruikt werden. ’t Is dan wel raar dat die touchscreens meestal gewoon mooi stonden te zijn met prachtige presentaties, en dat hier en daar standhouders foto’s in- en uitzoomden, maar dat er bijna nergens echt sprake was van interactief gebruik van het bord. Die manier van werken was toch vooral te zien bij de leveranciers van de –inmiddels klassieke- digiborden. Op de stand van Promethean was het erg druk, niet in de laatste plaats doordat ze groepen leerlingen uitnodigden om een les bij te wonen.
Slaap kindje slaap
Bij Hitachi waren ze op de tweede en derde dag nog niet helemaal wakker en wij wreven ook onze ogen even uit, maar we zagen toch echt dat op enkele borden de oude software was geïnstalleerd terwijl de nieuwe toch alweer een jaar op de markt is… En die nieuwe software was ook geïnstalleerd op de andere borden...
Het grootste aanwezige scherm was dat van Panasonic, 103 inch groot. Naar verluid kost het zo’n 60.000 Euro en heeeft het een gewicht van meer dan 200 kilo. Volgens de specificaties geen LCD- maar een Plasmascherm. Wel indrukwekkend. Daarbij valt een digibord in het niet!
Het viel ons op dat de traditionele digibordfabrikanten nog weinig met touchscreens doen. “Nog te duur”. Óf ze lieten het achterste van hun tong niet zien, óf ze gaan straks de boot missen.
We zagen ook een variant van het touchscreen. Als je al een LCD-scherm hebt, laat je er gewoon een voorzetscherm voor zetten dat touch is. Onze ervaring: Veel vertraging.
Microsoft
Microsoft was natuurlijk ook prominent aanwezig. Op de grote stand werden doorlopend presentaties gehouden waarvoor veel belangstelling was: Office 2010, Sharepoint, Windows7, Live@Edu, Dreamspark, het kwam allemaal voorbij. Het was natuurlijk druk, maar ja, met zoveel stoeltjes voor vermoeide wandelaars…
We moesten er wel een teleurstelling verwerken: de introductie van Semblio, een programma waarmee de leerkracht en de leerling digitale content kunnen maken en waarover ik in een eerder blog schreef, laat nog zeker een half jaar op zich wachten.
Microsoft liet ook Mischief zien, een leuke toepassing waarmee je met maximaal 25 muizen op één scherm kunt werken! Willem Karssenberg schreef er al over op zijn weblog. Ik moest erg lachen om het filmpje dat hij bij zijn artikel plaatste!
Digitale content
Wat natuurlijk erg opvalt is het grote verschil in aanbod tussen de Nederlandse en de Engelse (internationale) markt. Netwerkbeheerders heb ik nauwelijks gezien, maar contentontwikkelaars des te meer. Er is een gigantisch aanbod, van grote zoals Sherston waar ik een catalogus van 66 pagina’s meenam boordevol educatieve cd-roms en online content, tot hele kleintjes zoals Speechlink dat online toepassingen op de markt brengt waarmee logopedisten kinderen kunnen helpen bij de taal-spraakontwikkeling.
Op de ene stand was het voortdurend druk, terwijl elders standhouders verveeld voor zich uit keken. Ik ben er niet achter gekomen of er niemand kwam door de verveelde gezichten, of dat ze zo verveeld keken omdat er niemand langskwam…
Dit is lef
Casio had het boek “Dit is lef” gelezen: op hun stand van 4 bij 5 meter stonden precies drie beamers, drie dezelfde welteverstaan: de XJ-serie, beamers met unieke eigenschappen: 20.000 branduren, tot 3000 ansi-lumen, een laser/led lichtbron die in 6 seconden opstart en niet heet wordt! Ze zijn in Japan nog wel aan het steggelen of er een short-throw moet komen. Doen, Mr. Casio! Anders bent u voor de onderwijsmarkt kansloos!
ABConsulting
Er was één stand waar ik zeker mijn gezicht even wilde laten zien: die van AB Consulting. Dit bedrijf is een jaar of vijf geleden opgericht door Andy Bray. Hij ontwikkelde voor de school van zijn kinderen een programma waarmee je vanaf één pc de andere pc’s in het netwerk kunt volgen en overnemen. Ook andere scholen hadden belangstelling en Andy richtte een bedrijf op. Ik kwam een jaar of vijf geleden met hen in contact omdat wij hun programma graag aan onze scholen beschikbaar wilden stellen. Er ontstond een heel plezierig mailcontact en ik heb toen een Nederlandse vertaling gemaakt. Het is een perfect programma dat steeds verder ontwikkeld wordt. Het kan via onze website worden besteld. Leuk om deze mensen nu eens echt te ontmoeten!
Mindmapping
Er is inmiddels een breed scala aan (online) mindmapping programma’s beschikbaar. Matchware Mindview biedt veel extra mogelijkheden die leerkrachten en leerlingen in staat stellen niet alleen mindmaps te maken, maar deze ook uit te werken tot complete verslagen. Ook is er een vergaande integratie met de Office-programma’s.
Het is zelfs mogelijk om een mindmap om te zetten naar een complete projectplanning.
Een geweldig leuke functie vind ik de mogelijkheid om een mindmap om te zetten naar een tijdlijn:
Ontwikkeltools van YDP
We zijn ook uitgebreid op de stand van YDP geweest. Juist, de makers van de methode-software van Malmberg.
Ze hebben tegenwoordig een uitgebreide catalogus met allerlei webbased content, yTeach. Ziet er heel strak uit.
Ze verkopen ook een tool waarmee je van een pdf een flash kunt maken, alles natuurlijk webbased, yBook. Je kunt er ook hotspots met weblinks, afbeeldingen, video en animaties aan koppelen. Hij leek sprekend op de tool waarin de digibordsoftware van Malmberg is gemaakt. Logisch, want die is er mee gemaakt!
yAuthor is ook erg mooi. Hiermee maak je digitale content. Het is vooral bedoeld voor uitgevers, en daar is de prijs ook naar…
Het viel me wel op dat deze tools veel lijken op de gratis programma’s van Microsoft: Semblio en iXPS-editor, die binnenkort op de markt komen.
Digitale matten
Ik zag voor het eerst de digitale matten in het echt: platte matten met daarboven een projector die een beeld van bijvoorbeeld water op de mat werpt. Als je erover loopt, zie je het water golven. Leuke variant: pinguins die onder het ijs zwemmen. Loop over de mat en het ijs begint te scheuren:
Nu alleen nog een mooie toepassing voor in het onderwijs...
Digitale tafels
Vanzelfsprekend was de SMARTtable aanwezig, maar we zagen ook kolossale gevaarten waarvan de vertegenwoordigers beweerden dat ze toch echt veel voordelen hadden boven bijvoorbeeld MS Surface. Ik vraag me alleen af hoe je zo’n gevaarte de klas in krijgt. En wat doe je als je je verjaardag viert en de klas moet “even” verbouwd worden? Maar wie toch belangstelling heeft: Ze zijn er tot 6 meter lang!
Augmented reality
We zien op internet allerlei voorbeelden van Augmented reality opduiken. Marcel de Leeuwe beschrijft het op zijn blog en op Youtube zijn er talloze voorbeelden van te zien. Opvallend was dat we daarvan op de BETT nog maar weinig zagen. We kwamen het maar één keer tegen en de enige toepassing die vertoond werd, was een bewegende slang. Of AR iets gaat worden in het onderwijs: ik weet het nog niet. Meer dan een digitaal pop-upboek is het eigenlijk niet.
Adobe
Op de stand van Adobe zagen we een presentatie van een leraar op een middelbare school die zijn leerlingen les gaf in het maken van beeldverhalen met Flash. Hij had twee leerlingen meegenomen die vertelden en toonden hoe zij hun opdracht hadden uitgewerkt. Ze waren, laten we zeggen, aardig gebekt!
Ieren en Nederlandsers
Op zo'n internationale beurs ontmoet je zo veel mensen met een mooi verhaal. Hij kwam uit Ierland en toen hij ons zag begon hij direct over Hans Brinker. Hij was shocked toen ik hem vertelde dat Hans nooit heeft bestaan. "But he has a statue!" Inderdaad, in Spaarndam. Ik ben er vaak langs gefietst. maar helaas...
Hij gaf ons ook een prachtige vergelijking mee: "Als de Hollanders in Ierland hadden gewoond, was er nooit hongersnood geweest en als de Ieren in Nederland hadden gewoond, waren ze verdronken."
Grapje
Om de hoek van de BETT zagen we dit reclamebord. Google is met een héél grote campagne bezig om Chrome in de markt zetten. Londen hangt er net als Nederland vol mee. Maar waarom dan die toevoeging linksonder?
Al met al een paar intensieve dagen met veel indrukken!
Hartelijk dank voor je uitgebreide verslag!
BeantwoordenVerwijderenWat mij betreft mag je volgend jaar weer:-)
Hoi Henk,
BeantwoordenVerwijderenDank je wel, we krijgen zo een goede indruk van de BETT. Ben je ook nog naar mini-seminars geweest of niet?
Leuk dat mindmapping nu echt begint aan te slaan. Zie jij/jullie dit ook terug in het Nederlands onderwijs? Vond dat er een jaar geleden nog niet veel goeds op de markt was voor het basisonderwijs (met een Nederlandse interface). Ben benieuwd of er nu goede programma's/sites gebruikt worden.
Misschien moet ik volgend jaar toch ook eens naar de BETT, al is het maar voor de TeachMeets.
Hartelijke groeten, Marcel
Dag Marcel,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie. We hebben geen mini-seminars gevolgd. Het bezoeken van de stands en het volgen van presentaties slokte onze tijd al behoorlijk op.
We zien zeker voorbeelden van het gebruik van mindmapping in het onderwijs. Ik zie alleen dat men dat vaak nog niet doet vanuit een uitgewerkt theoretisch kader. Onze partner MHR biedt daarvoor ondersteuning met een cursusaanbod voor iMind.
De Teachmeet kwam iets te laat, we moesten eerder weg om het vliegtuig te halen. Ik heb helaas nog geen verslag gelezen, ook niet van Fons.
Hartelijke groet, Henk