In het derde jaar krijgen de studenten een module over onderwijs
en ICT, waarin o.a. klassenmanagement, het digitale schoolbord en educatieve
software aan bod komen. In het kader van digitale content voor schoolborden en
touchscreens zijn de studenten uitgenodigd bij ons in Woerden voor een Content
Creation Seminar.
Content Creation Seminar
Tijdens een Content Creation Seminar sla je meerder vliegen in één klap. Er wordt veel kennis onderling uitgewisseld, er wordt samen gewerkt, je leert basisvaardigheden van het digibord kennen, doordat je iets wilt maken (intentioneel leren) en de eindproducten stel je ook nog eens beschikbaar voor elkaar en eventueel alle andere gebruikers van het platform.
Tijdens een Content Creation Seminar sla je meerder vliegen in één klap. Er wordt veel kennis onderling uitgewisseld, er wordt samen gewerkt, je leert basisvaardigheden van het digibord kennen, doordat je iets wilt maken (intentioneel leren) en de eindproducten stel je ook nog eens beschikbaar voor elkaar en eventueel alle andere gebruikers van het platform.
Te gast in Woerden
Op 21 mei 2012 was het dan zover en zijn tweeëntwintig derde
jaars studenten van de opleiding onderwijsassistenten bij ons in Woerden op
bezoek geweest.
De middag bestond uit twee onderdelen: content in netwijs.nl
en content voor het HD bord, aangezien de meeste studenten gewerkt hebben met
het HD bord.
Netwijs.nl
Een aantal studenten kende de zoekmachine netwijs.nl al, alleen wisten ze nog niet dat achter de inlog van netwijs.nl ook gemakkelijk invuloefeningen, sorteeroefeningen en labeloefeningen gemaakt kunnen worden met behulp van eenvoudige sjablonen.
Een aantal studenten kende de zoekmachine netwijs.nl al, alleen wisten ze nog niet dat achter de inlog van netwijs.nl ook gemakkelijk invuloefeningen, sorteeroefeningen en labeloefeningen gemaakt kunnen worden met behulp van eenvoudige sjablonen.
Alle studenten hebben een gratis account gekregen om
oefeningen en dossiers te kunnen maken in netwijs.nl
Enkele reacties van studenten:
"Leuke oefeningen. Leuk dat we zelf
een account mochten aanmaken en zelf oefeningen bedenken!"
“Ik vond het een erg leuke middag, ik heb veel geleerd over werken met de computer. Wel zou ik nog meer willen leren. 1 middagje is toch best kort.”
De studenten bepalen zelf of ze de content wel of niet met anderen willen delen. Voordat de oefeningen worden gedeeld met de gebruikers van netwijs.nl wordt er eerst door de redactie bepaald of de inhoud geschikt is en voldoet aan de criteria. Vervolgens zijn de studenten aan de slag gegaan met het maken van een dossier.
“Ik vond het een erg leuke middag, ik heb veel geleerd over werken met de computer. Wel zou ik nog meer willen leren. 1 middagje is toch best kort.”
De studenten bepalen zelf of ze de content wel of niet met anderen willen delen. Voordat de oefeningen worden gedeeld met de gebruikers van netwijs.nl wordt er eerst door de redactie bepaald of de inhoud geschikt is en voldoet aan de criteria. Vervolgens zijn de studenten aan de slag gegaan met het maken van een dossier.
Een dossier kan bestaan uit filmpjes, digitale oefeningen
die je hebt gemaakt in de sjablonen, websites of overige opdrachten. Op die manier kun je een les op
maat maken en beschikbaar stellen voor leerlingen en ook weer delen met collega’s
binnen netwijs.nl.
Annotatie software
Het tweede deel van de middag bestond uit het laten zien van een aantal inspirerende voorbeelden van lessen die gemaakt zijn in de HD bord software. Voorbeelden die te gebruiken voor de schrijfles, rekenles of spellingsles. Door middel van digitale opdrachten zijn de studenten aan de slag gegaan om onderdelen voor te bereiden voor hun stagescholen.
Het tweede deel van de middag bestond uit het laten zien van een aantal inspirerende voorbeelden van lessen die gemaakt zijn in de HD bord software. Voorbeelden die te gebruiken voor de schrijfles, rekenles of spellingsles. Door middel van digitale opdrachten zijn de studenten aan de slag gegaan om onderdelen voor te bereiden voor hun stagescholen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten