dinsdag 19 juni 2012

Gevaren van social media


Toen ik de kop van het artikel op de website van Computer Idee las, dacht ik: Dat weet ik wel. Maar al lezend begreep ik dat het over heel andere gevaren gaat: gevaren die we al jaren kennen, maar nu ook al doorgedrongen zijn tot social websites zoals Facebook, maar ook Google+, Linkedin en andere sites. Ik heb ooit op uitnodiging van een familielid het spelletjes CastleVille op Facebook gespeeld, maar toen ik even bezig was en om verder te komen ook weer anderen moest uitnodigen om mee te spelen, ben ik afgehaakt. Ik heb geen zin om anderen daartoe aan te moedigen, om er zelf "beter" van te worden.Trouwens, je kunt er niet alleen "beter" van worden, het kan je ook nog geld kosten, want om heel ver te komen moet je blijkbaar ook dingen kopen.
En laatst zag ik in m'n tijdlijn een filmpje dat een van mijn vrienden had bekeken, maar toen ik het ook wilde zien, zag ik dat ik toestemming moest geven om het op m'n eigen tijdlijn te zetten. Daar werd ik wantrouwig van en heb dus meteen weggeklikt. Stel je voor: Straks staat er op m'n tijdlijn een heel erg fout filmpje zonder dat ik vooraf weet wat ik ga bekijken. En ik heb wel een reputatie hoog te houden, toch?
Gelukkig doe ik op Linkedin alleen mee aan serieuze discussies over onderwijs met ICT en kom ik dat soort onzin niet tegen, maar het is een belangrijk aandachtspunt: ook op Social websites ben je niet veilig als je niet goed weet wat je achter een klik te wachten kan staan.
De in het artikel genoemde gevaren (worms, phishing, trojans, datalekken, url-verkorters) zijn heel reëel, en vooral kinderen (maar zij niet alleen!) moeten er voor gewaarschuwd worden om alert te kunnen zijn op deze mogelijke gevaren.
Maar dat bereiken we niet door te verbieden, of alleen maar het waarschuwende vingertje te heffen. Goede voorlichting is veel belangrijker. Deze sites zijn namelijk niet meer weg te denken uit het leven van veel kinderen. Maar ze zijn wel heel vaardig in het gebruik ervan, en aan de andere kant soms zo goedgelovig en naïef!

Wilt u op school meer weten over het gebruik van Social Media? Op onze website vindt u uitgebreide informatie over onze mogelijkheden. Of neem vrijblijvend contact op voor vragen, advies, ondersteuning, aanschaf of een inspirerende workshop om alvast op verkenning te gaan: Bel 0348 - 44 69 63 of maakt gebruik van het contactformulier. Een van onze onderwijsadviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.

1 opmerking:

  1. Met de toenemende (sociale) interactie van het internet en diens gebruikers worden steeds meer informatie van personen via sociale media kanalen gecommuniceerd naar de buitenwereld. Dit kan er inderdaad voor zorgen dat er mogelijke gevaren opdoemen, echter is zoals je vermeld in het artikel een goede voorlichting het halve werk!

    BeantwoordenVerwijderen