De uitdaging in het onderwijs is vaak dat er te weinig tijd
is voor “extra vergaderingen of studiemomenten” de hele jaarplanning is klaar
en alle vergadermomenten zijn vastgelegd inclusief een groot deel van de
inhoud.
ICT wordt vaak gezien als ‘iets wat erbij komt’, terwijl het
juist een middel is om onderwijs beter te maken. Zo kan een digibordtraining
bijvoorbeeld helemaal in het teken staan van een reken verbetertraject of
woordenschat ontwikkeling.
Zo is er bijvoorbeeld geen ruimte in de agenda voor
een inspiratiesessie over tablets in het onderwijs. En daar gaat nu juist deze
blog over, tijd besparen en ervaring opdoen met tablets: twee vliegen in één
klap.
Vergaderen doen we toch, dus waarom dan niet 2.0? We maken dan geen gebruik van papier tijdens de vergadering, maar van tablets en interactieve web 2.0-toepassingen op internet.
Sommige agendapunten kunnen extra diepgang krijgen door ze
juist digitaal te doen:
- De notulen en agenda’s worden digitaal beschikbaar gesteld op de tablets, dit scheelt papier en inkt.
- Als er gebrainstormd gaat worden, doen we dat gezamenlijk, digitaal op de tablet in een mindmap programma.
- Als er een besluit genomen moet worden over een bepaald onderwerp doen we dit via de tablet met een web 2.0 toepassing om te stemmen, waardoor ieders mening (desgewenst anoniem) meetelt en direct inzichtelijk is.
- Part-time collega’s kunnen virtueel mee vergaderen met bijvoorbeeld Microsoft Lync en een webcam en hoeven niet per se fysiek aanwezig te zijn.
- Experts kunnen op afstand een deel van de vergadering bijwonen …
- Enz.
Op deze manier sla je twee vliegen in één klap. De
vergadering stond toch al gepland, alleen wordt deze nu met tablets en web
2.0-toepassingen vormgegeven.
Lees op onze website meer over inspiratiesessies
met tablets.
Volgens mij zijn de "redenen" die genoemd zijn al lang mogelijk met een pc en/of laptops.
BeantwoordenVerwijderenMaar dan wordt er natuurlijk weer niet geoefend met tablets, zoals de bedoeling van de auteur was :-)
BeantwoordenVerwijderen