zaterdag 27 oktober 2012

Uitpakparty iPads

Deze week was ik uitgenodigd voor een uitpakparty van de iPads die door een school waren aangeschaft. De Makro had een aanbieding van iPads 2 en daar hadden ze er maar meteen 25 aangeschaft. Toen ze de tablets hadden afgerekend stond er bij de zeer geslonken stapel in de winkel een bordje: "Eén per klant".

Nadat we alle iPads uitgepakt hadden en ze opgeladen waren (wat verrassend kort duurde, want ze bleken al behoorlijk opgeladen te zijn), hebben we nagedacht over de inrichting. De school gaat de iPads in drie groepen gebruiken, een aantal bij de kleuters en een aantal in de hoogste groep. Ik heb geadviseerd om drie accounts aan te maken: per groep een apart account. Vanuit dit uitgangspunt hebben we de iPads geconfigureerd en vervolgens geupdate naar iOS6. Dat duurde vrij lang. Niet zo gek als er 25 tegelijk bezig zijn om een volledig nieuw besturingssysteem vanaf internet te downloaden.
't Was gezellig rommelig, maar we hebben alle iPads meteen voorzien van een stickertje met een ID, zodat we precies wisten waarmee we bezig waren.

Tussendoor hebben we natuurlijk uitvoerig gepraat over het gebruik van de iPads, de apps die de school wil gaan gebruiken en de manier waarop ze ze in hun onderwijs willen inzetten. We hadden het natuurlijk over de verschillende soorten apps (vakspecifieke en multi-inzetbare) en we waren het met elkaar eens dat aan de inzet van vakspecifieke apps best wel bezwaren kleven (terug naar het Edurom-tijdperk), en dat het daarom heel goed is om ook multi-inzetbare apps te gebruiken. Op ons edublog staan daarvan al voorbeelden, zoals Tiny Taps.

We hebben de iPads meteen zo ingericht, dat een app die op één iPad wordt geïnstalleerd, ook op de andere met hetzelfde account komt te staan. Daar heb je echt geen dure apparatuur of ingewikkelde werkwijze voor nodig!

Binnenkort hebben we een afspraak waarbij we met de leerkrachten die ermee werken gaan nadenken over de organisatie van het gebruik, de didactische inzet van de iPads en het beheer.

Wordt vervolgd dus!

Denkt u ook na over het gebruik van tablets in uw onderwijs of heeft u ze al in gebruik en wilt u zich er nader in verdiepen, neem dan contact met ons op: tel. 0348-446963 of info@stationtostation.nl.





2 opmerkingen:

  1. Dus eerst worden de Ipads aangeschaft en daarna gaan ze kijken wat ze ermee gaan doen? Deze school heeft blijkbaar meer geld en minder didactisch inzicht dan de meeste andere basisscholen.

    Wel mooi overigens dat de kinderen een individueel apparaat krijgen, zal het onderwijs goed doen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Arjan,

    Als de indruk is ontstaan dat deze school niet heeft nagedacht over de didactische inzet van de iPads, moet ik die indruk wegnemen. Ik heb de school geadviseerd bij het inrichten van de iPads. De school heeft zelf al een duidelijke visie ontwikkeld over het gebruik ervan. Deze visie zal door het praktisch gebruik (wat kan wel, wat kan niet) deze visie verder ontwikkelen. Zo hebben ze al wel uitgesproken dat ze de iPads niet of nauwelijks willen gebruiken om (basis) vaardigheden te oefenen omdat dit geen meerwaarde heeft, maar dat ze zich vooral willen concentreren op het gebruik van de iPad om het onderwijs efficiënter te maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van RVS, om te creëren, te ontdekken en samen te werken.

    BeantwoordenVerwijderen