maandag 30 november 2009

Leren van de toekomst

Trendmatcher schreef een blog over het nieuwe experiment van Surfnet/Kennisnet: Leren van de toekomst.
Leuk experiment hoor. Lekker veel nieuwe technologie. Ben ik gek op. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is het concept van de leerkracht die ermee aan het werk gaat. En hoe nieuwe technologie daarbij aansluit. "It's not the hardware, stupid!" We moeten het niet zoeken in de technology, maar in de kwaliteit van de leerkracht. Een didactisch bekwame leerkracht ziet door de technologie de gebruiksmogelijkheden voor haar onderwijs. Als de leerkracht niet bekwaam is, wordt het op z'n best een trucje, waarmee je je onderwijs zeker niet verbetert. Een voorbeeld: Zwijsen bracht enkele jaren geleden de 3e versie van Veilig leren lezen uit. Eén van de belangrijkste uitgangspunten: differentiatie, omgaan met verschillen. Individualisering van het aanvakelijk leesonderwijs.
En dan komt de leerkrachtassistent bij het digitale bord: Alle leerlingen van groep 3 doen mee, "Want ze vinden het zó leuk!" De vraag of de raket-leerlignen er nog iets van leren, wordt niet gesteld. Een uitdaging voor de leerkracht dus. Hoe kan ik de leerkrachtassistent inzetten voor de doelgroep en ook de andere leerlingen op hun niveau aan het werk laten zijn.

Voorwaarde voor een goed gebruik van technologie is een leerkracht met een sterk en consequent didiactisch concept. Ik hoop dat het innovatieprogramma daar vooral aandacht aan besteedt!
Goed onderwijs is onderwijs dat voldoet aan twee belangrijke criteria: Betrokkenheid en doelgerichtheid. Als het gebruik van technologie daaraan bijdraagt, is het een garantie voor kwaliteit.
Ik constateer mét Trendmatcher dat er in Leren van de Toekomst vooral aandacht besteed wordt aan hardware, en niet aan software. Of dát nu zo'n gelukkige keuze is? Ik krijg meteen het beeld voor ogen van mannetjes die met begerige blikken de techniek bekijken. Daar gáát het niet om! Het gaat om goed onderwijs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten